Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bortom Sol 10 år ⭐

Startat av Gideon, 03 November 2024 kl. 17:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Noterade att det har gått 10 år sedan Swebricks rymdepos Bortom Sol såg galaxens ljus...! 🌟
https://swebrick.se/index.php?topic=6983.0

Kanske man skulle uppmärksamma jubileet på något sätt?
Guilds of Historica (GoH) 10 år firade vi med en stor byggtävling, som fick riktig fart på det forumet igen (åtminstone för en tid).

Med alla nya byggare som hittat till Swebrick sen pandemin kanske det finns ett nytt gäng som skulle tycka det var kul också med denna form av friforms-RPG för att ha en kontext att hänga upp sina SciFi-byggen på?

(Jag har för egen del flera halvbakade idéer på vad jag hade velat bygga i Bortom Sol-universumet, men det har ständigt hamnat längre ned på bygg-backloggen genom åren...men hade fortfarande varit riktigt skoj att bygga mer här nån gång också 🙂 )
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Emma

Region Mitten

Gideon

En större byggutmaning i GoH brukar ha flera olika kategorier för att tilltala byggare med olika förutsättningar och stil:

A. Figur/vinjett/figbarf
Bygga en eller flera figurer (Några av GoHs absolut mest lyckade utmaningar har nog varit "bygg din egen CMF-serie"), eller t ex en max 12x12/16x16-vinjett.

B. Begränsad storlek
Bygge på t ex max 32x32, för att även byggare med mindre samlingar ska vara välkomna. Kan också vara en kategori som passar bra för digitala byggen.

C. Obegränsad kategori
Bygg vad man vill i valfri storlek. Bygget ska gärna bidra med "lore" till världsbygget.
Flickr   Instagram

another brick in the wall

Jag hittade vad GoH handlade om, men vad betyder förkortningen?  SF-byggutmaningar låter intressant tycker jag 🚀

Gideon

Citat från: another brick in the wall skrivet 03 November 2024 kl. 18:39Jag hittade vad GoH handlade om, men vad betyder förkortningen?  SF-byggutmaningar låter intressant tycker jag 🚀
GoH betyder "Guilds of Historica". Men det är bara ett exempel på den typen av "friforms-bygg-RPG", finns även t ex Brethren of the Brick Seas (Age of Sail).
Flickr   Instagram

o0ger

Citat från: Gideon skrivet 03 November 2024 kl. 17:45Noterade att det har gått 10 år sedan Swebricks rymdepos Bortom Sol såg galaxens ljus...! 🌟

Hurra! 🥳 Det hade jag inte en tanke på!

Jag tycker att det är kan funka att dra igång igen, men jag kommer inte orka dra i det den här gången. Det skulle vara kul om några andra ville ta vid. Måste nog kolla med Epsiloneta också vad han tycker isåfall. Detta var ju väldigt mycket hans och min bäbis.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

humlan

Jaaaaaaaaaaaaaaaa! ;D

Jag älskar Bortom Sol och skulle gärna se (och hjälpa till) vid en revival  8)
För övrigt behöver jag en ny signatur.....

Jemanuelson

Oh, det här var nytt för mig! I like! Under 80-talet var jag spelledare för rollspelet Traveller och har nyligen dragit igång det igen med de senaste spelreglerna - och då rycker det ju i Lego-sci-fi-byggarlusten!

Jag hittar inte bilder på byggena från då?

Gideon

Citat från: o0ger skrivet 03 November 2024 kl. 21:04Hurra! 🥳 Det hade jag inte en tanke på!

Jag tycker att det är kan funka att dra igång igen, men jag kommer inte orka dra i det den här gången. Det skulle vara kul om några andra ville ta vid. Måste nog kolla med Epsiloneta också vad han tycker isåfall. Detta var ju väldigt mycket hans och min bäbis.
Jag vet inte hur mycket som behöver dras igång?
Tänkte mer promotea att bygga MOCs i detta universum :)
Tyckte också att det var på sin plats att uppmärksamma en viktig milstolpe i Swebricks historia!

Men ska det börja "spelas" mer i detta och/eller lore börja uppdateras bör givetvis ni ursprungliga upphovsmakare få ha sista ordet kring vad som passar in i den ursprungliga visionen.

Citat från: Jemanuelson skrivet 03 November 2024 kl. 21:35Jag hittar inte bilder på byggena från då?
Finns ett gäng i Bortom Sol-subforumet iaf: https://swebrick.se/index.php?board=69.0
Det verkar faktiskt som om Swebrickare är föredömligt bra på att behålla sina bilder på Flickr etc. I GoH är det mycket trasiga länkar i gamla inlägg...
Flickr   Instagram

o0ger

För mig har världen i Bortom Sol aldrig dött. Den är ytterst levande i min fantasi. :) Den passar även ganska bra med det mesta jag bygger, så jag brukar slänga in lite "freebuilds" här i vårt subforum då och då.

Jag tror att vi i Rådslaget hade alldeles för höga förväntningar på hur stort det skulle bli. Till slut blev det ju nästan bara jag, Epsiloneta, Myko, Lingonfil och Mechamike som byggde. Och egentligen så var det väl inget fel med det. Vi kunde bara ha fortsatt att hitta på nya utmaningar och förfina vår lore. Men jag tappade intresset efter ett tag (som jag ofta gör) och vi kom liksom aldrig riktigt ur startgroparna. Det kan ha varit jag som drev på att vi skulle lägga ner Bortom Sol för att jag var rädd att lämna ifrån mig kontrollen.

Med facit i hand kanske det var dumt att försöka göra en GoH-kopia utan att någon av oss i Rådslaget hade varit med i GoH. Vi vet ju inte hur det funkar (jag vet fortfarande inte) 

Här är några grejer jag har funderat på:

• För få fraktioner? - Just nu finns bara Samfundet och De fria kolonierna. Man kanske skulle kunna krydda lite med fler? i GoH finns det väl typ fem? Vad skulle det tillföra med fler?

• För lite interaktion mellan deltagare? - Jag vet att vissa tyckte att man aldrig gjorde något med de andra deltagarna. Men så tror jag GoH funkar också? Man skulle ju tex kunna göra så att man får extra poäng om man använder andra deltagares karaktärer i sina byggen? Eller extra poäng för om man ställer ut ett samarbete på en utställning? I Bortom Sol får alla välja en egen planet (om de vill) och det blir ju lätt så att man bara skapar sin egen story och karaktärerna finns i en bubbla där ingen annan någonsin släpps in.

• För liten möjlighet för deltagare att påverka historiens riktning? - I GoH tror jag att det finns sådana tävlingar? I Bortom Sol kom vi aldrig så långt att vi avslutade en säsong med sammanräkning av poäng. Detta borde ju rimligtvis leda till en stor vinst av den vinnande falangen? Tex att man får välja en av flera vägar som storyn kan ta vägen?

Vad skulle få dig att börja bygga till Bortom Sol? (frågan är ställd till er alla)

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Gideon

För mig har Bortom Sol-världen heller aldrig dött, bara för att det inte varit ett aktivt "spel".
Ärligt talat så är poängräkning nåt som aldrig funkat i GoH, utan det är mer "friform"-karaktären på spelet som lockat. Dvs att ha en gemensam spelvärld att bygga i, och rätt fria tyglar att berätta historier med sina byggen om man vill det eller bara ha en kontext för bygget utan nån djupare story om man hellre föredrar det.
Så poängräkning ligger långt ner på min lista över sånt som triggar mig att bygga.

Att det var två huvudsakliga fraktioner funkar nog rätt bra, uppfattade aldrig det som en begränsning. Man kunde väl ändå om man ville skapa sin egen sub-fraktion (t ex ett stort företag) och bidra till världsbygget med denna?

Interaktion mellan deltagare har varierat rätt mycket i GoH också, men helt klart har det i alla fall varit så att man gärna haft andras "sigfigs" på besök i byggena ibland, men gärna med ok från den byggaren. Jag har t ex haft de Gothia på besök i några av mina byggen.

Nåt som skulle få mig personligen att börja bygga till Bortom Sol är nog små byggutmaningar att träna på byggtekniker för att t ex lära mig bättre bygga mikroskale-skepp, interiörer i minifigskala (greebling!) mm.
(Skulle nog uppskatta att hellre bygga smått och många byggen nu när man annars lägger mycket tid på stora landskap... :P )
Ofta är det just utmaningar av överkomlig storlek men med en deadline som faktiskt får mig att kläcka ur mig byggen till GoH också.
Flickr   Instagram

Gideon

Kan också tillägga att en baksida med poängräkning av olika slag visade sig i Brethren of the Brick Seas, där det iaf periodvis blev kvantitet över kvalitet för att det belönades av spelmekaniken (pengar i det fallet).
Flickr   Instagram

o0ger

Citat från: Gideon skrivet 04 November 2024 kl. 13:07Kan också tillägga att en baksida med poängräkning av olika slag visade sig i Brethren of the Brick Seas, där det iaf periodvis blev kvantitet över kvalitet för att det belönades av spelmekaniken (pengar i det fallet).
Ok, fattar. Man vill ju ha något sätt att ge incitament till att bygga. Men poäng kanske är en dålig idé.

Gideon

Citat från: o0ger skrivet 04 November 2024 kl. 13:10Ok, fattar. Man vill ju ha något sätt att ge incitament till att bygga. Men poäng kanske är en dålig idé.
Det är nog väldigt individuellt, men jag gillade i alla fall inte när det i BotBS blev många byggen av undermålig kvalitet så man hade svårt att hänga med på forumet. Föredrar när det är challenges som snarare har inverkan på storyns utveckling, eller bara sporrar folk att producera bra byggen genom att det fanns nåt litet pris att vinna.

Jag hade egentligen inte tänkt så långt som till att starta upp "spelet" igen, min tanke igår var mest att på nåt sätt uppmärksamma jubileet (kanske genom en allmän Swebrick-tävling på Bortom Sol-tema?) men tillräckligt intresse kanske finns för att göra ett nytt försök :)
Flickr   Instagram

Kvarnbacka

Jag gillade Bortom Sol. Det var ett trevligt sätt att utmana sin kreativitet. Dock tröttnade jag ganska snabbt på min lite för präktiga sigfig, samtidigt som det blev svårt att hitta byggtid. Men jag är gärna med på en nystart! Fler fraktioner kanske inte vore så dumt. Jag vet inte heller hur GoH funkar.