Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Plattjordmaskin

Startat av andreaseldh, 17 Juni 2024 kl. 15:50

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Här ser vi version 01 av min Plattjordmaskin. På 27 dygn gör månen ett varv mindre, precis som i verkligheten. Om jag någonsin bygger version 02 återstår att se, på den ska Solen vandra mellan Kräftans och Stenbockens vändkrets och tillbaka under loppet av c:a 365 dygn :P

P6171771_autokorr.jpg

andreaseldh

Många har undrat hur jag bar mig åt, så jag gjorde en video på engelska. Men först en förklaring i text på svenska, med korrigerade felsägningar! I en annan tråd beskrev jag hur man med hjälp av uppväxling 5:1 i två steg följt av nedväxling 1:3 i tre steg, åstadkommer förhållandet 27 varv mot 25. Den växellådan använde fem axlar, men det visade sig att den gick att förenkla till fyra.

kugghjul.jpg

• När Solens axel 1 roterar 27 varv, roterar den röda axeln 2 25 varv.
  • Differentialhuset 3 roterar medelvärdet av dessa två, alltså 26 varv.
  • Eftersom differentialhuset och kransen 4 båda har 28 kuggar, gör det inget att jag använder 12 kuggar för allt däremellan.
  • Resultatet blir 27 dygn mellan varje Fullmåne.

Joyride

Ja det här är en massa saker! Coolt såklart. Jag gillar att det bygger på en naturvetenskaplig kunskap om hur saker hänger ihop. Sedan att överföra den teoretiska kunskapen till en matematiskt/tekniskt fungerande bygge är helt utanför min egen lilla sandlåda. Ser enkelt ut när en får det förklarat men hatten av @andreaseldh - väldigt bra gjort.
Instagram: joyride_bricks

andreaseldh

Upptäckte att jag har gjort det klassiska misstaget att blanda ihop Månens sideriska och synodiska omloppstid. Men jag tänker inte bygga om, filmen är min populäraste på Youtube med över 1800 visningar på bara två dagar. De andra filmerna kämpar hårt men når oftast bara tvåsiffrigt. På många år.

andreaseldh

Citat från: Joyride skrivet 19 Juni 2024 kl. 06:47Ja det här är en massa saker! Coolt såklart. Jag gillar att det bygger på en naturvetenskaplig kunskap om hur saker hänger ihop. Sedan att överföra den teoretiska kunskapen till en matematiskt/tekniskt fungerande bygge är helt utanför min egen lilla sandlåda. Ser enkelt ut när en får det förklarat men hatten av @andreaseldh - väldigt bra gjort.

Tackar! Mycket trevligt att höra!

---------- ---------- ---------- ---

Via en av ytterst få kommentarer på filmen på Youtube (just passerat 2 400 visningar på tre dagar, min första viral) hittade jag denna roliga historia:

En plattjordare har nyligen dött och står nu vid Pärleporten.
Sankte Per: Innan vi bestämmer om du får komma in, får du ställa en fråga till Gud.
Plattjordaren: Gud, är Jorden platt?
Gud: Nej, den är definitivt ett klot!
Plattjordaren: Det var som... Konspirationen är verkligen mycket djupare än jag trodde!

Lähnn

Citat från: andreaseldh skrivet 20 Juni 2024 kl. 17:23En plattjordare har nyligen dött och står nu vid Pärleporten.
Sankte Per: Innan vi bestämmer om du får komma in, får du ställa en fråga till Gud.
Plattjordaren: Det var som... Konspirationen är verkligen mycket djupare än jag trodde!
😂😂

Tunnan

Citat från: andreaseldh skrivet 20 Juni 2024 kl. 17:23En plattjordare har nyligen dött och står nu vid Pärleporten.
Såååå sant med allt skit man ser dom hittar på på nätet  ::)

Daylight

Grymt och skoj bygge 👌

andreaseldh

Mina 15 sekunder* i rampljuset verkar vara över! Efter en vecka har räkneverket på videon stannat på 2 950 visningar.

* Ja jag vet att Warhol sa 15 minuter. Se det som en kvalificerad gissning om vad han skulle ha sagt om han levde idag.

andreaseldh

Efter 3 veckor har videon med Version 01 nu visats 3006 gånger.

Men snart kommer Version 02! Idag har jag byggt i plast med de bitar jag har hemma och blivit nästan färdig med de tre rörelserna. Dock med varsin vev än så länge. Och som vanligt har jag varit alldeles för inne i byggandet för att stanna upp då och då för att fotografera. Men eftersom jag saknar en mycket central bit 11955 som dessutom är svår att montera, så kan det förhoppningsvis bli lite fotande senare när den kommer!

Med de digitala bitarna i Stud-io har jag byggt armen som styr Solens gång mellan Kräftans och Stenbockens vändkrets.

solarm_WIP_02_SIFFROR.jpg

• Månens arm är kopplad till undersidan av Turntable 99009c01 1 och rotationen styrs av de fyra Liftarms 32316. Varför jag inte tänkte tidigare på att fästa Månen med 18674 så att "kratrarna" kommer uppåt är en gåta.
  • Solens rotation styrs av axeln 2 och mekanismen för armen är fäst på ovansidan av Turntable 1 för att separera de båda rotationerna. Kuggkransen används alltså inte. Så här långt är funktionen identisk med Version 01.
  • En mekanism utanför bild höjer axeln 2 i "december" så att Liftarms 32249 3 roterar och skjuter ut skytteln 4. En gummisnodd ska fästas mellan skytteln och Connector 32557 för att dra in Solen i "juni".

andreaseldh

Version 02 får även en snyggare karta! Istället för ett halvdant försök med befintliga bitar från "Version 00", börjar jag nu med en ordentlig karta att utgå ifrån. Jag ville att den skulle vara kvadratisk, 36 x 36 knoppar, och så stor skala som möjligt. Vid 45 grader sydlig latitud tyckte jag var lämpligt att klippa: Tasmanien ligger strax norr och Nya Zeeland strax söder om denna linje. För ingen bryr sig väl om de obebodda Heard- och McDonaldöarna? Problemet är att Sydamerika sträcker sig betydligt längre söderut. Lösningen blev att rotera kartan. Nu är detta inget kontroversiellt, FN utgår ifrån Nollmeridianen medan Gleason utgår ifrån 90 grader väst. Själv har jag 30 grader väst som utgångspunkt, alltså den linje som går från Nordpolen i mitten och rakt ner i bild.

Karta_WIP_02.jpg

plattjord_v2.jpg

andreaseldh

Version 02 är klar!

Först en bild på ramverket som bär upp Jordytan.
P7241784.jpg

Och här har vi henne nu i all sin glans!

P7251786_1600x1400 by Andreas Eldh, on Flickr

Video kommer så snart jag har spelat in en viss Monty Python-sång med originaltext...

andreaseldh

Videorna är klara! Välj mellan fullversionen två verser ...

... eller kortversionen en vers.

andreaseldh

Är i valet och kvalet om jag ska ta med denna till Partille? Att dölja den regnbågsbyggda mekaniken med en klippvägg är enkelt. Men precis som i verkligheten tar det c:a 180 dagar för Solen att vandra mellan vändkretsarna. Är det för långsamt för publiken? Å andra sidan var de ju ett barn i Halmstad som väntade i 45 minuter på att Sickan skulle petas ner från Stadshustornets klocka!

danielbrrssn

Citat från: andreaseldh skrivet 18 Februari 2025 kl. 15:28Är i valet och kvalet om jag ska ta med denna till Partille? Att dölja den regnbågsbyggda mekaniken med en klippvägg är enkelt. Men precis som i verkligheten tar det c:a 180 dagar för Solen att vandra mellan vändkretsarna. Är det för långsamt för publiken? Å andra sidan var de ju ett barn i Halmstad som väntade i 45 minuter på att Sickan skulle petas ner från Stadshustornets klocka!

Jag tycker att det hade varit spännande att se den i verkligheten.