Frågor om träd och björkar i synnerhet!

Startat av Double00, 01 December 2024 kl. 13:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Double00

Sitter och bygger träd men känner att jag kört fast lite! 

1. Är det någon som har lyckats bygga björkar av ljusstakar?

Jag har försökt flera olika metoder. Många har lövverket horisontalt vilket blir snyggt, men utöver har ljusstakar har jag 3L bar som jag kan sätta fast lövverk horisontellt. Och då får jag inte till höjden som jag önskar. 

Testat en annan metod (se nedan) där lövverket får 'hänga' från grenar som är fästa med clips. Ser helt ok ut men är extremt instabilt! 

2. Vilka är era favoriter träd i LEGO, samt favorit byggteknik i största allmänhet?

3. Vilket lövverk tycker ni passar bäst på en björk, höger eller vänster? Se nedan! 

Emma

Jag tycker båda ser bra ut. Har inte så mycket att tillägga. Men följer med intresse!
Region Mitten

Wolcker

Hej och nej ajg ahr inte gjort utav ljusstakar men lego har gjort en björk i Horizon setet 76989 kan ju kolla in det om det inte måste vara med just ljussakar =)
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Double00

Citat från: Emma skrivet 01 December 2024 kl. 13:47Jag tycker båda ser bra ut. Har inte så mycket att tillägga. Men följer med intresse!
Tack Emma! Ska försöka lägga upp lite mer, men kanske kommer i MOC-forum-delen :D 

Citat från: Wolcker skrivet 01 December 2024 kl. 19:49Hej och nej ajg ahr inte gjort utav ljusstakar men lego har gjort en björk i Horizon setet 76989 kan ju kolla in det om det inte måste vara med just ljussakar =)
Tack Wolcker! Ja, de följer lite samma stil som de som finns i , tror det är den mest vedertagna björk-designen. Tyvärr har jag bara 2 vita technic connectors(?) hemma och orkar inte vänta på nån BL beställning :D 

Men det blir ju snyggt, då man automatiskt får lite svart ränder om man använder svarta Technic-pins. 

andreaseldh

Jag brukar använda vita 3062 blandat med svarta och vita 85861 för björkstammar. Vill man ha dem stadigare trär man en Hose Rigid 3 mm igenom.

Eriol

Angående färg så tycker jag att björkar är bright green på våren och green på sommaren. Olive green och sand green är bara om de står vid en väldigt dammig landsväg. Kör man bright green så går det ju dessutom att bygga med samma bitar som i det högra trädet!  

Illuwatar

Föredrar den högra versionen. Och färgen i bilden på de högra trädet får mig mest att tänka på sensommaren...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

swestar

Denna teknik -->Björk<-- var rolig men lite småpilligt 
Denna -->Träd<-- tyckar jag om
Några andra trädkonstruktioner jag provat med varierande resultat --> 1 2 3 4 5  :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Double00

Citat från: Eriol skrivet 03 December 2024 kl. 15:15Angående färg så tycker jag att björkar är bright green på våren och green på sommaren. Olive green och sand green är bara om de står vid en väldigt dammig landsväg. Kör man bright green så går det ju dessutom att bygga med samma bitar som i det högra trädet! 
Citat från: Illuwatar skrivet 03 December 2024 kl. 15:46Föredrar den högra versionen. Och färgen i bilden på de högra trädet får mig mest att tänka på sensommaren...
Tack så jättemycket, bra feedback! Jobbar vidare på en version av den till höger! 

Double00

Citat från: swestar skrivet 03 December 2024 kl. 21:39Denna teknik -->Björk<-- var rolig men lite småpilligt 
Denna -->Träd<-- tyckar jag om
Några andra trädkonstruktioner jag provat med varierande resultat --> 1 2 3 4 5  :)
Tack! 

Grymma delningar! Den där björkdesignen är riktigt grym, måste bara skaffa lite vita pickadoller!

De andra träden va precis vad jag efterfrågade, superbra inspiration. Fantastiska byggtekniker! 

swestar

Citat från: Double00 skrivet 04 December 2024 kl. 20:33Tack!
Grymma delningar! Den där björkdesignen är riktigt grym, måste bara skaffa lite vita pickadoller!
De andra träden va precis vad jag efterfrågade, superbra inspiration. Fantastiska byggtekniker!
👍
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Jemanuelson

Om du söker på epadunk här i forumet hittar du mitt bygge med Epa-traktorer - och en björk! Kanske kan vara till inspiration. 

Fler bilder finns på mitt Instagram Emanuelson_bricks

Double00

Citat från: Jemanuelson skrivet 05 December 2024 kl. 07:18Om du söker på epadunk här i forumet hittar du mitt bygge med Epa-traktorer - och en björk! Kanske kan vara till inspiration.

Fler bilder finns på mitt Instagram Emanuelson_bricks
Den va snygg! Vad är det för färg på lövverket? 

Tyvärr saknar jag just de där bitarna i volym. Men är ett gäng pin-connectors på väg på posten, men tills dess får jag hålla mig till ljusstakar :) 

Och det kontot följer jag redan ;)  Alltid fina byggen! 

Double00

Uppskattar all feedback jag har fått jättemycket!

Här har jag testat två nya lövverk som jag själv tycker är en klar förbättring. Men jag tar gärna era synpunkter om den högra eller vänstra är mest björk-lik.

WhatsApp Image 2024-12-07 at 13.58.37.jpg
WhatsApp Image 2024-12-07 at 13.58.41.jpg

Jemanuelson

Citat från: Double00 skrivet 07 December 2024 kl. 14:03Den va snygg! Vad är det för färg på lövverket?

Tyvärr saknar jag just de där bitarna i volym. Men är ett gäng pin-connectors på väg på posten, men tills dess får jag hålla mig till ljusstakar :)

Och det kontot följer jag redan ;)  Alltid fina byggen!

Tack, kul att höra!  Bright green, tror jag