[MOC] Flygvapnets ögonblick

Startat av ArfMan, 07 Juli 2025 kl. 14:30

Föregående ämne - Nästa ämne

ArfMan

Inför Utställning på Flygvapenmuseum 1-2 november i Linköping har jag börjat "skissa" digitalt nån MOC med olika av Flygvapnets ögonblick genom historia... som av olika anledning har fångat mitt intresse

ArfMan

29 juli 1966, Hamngatan vid Stångebro, Linköping. Flygtransport. Fjorton J 35 Draken måste flyttas från F3 i Malmslätt till Saabfältet eftersom start- och landningsbanorna skulle byggas om på Malmen.

ArfMan

27 juni 1985, Hufvudstadsjakten avslutade sin flygverksamhet med en sista flygning på F 18 i Tullinge.
Detta markerade slutet för en era och firades med en sista formationsflygning, där ett av planen, en J 35 Draken, målades knallröd och döptes till "Petter Röd".

ColA

Snyggt Arfman. Jag tror du kan skala upp det röda planet en aning 

ArfMan

Citat från: ArfMan skrivet 07 Juli 2025 kl. 14:3229 juli 1966, Hamngatan vid Stångebro, Linköping. Flygtransport. Fjorton J 35 Draken måste flyttas från F3 i Malmslätt till Saabfältet eftersom start- och landningsbanorna skulle byggas om på Malmen.

ArfMan

Citat från: ArfMan skrivet 07 Juli 2025 kl. 14:3627 juni 1985, Hufvudstadsjakten avslutade sin flygverksamhet med en sista flygning på F 18 i Tullinge.
Detta markerade slutet för en era och firades med en sista formationsflygning, där ett av planen, en J 35 Draken, målades knallröd och döptes till "Petter Röd".

ArfMan

En till som jag har byggt är en "specialare"

LANSEN J 32S

där S står för SNÖRÖJNING

andreaseldh

Citat från: ArfMan skrivet 27 September 2025 kl. 14:44En till som jag har byggt är en "specialare"

LANSEN J 32S

"I brist på krig måste man ju fylla freden med lite spänning!"
från Jönssonligan får guldfeber

Som exempelvis att hålla tillräckligt lågt gaspådrag för att inte riskera att snöröjaren flyger iväg ;D

robinnilsson403

Citat från: ArfMan skrivet 27 September 2025 kl. 14:44En till som jag har byggt är en "specialare"

LANSEN J 32S

Haha! Vad i hela fridens namn!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

andreaseldh

Eller har vi alla missat att originalbilderna presenterades 1 april?

ArfMan

Mindre lyckats lösning

ArfMan

Fick tips av en (lego intresserad) kollega av en annan känd händelse :-)

RetroBricker

Antar det är händelsen när Viggen för ovanlighets skull kunde komma ikapp ett amerikanskt spionflygplan?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP9laA/viggenpiloter-hedrade-for-kalla-kriget-insats
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Klas Almqvist

Sommaren 85 skickade jag och min lumparpolare i väg en en Saab 37 viggen från Gotland som låste detta plan. Han drog på i stort sett fulgas direkt inne i den lilla hangaren som han stod i (plåtskjul) försörgningsenheten (braggen) åkte i väg av trycket från jetmotorn och där bakom sökte vi skydd. Det tog inte många meter innan han var i luften.

CopMike

Citat från: RetroBricker skrivet 06 December 2025 kl. 13:40Antar det är händelsen när Viggen för ovanlighets skull kunde komma ikapp ett amerikanskt spionflygplan?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP9laA/viggenpiloter-hedrade-for-kalla-kriget-insats
Nja, tror det är den som Klas var med om, från Skalman.nu:
CitatUnder 1980-talet flög SR-71 ofta en "standard" spaningsrunda i Östersjön, man flög alltid samma väg på hög höjd och i hög fart ( över Mach 3).
Man flög från Storbrittanien och över Danmark via Bornholm och in i Östersjön. sedan öster om Gotland ( så nära Baltikum som möjligt), rundade Gotska sandön och flög sedan söderut i internationellt vatten mellan Gotland och Öland.

Man visste alltså innan var flygplanet skulle befinna sig, och en JA37 viggen från F21 ( men baserad på Gotland) gick upp på kontrakurs mot flygplanet. Man kunde låsa sin radar under en kort stund, men skulle i ett skarpt läge få svårt att träffa flygplanet.

Sverige hade bäst förutsättningar att lyckas på grund av flygruttens läge. Spaningsrundan runt Östersjön för SR-71 tog max 30 minuter.
och
JA-37 Viggen: The Fighter That Could Have Shot Down an SR-71 Blackbird