Är det alltid så här många produkter och teman?

Startat av mattiasr, 07 Augusti 2025 kl. 14:56

Föregående ämne - Nästa ämne

mattiasr

Jag plockade upp en legokatalog för hösten 2025 från en leksaksaffär. Jag blev förvånad över hur tjock den var och hur många olika teman och modeller det fanns.

Det är en massa nya IP'n såsom Wednesday, One Piece, Wicked, Discpicable Me, Animal Crossing, Bluey, Spidey, Gabby, Peppa Pig etc. Och så många olika teman utöver det.  

Har det alltid varit så många olika teman och så många olika produkter?

robinnilsson403

Inte alltid. Det började väl (?) med Star Wars och Harry Potter runt millennieskiftet. Sedan tror jag det gick ganska långsamt, för att de senaste åren gått mycket fortare. IP:n är ganska dyra att ta fram jämfört med egna teman, men de har potential att bli mycket populära.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

o0ger

Min känsla (helt utan källa) är att det bara blir fler och fler set och teman från år till år.

Lego är ju världens största leksaks-tillverkare nu och marknaden verkar bara fortsätta växa.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnus den store

På Bricklink framträder en rätt bra fingervisning i katalogen under rubriken By Year. Längst ner på sidan på nedanstående länk:

https://www.bricklink.com/catalogTree.asp?itemType=S

Bricklink - Set by Year.png
Bricklink: Set by Year

Om datan läggs in i ett diagram så blir det mycket tydligare.

Set per år.png
Diagram med set per år.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

janhansson

Andra halvan av 80-talet låg katalogen på 36-40 sidor (lite olika olika år)
90-talet var det 48-56, men droppade tillbaka till 36 för -97 och -98
-99 ökade den till 68 sidor
2010 90 sidor
2014 100 sidor
2020 132 sidor
Senaste 176 sidor! Undrar hur länge de har råd att fortsätta ha katalogen på papper...

Magnus den store

Lego har idag och behöver fortsätta ha en stor bredd på sitt utbud. Olika teman och inriktningar lockar olika personer. Jag tror att särskilt bland vuxna konsumenter så finns det en stor andel som är nischade. Jag har dock bara anekdoter som pekar på det. Har ett flertal släktingar, vänner och bekanta som köper Lego-set, men oftast bara inom ett snävt område.

• En kusin köper bara större bilar som Shelby Cobra 427 S/C.
  • Min mor och en annan kusin samlar på växter.
  • En f.d. kollega är inriktad på Architecture och jag fick nyligen hjälpa henne med slottet Neuschwanstein.
  • En granne som är sjöman har både Titanic och Endurance. Varenda gång jag träffar honom frågar han efter nya fartyg.
  • En annan bekant är eld och lågor över kommande Star Trek-setet. Han äger inget Lego idag.

I min krets har jag nog över 20 vuxna, som inte är Lego-entuiaster av vår kaliber, som trots det köper Lego inom deras intressesfär. Jag tvivlar på att någon av dem skulle köpa Lego idag, om dagens utbud såg ut som på 80- eller 90-talet.

Lego blev världens största leksaksföretag 2013/2014. Vill de hålla den positionen behöver de ett brett utbud.

mattiasr

Citat från: Magnus den store skrivet 07 Augusti 2025 kl. 16:30På Bricklink framträder en rätt bra fingervisning i katalogen under rubriken By Year. Längst ner på sidan på nedanstående länk:
Där fick man bra besked!

mattiasr

Citat från: Magnus den store skrivet 07 Augusti 2025 kl. 16:59Lego har idag och behöver fortsätta ha en stor bredd på sitt utbud. Olika teman och inriktningar lockar olika personer. Jag tror att särskilt bland vuxna konsumenter så finns det en stor andel som är nischade. Jag har dock bara anekdoter som pekar på det. Har ett flertal släktingar, vänner och bekanta som köper Lego-set, men oftast bara inom ett snävt område.
Det kan nog vara ett incitament till att ha så många olika teman!

MEN av alla dessa olika nischer - inget Castle-tema! En fin Creator byggsats med ett slott dock. 

Magnus den store

Citat från: mattiasr skrivet 07 Augusti 2025 kl. 19:30MEN av alla dessa olika nischer - inget Castle-tema! En fin Creator byggsats med ett slott dock. 

Nej, Lego verkar fokusera på castle-set mot en vuxen kundgrupp. Om man tittar på castle-set som släppts sedan sista temat så är det tre retro GWP, två under Icons paraply, ett under Ideas och två som Creator 3-in-1.

Retro GWP

Icons

Ideas

Creator 3-in-1

Har jag missat något?

3-in-1 är renodlade lekset, med alternativbyggen, riktade till barn. Förhållandevis sparsmakade på detaljer och ett lite lägre pris. Retro-seten vänder sig framför allt till nostalgiker som minns dem från sin barndom. Seten som släppt via Icons eller Ideas har istället ett högt bitantal, en mycket högre detaljnivå och en bredare handling med flera referenser till historien. Dessa skulle inte se likadana ut om de släppts som lekset under ett Castle-tema.

Jag är inte säker på att jag vill ha tillbaka Castle-temat, dels för vi ändå får ganska mycket på samma tema, dels för att set under Icons, Ideas och GWP har högre kvalitet. Lägg därtill Lord of the Rings, samlarminifigurer, Zelda och minifigurautomaten som också har en del fint för genren.

andreaseldh