Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Fototips

Startat av Lilypiece, 01 Mars 2025 kl. 16:51

Föregående ämne - Nästa ämne

MrUzagi

Rätt många gånger när jag vill ta en bild är det ofta sent på kvällen, så dagsljuset kan inte hjälpa till.
Några tips på vettiga lampor? De jag har i vardagsrummet eller köket är sällan speciellt bra och bilderna blir ofta lite "murriga".

Memmla

Rullgardin som jag placerar tillfälligt på köksbordet med något bakom och en bygglampa från Biltema riktad upp i taket har funkat hyfsat bra

Lilypiece

REA på rullgariner på Jysk just nu, så kanske tar både vit och grå då! :) 

o0ger

Citat från: Lilypiece skrivet 02 Mars 2025 kl. 08:36Perfekt, precis sånna smarta idéer jag var ute efter. Tack för att ni delar med er!

Vad tänker ni om färgen på rullgardin, bara en smaksak, eller för och nackdelar med vit, grå, svart?

Jag har grå, vit och svart. Men jag använder bara den grå.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Jenny242

Citat från: Lilypiece skrivet 02 Mars 2025 kl. 08:36Perfekt, precis sånna smarta idéer jag var ute efter. Tack för att ni delar med er!

Vad tänker ni om färgen på rullgardin, bara en smaksak, eller för och nackdelar med vit, grå, svart?

Jag föredrar att fota med grå bakgrund. Lättast att få det snyggt utan en massa efterarbete. Jag fotar även saker på mitt jobb, använder oftast grå bakgrund då oxå även om vitt och svart bakgrund förekommer. Men det är absolut lättast att få det snyggt med grå bakgrund. 
Jenny242
Region Hufvudstaden

Gideon

Citat från: MrUzagi skrivet 02 Mars 2025 kl. 12:16Rätt många gånger när jag vill ta en bild är det ofta sent på kvällen, så dagsljuset kan inte hjälpa till.
Några tips på vettiga lampor? De jag har i vardagsrummet eller köket är sällan speciellt bra och bilderna blir ofta lite "murriga".
Jag fotar mest med blixt så jag ska nog inte uttala mig om specifika modeller. Men bra färgåtergivning är viktigt. Rekommenderar också indirekt ljus som Memmla redan skrev, rikta lampan mot ett vitt tak och/eller ett upphängt lakan istället för direkt mot bygget så blir det mycket mindre jobbiga skuggor och blänk i bygget.

Edit: Hittade en liten förklaring av färgåtergivningsindex (CRI):
https://www.lamp24.se/inspiration/ra-index
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Jaxne

Själv är jag inte så aktiv byggare att jag fotar LEGO så speciellt ofta, men däremot har jag börjat intressera mig mer för de tekniska aspekterna vid fotografering så jag har lite användbara tips att dela med mig av :D 

Mycket användbara tips finns här redan, men det är några områden där det finns mer att utforska.

När det gäller belysning är ett tips att om flera olika ljuskällor används så försöka hålla de så lika som möjligt i vilken färgtemperatur de återger, dvs om de är mer varmvita åt de gulare hållet eller kallare mer blåare ton. Det ger en bättre balanserad färgåtergivning över hela bilden.
Indirekt ljus, som ger en jämnare belysning utan lika tydliga skuggor som direkt ljus, går att skapa på flera sätt. Att reflektera ljuset genom att belysa något vitt eller ljust i annan riktning är ju ett knep som nämns, men en annan metod är att diffusera ljuset genom en softbox som ger ljuset bättre spridning och gör det jämnare. En bugdetlösning för softbox som är rätt vanlig bland filmproduktion med nollbudget är att lysa genom ett vitt duschdraperi för ett mjukare ljus. Försök att ha lite avstånd mellan lampan och diffuseringen. Den generella riktningen är att ju större yta som belysningen diffuseras eller reflekteras med desto bättre och jämnare effekt. Det är därför det är så bra ljus att vara utomhus en mulen dag när det är så jämnljust överallt.

Något mer som kan vara bra att tänka på är vitbalansen. Våra ögon tänker inte på det, men det är står skillnad i vilken färgton ljuset har under dagen när det är kallare och blåare ton mitt på dagen och varmare gulare ton på kvällen. Det gör att ett foto taget kvällstid kan se mycket gulare ut på bilden än det ser ut att göra med blotta ögat. Fotar man med en mobilkamera lär det vara stor variation om vilka möjligheter det finns att anpassa mellan olika modeller, men för systemkameror är det oftast enkelt att ställa in. Många gånger räcker det att ha ett vitt papper till hands att kalibrera mot med bara ett extra knapptryck. Det gör stor skillnad och ger verkligen bilden ett lyft när vitt faktiskt blir vitt oavsett vilken färgton belysningen har.

Något som blir viktigare att tänka på med bättre kameror är skärpedjupet. Ironiskt nog så är det ett mindre problem ju enklare kamera man har om man skall generalisera lite, men jag återkommer till det. Med systemkameror och ljusstarka objektiv finns möjligheten att släppa in mer ljus med större bländaröppning för att hålla nere slutartiden och minska risken för att bilden blir suddig även utan stark belysning. Men med större bländaröppning blir också skärpedjupet kortare. Dvs mindre del av bilden är i fokus och det syns tydligt att det är en miniatyr. Även om detta kan användas artistiskt så vill man ju oftast ha ett större skärpedjup om man vill visa upp hela sitt bygge så att så mycket som möjligt är i fokus. Ett sätt att åstadkomma det är att ha en väldigt liten bländaröppning på kameran. Då blir skärpedjupet mycket längre och ett större område hamnar i fokus. Men då blir bilden istället mörkare. För att motverka detta är en lämplig metod att se till att ha kameran på stativ så att längre slutartider kan användas (och ett tips med längre slutartider är att använda fjärrutlösare eller timer för att det inte skall uppstå vibrationer när man trycker på knappen så det blir suddigt). Beroende på vad man har för utrustning att tillgå får man se till att hitta balansen mellan belysning, bländaröppning och slutartid för den bild man vill få fram.

Ska man sedan gå djupare ner i hur skärpedjup påverkas så har också sensorstorleken på kameran stor betydelse. Det jag menar är lite ironiskt är att en enklare kamera oftare har en mindre sensorstorlek och med mindre sensorstorlek så blir också skärpedjupet längre och ett större område hamnar i fokus. Det innebär att vid miniatyrfotografering så kan faktiskt en mindre sensorstorlek vara en fördel. För att förtydliga så är det att vid samma bildutsnitt jämfört mellan större och mindre sensor så kommer den mindre sensorn att ha ett större skärpedjup. Men åter igen så är det då en balansgång med vad man vill uppnå. En mindre sensor gör också att det blir viktigare med bra belysning då färre fotoner fångas in av varje pixel på sensorn. Så det är lite mer överkurs att börja ta hänsyn till när det bara rör sig om att fota LEGO-byggen ;) Mycket går att styra med kombinationen bländaröppning och slutartid för att få det skärpedjup man önskar :D

Gideon

Bra i alla fall att kompromissen skärpedjup/slutartid går att lösa rätt lätt med att ha kameran på stativ när man fotograferar stationära föremål som legobyggen :)
(Värre när man ska fota barnen... :P )
Flickr   Instagram

setoryd

Citat från: MrUzagi skrivet 02 Mars 2025 kl. 12:16Rätt många gånger när jag vill ta en bild är det ofta sent på kvällen, så dagsljuset kan inte hjälpa till.
Använder du systemkamera eller Mobilen? 

setoryd

Det finns många sätt att göra det på och man kan vara lite kreativ. 

Jag kör alltid med stativ och ibland använder jag slutartider upp emot 30 sekunder och då är det bra att köra mobilen som fjärrutlösare så det inte blir nån rörelseoskärpa överhuvudtaget. Har du en kamera med spegel kan spegelns rörelse skapa problem men i de flesta systemkameror kan man "öppna" den innan, själv kör jag spegellöst.
Här är en reel när jag fotar i ett mörkt rum utan blixtar https://www.instagram.com/reel/C2kbXZxooG6/

Annars tycker jag det är enklast att använda så mycket ljus som möjligt, gärna blixtar. Vill man ha ett mjukare ljus ska de stå nära objektet man fotar men då blir det samtidigt mer kontrast än om de står längre ifrån. Jag brukar ha mina blixtar nära, väldigt nära. Här är en reel med min setup när jag har blixtarna "långt" ifrån objektet för att vara mig. https://www.instagram.com/reel/C_KWUIiIG5Q/

LEGO är generellt ganska svårt att fota för plasten är rätt blank så det kräver att man provar sig fram med utrustningen man har tillgång till. Det viktigaste är att fota och ha kul, testa olika lösningar och va kreativ. Det är enklare och går fortare med bra grejer och kunskap om det tekniska men det är ingen garanti för att det blir bra. 

Här är en test jag gjorde med en Macro ring och polariseringsfilter på kameran, det va en ganska dålig idé men nu vet jag det  ;D

shiftaltcmd

Ögat är bra att på att snabbt kompensera. Ofta tänker vi inte på de olika färgtemperaturerna på ljuset.
Här ett exempel vi har en box så vi kan jämföra tre olika ljus direkt.
Skulle jag sitta i ett av "rummen" skulle jag nog inte tänka på att ljuset är färgat si eller så. Men tar ett steg bakåt så jag kan se alla tre samtidigt och jämföra.

Apple manicker har nåt de kallar för True Tone. Tanken är skärmen ska justera sig efter omgivningens ljus. Jag var tvungen att stänga av det, blev tokig dagarna med växlande molnighet.
Nu har jag fönster åt norr så jag slipper i alla fall direkt infallande ljus.

shiftaltcmd

Här är ett gammalt analogt foto som jag scannat in.
Filmen i kameran har ett färgfel (färgstick).
Framkallningen gav ytterligare fel.
Papperskopian har sen åldrats något.
Scannern la till ytterligare fel.
Inte en aning vilken färg husen hade. Att det var en mulen dag minns jag.

Jag provade i Photoshop att använda pipetterna för svart, vitt och grått.
Vit plastbåt fick bli vitpunkt.
Svartpunkt kunde nog ha funkat på ett svart plastfönster men det var bättre att ta en svartpunkt från under bryggan.
Sedan klickade jag runt bland stenarna för att hitta en grå punkt. Jag tittade mestadels på gräs, buskar och träd. Gräs har ungefär samma gröna färg överallt. Hus kan ha vilken färg som helst. Och vatten kan variera en hel del, speciellt i en hamn.
Inte perfekt men det tar bara några sekunder att göra. Himlen blev förstörd men det kan jag leva med. Lätt att ersätta om det skulle vara så.

Jag letar numer mer efter det grå än det vita. Den gamla light grey verkar funka bättre än de nya som är för blåaktiga i tonen.
Finns naturligtvis mängder av andra sätt att göra detta på.

Gideon

Citat från: setoryd skrivet 13 Mars 2025 kl. 14:07Det finns många sätt att göra det på och man kan vara lite kreativ.

Jag kör alltid med stativ och ibland använder jag slutartider upp emot 30 sekunder och då är det bra att köra mobilen som fjärrutlösare så det inte blir nån rörelseoskärpa överhuvudtaget. Har du en kamera med spegel kan spegelns rörelse skapa problem men i de flesta systemkameror kan man "öppna" den innan, själv kör jag spegellöst.
Min lösning för att undvika att kameran skakar (främst efter att jag tryckt på avtryckaren) på stativet är att helt enkelt köra med 2 s timer så att den hinner stanna upp. Har inte upplevt något problem med rörelseoskärpa på grund av själva spegeln trots att den är stor och tung på en gammal fullformatskamera, men kanske kan vara det på ett mindre stativ.

Däremot har jag märkt att det är viktigt att slå av bildstabiliseringen på objektiven när jag fotar på stativ, annars kan den stå och försöka stabilisera i onödan och skapa små rörelser istället. (Men vet och andra sidan inte hur många icke-legofoton jag har förstört sen med att ha glömt slå på bildstabiliseringen igen... 🫣)
Flickr   Instagram