Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bortom Sol 10 år ⭐

Startat av Gideon, 03 November 2024 kl. 17:45

Föregående ämne - Nästa ämne

another brick in the wall

En sak jag reagerade lite på var att alla fria klumpas ihop som en homogen motpol mot Samfundet. Den gemensamma nämnare är kanske mer åt att de inte är styrda av Samfundet? Men det kanske inte spelar så stor roll...

En tanke för okomplicerad interaktion mellan deltagarna är att tänka lite som en tv-serie där inget följer med till nästa avsnitt. Till exempel kanske nån gör nåt med den rymdstation jag byggde, men även om de gör ett scenario med "blackjack and hookers" så påverkar det inte mitt eller någon annans användande av den. Parallella storylines där man kan låna rekvisita. 

Cleefuzz

Jag har kikat lite på wikin under dagen och skulle också gärna vara med och bygga i Bortom Sol, även om det kanske mest blir lite mindre byggen. Känns lite kul att försöka bringa till liv de världar som redan uppdiktats.

Jag har just inte byggt nåt rymdrelaterat och lockelsen för min del är väl att jag tänker att det medför helt andra begränsningar än de byggen jag vanligtvis gör.

Poängjakten kan nog också ha sin funktion, men som tidigare nämnt kan det kanske slå lite fel om det inte balanseras på ett välavvägt vis. Men jag tänker att de högre poängen skulle kunna delas ut vid särskilda utmaningar. Vore kul om det kunde blåsas nytt liv i detta.

Gideon

Citat från: Cleefuzz skrivet 04 November 2024 kl. 20:59Poängjakten kan nog också ha sin funktion, men som tidigare nämnt kan det kanske slå lite fel om det inte balanseras på ett välavvägt vis. Men jag tänker att de högre poängen skulle kunna delas ut vid särskilda utmaningar. Vore kul om det kunde blåsas nytt liv i detta.
Poäng för bra byggen som placerar sig på pallen i utmaningar är nog inte alls fel! Det jag vänder mig mot är om man kan "grinda" poäng genom att spotta ur sig många hastverks-byggen, som spammar ned forumet och minskar synligheten för de verkligt genomarbetade byggena.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Cleefuzz

Citat från: Gideon skrivet 04 November 2024 kl. 21:15Poäng för bra byggen som placerar sig på pallen i utmaningar är nog inte alls fel! Det jag vänder mig mot är om man kan "grinda" poäng genom att spotta ur sig många hastverks-byggen, som spammar ned forumet och minskar synligheten för de verkligt genomarbetade byggena.
Ja, men jag gillar även tanken på att det hålls liv i forumdelen med små fribyggen också. Att det postas för mycket har ju inte riktigt varit något problem under mina år i föreningen i alla fall. Vissa småbyggen har ju faktiskt varit riktigt imponerande. Sen är det ju trist om bara de duktigaste byggarna bidrar med poäng till sin falang varför poängsamlandet på olika nivåer kan bidra. För hårt fokus på tävlande tror jag snarare avskräcker fler från att delta.

Jag tror ju även att många mindre byggen kan - i konceptets anda - hjälpa en att undan för undan bli en bättre byggare. Ett litet bygge kan ju också ha en fängslande story kopplad till sig. Hastar man ur sig byggen bara för att få poäng kan man ju hoppas på att den byggaren tröttnar själv eftersom det lär medföra låg respons. Alternativt att det sätts en övre gräns för hur många poänggivande fribyggen man kan posta under en viss tid. Jag menar att det borde gå att hitta ett funktionellt och inkluderande koncept.

another brick in the wall

Byggena kommer förstås att anpassas efter vad som ger poäng. Men skilj på storlek och kvalitet. Att premiera storlek kan exkludera de som inte har tillräckligt med tid, ork & klossar. 

Risk för spam? Ja det är det väl alltid, men det är skillnad i forumstorlek på swebricks och eurobricks, så jag tror inte det är nåt jätteproblem. 

Jag är mer åt "prova, och ändra det som inte blev bra till nästa gång"-hållet så för mig skulle det funka med en utmaning i stil med:
"Bortom Sol: visa nåt relaterat till ditt fordon". En del kanske har sin "spel-kontext" på en planet, andra kring ett rymdskepp (som kanske just nu är på en planetyta). Skall hela visas upp eller en liten del? Interiör? Exteriör? Skala? Du väljer själv. 

o0ger

Om man skulle dra igång Bortom Sol igen så tror jag att man skulle skippa hela "spelmomentet" och därmed även avskaffa poängräkning. Eller?

Poängen ger ingenting. Det blir bara samlande för samlandets skull. Jag kan inte tänka ut någon slags belöning inom "spelet" som skulle funka att använda poängen till. Kan ni? Jag håller med dig @Gideon om att en deadline oftast är det som krävs för att jag ska få klart ett visst bygge, men säg att vi har utmaningar med deadline, vad ska belöningen vara? Räcker det med att man tex får sin vinst inskriven i Bortom Sols "historia"? Det skulle kanske vara coolt om man kunde få en "titel" eller "badge" i forumet?

Utöver det vet jag inte vem som skulle orka hålla reda på alla poäng. Vem ska räkna ihop? När?

Jag tror att man istället skulle fokusera på att ha en gemensam värld som vi alla bidrar till.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Cleefuzz

Citat från: o0ger skrivet 05 November 2024 kl. 11:59Utöver det vet jag inte vem som skulle orka hålla reda på alla poäng. Vem ska räkna ihop? När?

Jag tror att man istället skulle fokusera på att ha en gemensam värld som vi alla bidrar till.
Gameification verkar vara en framgångssaga i mycket annat, men har vi klarat oss tillräckligt länge ifrån det på forumet så kanske vi bör fortsätta som det är. Jag tänker att det risk att vi skrämmer bort alla gamla rävar från forumet med för drastiska förändringar!

Badges är väl något som jag faktiskt tänkt att det varit osedvanligt tomt på här på forumet jämfört med hur det ser ut på många andra forum. Skulle väl kunna se att något sådant också skulle kunna öka byggandet och aktiviteten även om det såklart också är mest för prestige. En badge för fem vinster i SBC, eller om man ingår i ett specifikt CB, eller vilken falang man tillhör i Bortom Sol eller liknande vore ju kanske skoj. Men det beror ju såklart på vad forumprogramvaran klarar också.

Men som du är inne på så kanske spelmomentet inte är det viktigaste, i synnerhet eftersom det kräver en viss grad av ansvar av att någon orkar moderera. Frågan är väl snarare på vilket annat sätt man skapar engagemang för att bygga i den gemensamma världen.

EpsilonEta

Vore kul om det kom igång något (men jag kommer ta det mycket lungnare denna gång).
Ska vi testa köra utmaningar utan poäng (kan ju alltid lägga till retroaktivt senare om vi kommer på vad de ska va bra till)

Hur ofta och hur långt till deadline? En mini utmaning i månaden med en större per kvartal? Överlappande utmaningar en per månad men med två månader deadline? Ska vi utse vinnere? Vem gör det?
Dags att öppna rådet igen? Vilka vill vara med?
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Gideon

Citat från: EpsilonEta skrivet 06 November 2024 kl. 20:06Ska vi testa köra utmaningar utan poäng (kan ju alltid lägga till retroaktivt senare om vi kommer på vad de ska va bra till)

Hur ofta och hur långt till deadline? En mini utmaning i månaden med en större per kvartal? Överlappande utmaningar en per månad men med två månader deadline? Ska vi utse vinnere? Vem gör det?
Dags att öppna rådet igen? Vilka vill vara med?
Jag tänkte nog detta skulle vara en utmaning med lite längre tid men gärna flera kategorier för olika typer av byggen. Deadline med viss marginal innan Göteborg kanske vore en idé så kan vinnaren presenteras där och byggen ställas ut där?

Ett tillfälligt råd/jury för jubileumstävlingen kan ju vara en bra start, så får man se om det rådet sen har fått ett sug att fortsätta driva spelet framåt?

Tror att det är svårt att hålla en kadens på mer än en utmaning var 3-6 månad om man vill ha ett hållbart tempo. Det är ju inget som hindrar att man däremellan gör fribyggen som bygger på karaktärens story eller annat "världsbyggande". Mer än 2-3 månader till deadline brukar dock sällan spela någon roll, få som kommer igång att bygga mer än 3 månader före en deadline ändå ;)
I GoH och BotBS iaf brukar det sen ta lite tid också att ladda om inför en ny övning, särskilt om folket bakom kulisserna vill introducera nästa utmaning via lite egna story-byggen också. Så det kan vara bra med lite "ställtid" mellan byggutmaningar i planen om man vill köra igång en kadens av utmaningar.
Skulle nog tro att i en så pass liten community som här så är det nog realistiskt att sikta på max 2-4 utmaningar/år, och då hellre 1-2 än 4.

(Tycker det låter som ett bra förslag att eventuellt retroaktivt tilldela "in game"-poäng om man kommer fram till att de kan vara bra till nåt :P )

Deadline-baserade utmaningar kan ju sen med fördel kombineras med stående utmaningar, som skulle kunna vara sånt som "bygg en sigfig-introduktions-MOC", "bygg ett rymdskepp", "bygg en rymdstation", "bygg en interiör" osv eller utmaningar som syftar till att deltagare ska ge sig på nya tekniker såsom greebling.
Flickr   Instagram

EpsilonEta

Citat från: Gideon skrivet 06 November 2024 kl. 20:09Jag tänkte nog detta skulle vara en utmaning med lite längre tid men gärna flera kategorier för olika typer av byggen. Deadline med viss marginal innan Göteborg kanske vore en idé så kan vinnaren presenteras där och byggen ställas ut där?

Ett tillfälligt råd/jury för jubileumstävlingen kan ju vara en bra start, så får man se om det rådet sen har fått ett sug att fortsätta driva spelet framåt?
Så det blir snarare sällan men flera utmaningar av varierande storlek runt ett givet tema?
Det är du som har erfarenhet av detta men jag tror vi kan testa miniutmaningar varrannan månad med typ, "bygg något med denna bit" eller "bygg något på tema utforskning".

Men vi kan ju testa en jubileums utmaning innan Göteborg (som du sa) och utvärdera sedan.
Vilka vill vara med och planera? Jag kan (och har råd acces)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Gideon

Jag spånar gärna kring kategorier (har redan gett några förslag tidigare i tråden) och bedömningskriterier (har lång erfarenhet av att vara domare i Summer Joust) men lämnar gärna eventuell lore-koppling till veteraner i Rådslaget och/eller folk som vore sugna på att engagera sig i att driva detta framöver.

Skulle även i sann GoH-anda kunna tänka mig att gräva lite i (an)samlingen efter nåt att bidra med till en prispool till jubileumstävlingen.
Flickr   Instagram

EpsilonEta

Jag funderade lite på utmaningens tema och landade på fest/jubileum/10 år.
Exempel man kan bygga: En årlig stadsfest, en firmafest, ett 10 årigt uppdrag är slut, något storföretag firar 100 år, besättning/skepp 1 år tillsammans.
Tänkte det var löst nog för att alla som vill kan hitta på något.

Gideon

Citat från: EpsilonEta skrivet 06 November 2024 kl. 21:53Jag funderade lite på utmaningens tema och landade på fest/jubileum/10 år.
Exempel man kan bygga: En årlig stadsfest, en firmafest, ett 10 årigt uppdrag är slut, något storföretag firar 100 år, besättning/skepp 1 år tillsammans.
Tänkte det var löst nog för att alla som vill kan hitta på något.
Inte alls dumt! Jag gillar spontant särskilt det scifi-episka i att fira att man är klar med ett 10-årigt uppdrag...!
Hur var det med FTL i Bortom Sol...?
Flickr   Instagram

EpsilonEta

från FAQ tråden
"Rymdskepp kan färdas i nära på ljusets hastighet, men trots detta så är det tar det år att färdas mellan kolonierna. Men med hjälp av rymdportar kan man färdas ögonblickligen (nåja) mellan kolonierna. I övrigt så finns ingen omvälvande ny teknologi."
Portarna behöver fraktas i ljusfart då de byggs i par. Man kan fira att en port kommer fram eller någon som färdats "den långa vägen" mellan system.

Gideon

Citat från: EpsilonEta skrivet 06 November 2024 kl. 22:09från FAQ tråden
"Rymdskepp kan färdas i nära på ljusets hastighet, men trots detta så är det tar det år att färdas mellan kolonierna. Men med hjälp av rymdportar kan man färdas ögonblickligen (nåja) mellan kolonierna. I övrigt så finns ingen omvälvande ny teknologi."
Portarna behöver fraktas i ljusfart då de byggs i par. Man kan fira att en port kommer fram eller någon som färdats "den långa vägen" mellan system.
Så var det ja! Då är det alltså knappt c som gäller om man är utanför de etablerade portarna, och alltså inte alls orimligt med uppdrag på 10+ år? :)
Flickr   Instagram