SBC juni 2024 - med taggarna utåt

Startat av Tornet, 06 Juni 2024 kl. 11:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Tornet

Swebrick Brick Challenge LXXXIX

Månadens bit är 3649, Technic, Gear 40 Tooth  (SBC-premiär för kategorin Technic, Gear om jag inte har helt fel!)

En trotjänare som hjälpt mången GBCare att förflytta bollar i en takt av runt 1 boll/s, men eventuellt även kan användas till annat?
Har funnits sedan 1977 men är trots det endast representerad i 143 set! Biten har släppts i 8 mer eller mindre olika färger, men flera av dem är rätt ovanliga.

Hoppas denna bit får kugghjulen att snurra på lite extra ute i stugorna så vi får se många kluriga och inspirerande användningsområden!

• Bygg vad som helst i valfri storlek, innehållande minst en (men gärna flera) av månadens bit.
  • Biten får gärna ha en framträdande roll i bygget, men det är inget krav.
  • Bygget ska vara nytt eller ej tidigare visat på Swebrick, Flickr, Facebook, Instagram eller andra delar av internet.
  • Posta max tre bilder med största sidan 1000 pixlar i denna tråd. Dessutom får man posta en video om man vill.
  • Bilderna ska postas innan midnatt 30/6.
  • Digitala bidrag är tillåtna, men i händelse av oavgjort resultat vinner fysiska byggen över digitala. Vid oavgjort mellan två fysiska (eller två digitala) bidrag avgör förra månadens vinnare.
  • Alla forummedlemmar får delta i tävlingen.
Omröstning sker i en ny tråd som startas strax efter bidragstidens utgång.

Vinnaren får outsäglig ära och dessutom förmånen att bestämma nästa månads bit.

Herr Syri

Kul! Denna är bit är speciel för mig för den ingick i alla Technic Slizer figurer. Dessa var hur coola som helst när de kom.  :)
Legofigswap på Instagram
Figswap på bricklink

Lähnn

Nu när vi närmar oss midsommartid passar det väl bra med en midsommartårta?  :)
(Hade inte 3649 i vitt, så det får bli ett digitalt bygge)

Edit: Som @andreaseldh mycket riktigt påpekade hade jag använt bitar på ett sätt som inte funkar IRL (var nog lite trött när jag satte ihop detta ;-).
Felet är nu åtgärdat och bilden uppdaterad. Tack @andreaseldh:)

Midsommartårta2.jpg

andreaseldh

Två av månadens bitar ingår i mitt bidrag! Läs mer i MOC-tråden.

P6171771_autokorr.jpg

iConloc

Här kommer mitt bidrag denna månad. Terränggående bandvagn för en.
01 terrängfordon.jpg
02 terrängfordon.jpg
03 terrängfordon.jpg

Godtfred

Lekplatta!
IMG_20240627_191143.jpg
Blev en lekplatta med olika varianter av kugghjul över årens lopp i matchande färger. Alla går att snurra på så klart.

Herr Syri

Livet kom mellan denna månaden. Blev aldrig färdig. Klämmer in månadens bit i nästkommande istället.  ;)
Legofigswap på Instagram
Figswap på bricklink