Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Fototips

Startat av Lilypiece, 01 Mars 2025 kl. 16:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Lilypiece

Jag har försökt hitta en tråd om fototips men hittar inte direkt det jag är ute efter. 

Jag vill se bilder på era hemma-fotostudios. Hur löser ni fotograferingen av lite större byggen? Hur fixar man en bra bakgrund och belysning med enkla medel? Vilken bakgrundsfärg är bäst och vilket material ska man satsa på?

Anders67

Detta svarade Gemmini på din promt

CitatAbsolut! Att bygga en egen fotostudio hemma kan vara både roligt och givande, särskilt när man vill fotografera större byggen. Här är några tips och idéer för att komma igång:

1. Utrymme och Bakgrund:

Utrymme:
För större byggen behöver du ett tillräckligt stort utrymme. Ett garage, en källare eller ett stort rum kan fungera bra.
Tänk på att ha tillräckligt med utrymme runt objektet för att kunna röra dig fritt och placera belysning.
Bakgrund:
Papper eller tyg: En rulle pappersbakgrund eller ett stort tygstycke är ett bra alternativ. Vitt, grått eller svart är vanliga färger som ger en neutral bakgrund.
Material: Pappersbakgrunder finns i olika tjocklekar och bredder. Tyg kan vara mer hållbart och lättare att rengöra.
Färg:
Vitt: Ger ett rent och ljust utseende. Bra för att framhäva detaljer.
Grått: En neutral färg som fungerar bra för de flesta objekt.
Svart: Ger en dramatisk effekt och kan framhäva form och struktur.
En enkel lösning kan vara att använda ett stort lakan, eller köpa ett billigt tygstycke.
Se till att bakgrunden är slät och fri från veck. Du kan använda klämmor eller tejp för att fästa den.
2. Belysning:

Dagsljus:
Om möjligt, använd naturligt dagsljus. Placera ditt objekt nära ett fönster för att få ett mjukt och jämnt ljus.
Undvik direkt solljus, eftersom det kan skapa hårda skuggor.
Konstgjord belysning:
Softboxar eller paraplyer: Dessa ljusmodifierare sprider ljuset och ger ett mjukare och mer smickrande ljus.
LED-lampor: LED-lampor är energieffektiva och ger ett jämnt ljus.
Tänk på att ha minst två ljuskällor för att undvika hårda skuggor. En ljuskälla från sidan kan också ge en fin effekt.
3. Utrustning:

Kamera: En systemkamera eller en bra mobilkamera kan fungera.
Stativ: Ett stativ är viktigt för att undvika skakiga bilder, särskilt vid långa exponeringstider.
Reflektor: En reflektor kan användas för att reflektera ljus och fylla i skuggor.
4. Tips för att fotografera större byggen:

Ta bilder från olika vinklar och höjder för att visa upp alla detaljer.
Använd ett stativ för att undvika skakiga bilder.
Var noga med belysningen för att undvika hårda skuggor.
Efterbehandla bilderna i ett bildredigeringsprogram för att justera ljusstyrka, kontrast och färger.
Ytterligare resurser:

Canon Svenska har en bra artikel om att skapa en egen studio hemma:
Skapa en egen studio hemma - Canon Svenska
Jag hoppas att dessa tips hjälper dig att skapa din egen hemma-fotostudio!

Anders67

Jag själv fotograferar gärna utomhus när det är lite lagom mulet väder. Då släpper jag ut en rullgardin med vitt tyg som bakgrund och ställer bygget på rullgardintyget. Fotar med min iPhone

Tunnan

Bra text, kan inte ni som har lite vettiga lösningar ta en bild "behind the scenes" och bjuda på 😊 

Anders67

Här är två raw bilder, där ser mannockså "färgen" som en för mulen dag ger jämfört med en mindre mulen dag!

Jenny242

Jag har köpt en stor rullgardin på ikea som jag fäster upp på lämpliga ställen i vardagsrummet. Fotar med lite mulet ute med två stora fönster i rummet.

IMG_5708.jpg

IMG_1105_Original.jpg
Jenny242
Region Hufvudstaden

Jenny242

Om jag ska fota lite mindre byggen lånar jag min sons skrivbord och rullgardin. Skrivbordslampa med ett plastlock framför att för att mjuka upp ljuset lite.

IMG_2250_Original.jpg
Jenny242
Region Hufvudstaden

Lilypiece

@Jenny242 och @Anders67 mycket smart lösning med rullgardin som går snabbt att rulla ut. Hur fäster ni den så det blir lite höjd? Svårt att se på bilderna. 

Anders67

Citat från: Lilypiece skrivet 01 Mars 2025 kl. 20:50@Jenny242 och @Anders67 mycket smart lösning med rullgardin som går snabbt att rulla ut. Hur fäster ni den så det blir lite höjd? Svårt att se på bilderna.

Utanför vårt uterum har jag satt upp rullgardinens metalfästen som jag anväder ibland, men oftast rullar jag ut tyget och bara hänger över en pall, det brukar räcka för mindre byggen!

o0ger

9 gånger av 10 fotar jag mina byggen såhär: https://flic.kr/p/XXrig6
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Jenny242

Citat från: Lilypiece skrivet 01 Mars 2025 kl. 20:50@Jenny242 och @Anders67 mycket smart lösning med rullgardin som går snabbt att rulla ut. Hur fäster ni den så det blir lite höjd? Svårt att se på bilderna.
Tror det heter tving, det jag använder för att sätta fast rullgardinen i stilar eller bokhylla 
Jenny242
Region Hufvudstaden

Magnus den store

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Lilypiece

Perfekt, precis sånna smarta idéer jag var ute efter. Tack för att ni delar med er!

Vad tänker ni om färgen på rullgardin, bara en smaksak, eller för och nackdelar med vit, grå, svart?

Anders67

Citat från: Lilypiece skrivet 02 Mars 2025 kl. 08:36Perfekt, precis sånna smarta idéer jag var ute efter. Tack för att ni delar med er!

Vad tänker ni om färgen på rullgardin, bara en smaksak, eller för och nackdelar med vit, grå, svart?

Jag har en vit/ljus beige och en ljusgrå!

Men jag gillar t.ex drdoddo som använder en mer färgagd backdrop på många av sina bilder - känns som ett signum och skapar en stil på bilderna och framhäver vita och ljusa detaljer bättre!

Gideon

Citat från: Lilypiece skrivet 02 Mars 2025 kl. 08:36Vad tänker ni om färgen på rullgardin, bara en smaksak, eller för och nackdelar med vit, grå, svart?
Beror på bygget säger jag. Att fota en grå borg mot en grå bakgrund är ingen höjdare, men grå är annars nog den mest förlåtande färgen på bakgrund. Ett ljusare bygge kan göra sig bra mot en svart bakgrund, men man får passa sig så att det inte blir för mörkt överhuvudtaget med ett mörkare bygge.
En vit gardin ger nog "cleanaste" utseendet men är känsligast för olika färgtemperaturer i ljuset (blanda t ex aldrig blåaktigt ljus utifrån och från en varmvit glödlampa) och ger mer ljusa reflektioner i bitarna.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram