Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2026

Startat av o0ger, 15 Oktober 2025 kl. 08:27

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Citat från: Larry Lars skrivet 05 Juni 2026 kl. 14:15Ja, det är något av ett mysterium. Borde inte klassas som "New Mould" om det bara är en 65632 med ett nytt tryck.
Det som förvirrar är att den kommer med vita kanter. Aldrig sett ett tryck som blir helt vitt.

Nja, det är ju en annan storlek på nya vindrutan:
Windscreen 5 x 6 x 1 2/3

65632 är ju Windscreen 6 x 6 x 1 2/3.

Det går att få till bra vit print om man trycker flera lager, men jag hoppas ändå på en dubbelgjutning. Det ger absolut bäst färgmatchning.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Larry Lars

Citat från: Magnus den store skrivet 05 Juni 2026 kl. 14:28Nja, det är ju en annan storlek på nya vindrutan:
Windscreen 5 x 6 x 1 2/3

65632 är ju Windscreen 6 x 6 x 1 2/3.

Det går att få till bra vit print om man trycker flera lager, men jag hoppas ändå på en dubbelgjutning. Det ger absolut bäst färgmatchning.

Ånej! Vad slarvig jag blivit. ;)

Nu har jag tittat på en mer noggrann recension av "Mustang Hoonicorn", .

Där bekräftas det att det är en vindruta med svarta kanter som ett "print".

Om det betyder att de nu även kan göra vita kanter som ser rätt ut IRL, spelar det ju egentligen ingen roll hur det är gjort.

Skall bli spännande att se om det stämmer när BMW:n släpps.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Magnus den store

Citat från: Larry Lars skrivet 06 Juni 2026 kl. 10:38Ånej! Vad slarvig jag blivit. ;)

Nu har jag tittat på en mer noggrann recension av "Mustang Hoonicorn", .

Där bekräftas det att det är en vindruta med svarta kanter som ett "print".

Om det betyder att de nu även kan göra vita kanter som ser rätt ut IRL, spelar det ju egentligen ingen roll hur det är gjort.

Skall bli spännande att se om det stämmer när BMW:n släpps.

Enligt Brickset är det en dubbel gjutning.  :D

https://brickset.com/article/132441/yes-the-new-speed-champions-windscreen-is-dual-moulded!
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Skafte

Galet många nya gjutformar framtagna till Pokémon-set. Genomgång på New E.

Bland annat en ny variant av 2x2 Curved Slope-hörn...

AlbinHansson

Naven verkar vara ännu en 3D-printat bit (Den ser lite kornig ut) Även logiskt för ett set med låg tillverkningsvolym
Kul att se ännu fler färger på 3D utskrifterna.IMG_0257.jpg

Anders67

Har monorail kommit tillbaka?

IMG_5098.png

Citat"What monorail was released in April?" I hear you cry. Well it flew under the radar for many, as it is from LEGO® Education sets, which are not regular retail sets. But the pieces are now on Pick a Brick!

Of course there are more pieces than just the LEGO Education ones. See the full list at
https://www.newelementary.com/p/new-parts-added-to-lego-pick-brick.html
or follow link in bio.

Notable sets that these elements primarily come from are:
21367 Tintin Moon Rocket
72050 Mario Kart – Luigi & Mach 8
11378 Douglas DC-3 PAN AM Airliner

FYI the LEGO Education sets are:
45520 Computer Science & AI Kit 1-2
45521 Computer Science & AI Kit 3-5
45522 Computer Science & AI Kit 7-10
45546 Computer Science & AI 3-5 Replacement Pack
45547 Computer Science & AI 6-8 Replacement Pack

They include some nice recoloured elements as well.

#LegoMonorail #MonorailLego #PAB #PickABrick #LegoPAB #LegoPickABrickIMG_5097.jpg
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

o0ger

Citat från: Anders67 skrivet 04 Augusti 2026 kl. 10:41Har monorail kommit tillbaka?

Jepp! Vi noterade detta i januari när det släpptes lite bilder på de nya aducation-setten.

Jag har precis beställt ett gäng bitar.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Skafte

Jag avvaktar köp tills jag sett lite tekniker av MOC:are. Eller så jobbar jag vidare på mitt huvudsakligen teoretiska projekt med gammal Monorail...

andreaseldh

Dom raka kuggstängerna ingick i monorailsetet , men hade en annan funktion. Men gissningsvis kan man använda den nya kurvbiten för att bygga en annan typ av monorail?

MrUzagi

Citat från: andreaseldh skrivet 04 Augusti 2026 kl. 12:45Dom raka kuggstängerna ingick i monorailsetet , men hade en annan funktion. Men gissningsvis kan man använda den nya kurvbiten för att bygga en annan typ av monorail?

Ah, monorail-setet. Min vita val, som jag sannolikt aldrig kommer få tag i till ett pris jag är villig att betala.

o0ger

Citat från: Anders67 skrivet 04 Augusti 2026 kl. 10:41Har monorail kommit tillbaka?

Mer nyanserat svar: Beror på vad du menar. Detta är ett nytt system som inte liknar det gamla på något sätt.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Eriol

Citat från: Skafte skrivet 04 Augusti 2026 kl. 11:00Jag avvaktar köp tills jag sett lite tekniker av MOC:are. Eller så jobbar jag vidare på mitt huvudsakligen teoretiska projekt med gammal Monorail...

Känns ju lite trist om det aldrig kommer kurvor och raksträckor i samma färg..?

janhansson

Nä, nu har jag varit nyfiken på detta sedan januari, det fick bli en liten beställning av testbitar för min del. 

beställning.png

danielbrrssn

Joyride

Citat från: AlbinHansson skrivet 01 Augusti 2026 kl. 14:56Naven verkar vara ännu en 3D-printat bit (Den ser lite kornig ut) Även logiskt för ett set med låg tillverkningsvolym
Kul att se ännu fler färger på 3D utskrifterna.IMG_0257.jpg

Kan du utveckla det här för mig @AlbinHansson ? Vad för typ av bitar har 3d-printats?
Instagram: joyride_bricks