Järnvägsmuseet i Gävle, påsken 2025

Startat av Gideon, 22 Februari 2025 kl. 16:13

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Uppdatering:
  • Utställning på Järnvägsmuseet 21/4. (Anmäl er här i tråden om ni vill ha bordsyta)
    Schema och mer information om själva eventet: https://swebrick.se/index.php?topic=20330
  • Lokalträff/Swebrickhäng/ställa upp byggen söndag 20/4 för de som vill. Grillning på museets gård och häng på nåt lämpligt hotell efteråt.
  • Vi är välkomna när som helst under veckan också, t ex lördag 12/4-söndag 13/4

Anmälda (och önskemål om bord)
Memmla (separat workshop) - sön-mån
Svartkrut (ca 2,5 m) - mån
Retrobricker +1 (140x40) - sön-mån
Gideon (~5 m bord) - sön-mån
Emma (museets landskap) - sön-mån
MrUzagi (1 bord) - sön-mån
Hultan (160 cm) - sön-mån
Arfman (3-4 m?) - mån

Jag har efter sommarens mini-träff på Järnvägsmuseet i Gävle i somras (där vi blev mycket väl mottagna!) åter varit i kontakt med dem.
Vi har pratat om att ordna ett par "Swebrick-montrar" som man likt på Flygvapenmuseum skulle kunna ställa ut byggen (gärna med tåg-/järnvägstema) i under lite längre tid, och att i anslutning till byte av innehåll i dessa eventuellt ordna en mindre utställning också.

De ska hålla en aktivitet med modellbyggen runt påsk, och då är vi välkomna att även ställa ut legobyggen på ett antal bord utöver (förhoppningsvis) ett par semi-permanenta utställningsobjekt som får bli kvar i montrar på museet en tid till efter utställningen.

Datum som de föreslagit som möjliga just nu är 12-14 april (helgen innan påsk) samt 17-21 april (påskhelgen) och förslaget är att vi ska hålla till i hall 6 (på bilden).

Hall 6.jpg

Jag tänker själv att det nog skulle vara lagom att ställa ut lite där i 1 eller 2 dagar, gärna med lite Swebrick-häng på lämpligt hotell däremellan.
(Eventuellt kommer de kunna bistå med viss ersättning för omkostnader men det är inte klart ännu, beror nog bl a på hur många vi blir)

Hoppas att det är fler som tycker det kunde vara en kul grej att ses igen ett par veckor efter Göteborgs-eventet och dra med sig lite byggen  :)

Anmäl också gärna intresse om det är någon som kan tänka sig att låna ut ett lämpligt bygge under ett tag framöver (t ex @CopMikes fina orangea Rc1 1007 hade ju varit perfekt...!) att göra reklam för Swebrick med  :D
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

CopMike

Citat från: Gideon skrivet 22 Februari 2025 kl. 16:13------
Datum som de föreslagit som möjliga just nu är 12-14 april (helgen innan påsk) samt 17-21 april (påskhelgen) och förslaget är att vi ska hålla till i hall 6 (på bilden).
Ska det vara 14:e - dvs måndagen?

Citat från: Gideon skrivet 22 Februari 2025 kl. 16:13------
Anmäl också gärna intresse om det är någon som kan tänka sig att låna ut ett lämpligt bygge under ett tag framöver (t ex @CopMikes fina orangea Rc1 1007 hade ju varit perfekt...!) att göra reklam för Swebrick med  :D
Ska jobba för det!

Gideon

Citat från: CopMike skrivet 22 Februari 2025 kl. 16:57Ska det vara 14:e - dvs måndagen?
Det var de datum vi fick som möjliga från dem just nu, men som vi kan välja när det passar för oss att vara där. Så jag föreslår att vi försöker hitta 2 dagar som passar för så många som möjligt, men det är nog också möjligt att andra byggare kan ställa ut andra dagar också ifall de kör modell-eventet under fler dagar ändå (kan kolla vad som gäller).

Har du själv några preferenser på datum som du helst skulle kunna vara med?
(Jag tänker nog att 2 dagar av påsken skulle passa bäst, men har nog inte i dagsläget nåt som säger vilka dagar som är bättre eller sämre)
Flickr   Instagram

Eriol

Citat från: CopMike skrivet 22 Februari 2025 kl. 16:57Ska det vara 14:e - dvs måndagen?
Skolorna i Gävle har påsklov före påsk i år så det är kanske inte så konstigt.

Gideon

17 april är också en vardag, eller iaf Skärtorsdag.
Flickr   Instagram

CopMike

Gideon

Citat från: CopMike skrivet 22 Februari 2025 kl. 18:25Första helgen funkar, inte andra!
Helgen efter Swebrick-eventet alltså, men man har nog event-abstinens redan då :)

Då får vi se om vi gör en gemensam grej av detta den helgen (önskvärt), eller om vi delar upp det på ett par olika utställningsdagar (plan B).
Flickr   Instagram

RetroBricker

Jag är tveksam till första helgen. Vi tänkte ta det lugnt hem efter Swebrick-eventet. Då skulle påsk passa bättre, även om jag måste kolla mer noga innan jag lovar nåt.

Nåt att ställa i monter har jag nog inte nu, men det skulle vara kul att försöka få till nåt på lite längre sikt. Modell- och Legojärnväg är ju min grej!
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

RetroBricker

Så här ser utrymmet ut "åt andra hållet", taget från tredje fönstret från vänster på förra bilden. När vi var på första besöket i somras, hade jag på känn att det här kunde vara deras utställningsområde...
jvm25-01.jpg
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

CopMike

Ni får gärna ta med 1007 från Partille och ställa upp! I princip bara att rulla ur lådan och fästa strömavtagarna!

andreaseldh

Jag skulle kunna ta med X2000 till Partille. Påskveckan är tyvärr full med musikaktivitet.

Gideon

Citat från: CopMike skrivet 22 Februari 2025 kl. 20:15Ni får gärna ta med 1007 från Partille och ställa upp! I princip bara att rulla ur lådan och fästa strömavtagarna!
Det kan jag fixa! Kommer ha gott om plats i bilen hem från Göteborgseventet.

Citat från: andreaseldh skrivet 22 Februari 2025 kl. 22:00Jag skulle kunna ta med X2000 till Partille. Påskveckan är tyvärr full med musikaktivitet.
Låter bra :)
Är det nåt du tänkte dig att man skulle kunna låna ut till dem också i så fall?
(Har du nån bild på det...? Lyckades inte leta reda på nån nu)

@Memmla hur är det med Storviks station btw?
Flickr   Instagram

CopMike

Citat från: Gideon skrivet 22 Februari 2025 kl. 22:57............

Memmla

Citat från: Gideon skrivet 22 Februari 2025 kl. 22:57Det kan jag fixa! Kommer ha gott om plats i bilen hem från Göteborgseventet.
Låter bra :)

@Memmla hur är det med Storviks station btw?

Stationshuset skulle kunna ställas ut ja, vill de ha det en längre tid och det finns säkerhet kring hur det står så ingen kan fingra på det (och försäkring om något händer etc) så skulle det gå att ordna.

Delta på ev kortare utställning beror på dagar det blir :)

Gideon

Citat från: Memmla skrivet 23 Februari 2025 kl. 11:22Stationshuset skulle kunna ställas ut ja, vill de ha det en längre tid och det finns säkerhet kring hur det står så ingen kan fingra på det (och försäkring om något händer etc) så skulle det gå att ordna.

Delta på ev kortare utställning beror på dagar det blir :)
Petskyddad monter och någon form av försäkring (har vi något exempel på hur det formaliserats tidigare?) kan vi nog ställa som krav på att få ställa ut grejerna där.

Har framfört önskemål om viss ersättning (t ex milersättning och förplägnad vid utställningsdagarna iaf, eventuellt övernattning också) för utställare. Nämnde också möjligheten att vi har ett par medlemmar som också eventuellt kan ta sig an workshop-uppdrag mot "marknadsmässig ersättning" (Biblioteksuppdrag är nog ett bra benchmark).

Datumen är som sagt än så länge inte spikade, de vi har fått att välja på är de jag skrev i första posten.
Har du själv några önskemål...? (Ditt stationshus som dessutom har lokalanknytning vore ju kanon att få dit! :) )
Flickr   Instagram