Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] Belägringen

Startat av janhansson, 09 Januari 2024 kl. 00:12

Föregående ämne - Nästa ämne

janhansson

Ett av mina absoluta favoritdiaramor är belägringen i idébok 200. Jag har alltid haft en dröm om att bygga något lite likartat.
Jag hade tidigare en tanke på en moderniserad version av denna, men nu bygger jag med gamla bitar och tekniker.

belagring.jpg

Planen är en yttre mur som består av en mängd mursegment med 80-talets modularitet och design som skulle passa ihop med 6080. En del av segmenten kommer ha inbyggda verksamheter (smedja, stall, förråd).
Innanför muren tänker jag mig ett mindre citadell, och kanske en mindre stad/by med korsvirkeshus.
byggstil/bitar blir ungefär vad som gällde vid mitten av 1980-talet.
Jag har dock vissa planer på att bygga ett underlag av gröna basplattor och tiles för att ställa upp murarna på, så att det är lättare att placera ut minifigurer.

Här är vad jag fått ihop hittils - tyvärr är ljuset dåligt.

Första modulen är en vikbar mur med ett torn. Det finns en viss risk att jag bygger om detta lite och gör ett rum under tornet istället.
viktorn.jpg

Baksidan
viktorn_baksida.jpg

Ett fyrkantigt torn med vapenförråd i bottenvåningen.
torn.jpg

Baksidan - jag hade ingen stor valvbåge i grått tillgänglig när jag byggde, och tänkte byta senare.
Dock så gillade jag resultatet såpass att det nog får bli såhär.
torn_baksida.jpg

Porttornet är porten från 6080 - väldigt lätt moddat för att det ska funka att ha på plates istället för en baseplate, och modulärt.
porttorn.jpg

Baksidan
porttorn_baksida.jpg

Jag hade ett gäng av de gråa "hörnpanelerna", och ville försöka få med dem. Jag kom att tänka på 6062, och snodde grundidén till tornet därifrån. Så här långt har jag fyra av denna modul - det känns intressant att kunna slänga in ett mindre torn med jämna mellanrum - tyvärr ser det lite konstigt ut från sidan och snett bakifrån eftersom det är som ett runt torn avklippt på mitten.
litet_torn.jpg

Baksidan
litet_torn_baksida.jpg

Jag kommer att behöva många vikbara murbitar för att få till muren. Designerna nedan är liknande murbiten i 6061, men enklare.

vikmur1.jpg

Baksida
vikmur1_baksida.jpg

En variant med lite mer svarta klossar inbakade för att få lite omväxling (och spara på gråa)
vikmur2.jpg

Syns mer på baksidan
vikmur2_baksida.jpg

En murbit utan vikbarhet - jag funderar på att bygga till så att jag får in ett stall mot muren här.
mur.jpg

Baksidan
mur_baksida.jpg

Ett litet experiment med korsvirkeshus - jag försökte få en stil liknande den i idéboken. Detta kommer rivas och byggas om, men jag lärde mig en del på försöket.

korsvirkashus.jpg

Sedan har jag en belägrande armé av fågelriddare som behöver belägringsutrustning, men det har jag bara påbörjat lite lätt ännu så länge.

Joyride

Bra start känner jag, det blir kul att följa!
Instagram: joyride_bricks

danielbrrssn

Det här blir väldigt bra tror jag, blir spännande att se hur det utvecklas framåt. 

Roligt med en lite äldre förlaga. 

janhansson

Citat från: Joyride skrivet 09 Januari 2024 kl. 07:13Bra start känner jag, det blir kul att följa!
Citat från: danielbrrssn skrivet 09 Januari 2024 kl. 15:57Det här blir väldigt bra tror jag, blir spännande att se hur det utvecklas framåt.

Roligt med en lite äldre förlaga.
Tack! :)

Jag hade idag råkat ställa två av de större tornen med en av murbitarna med runt torn snett emellan. Så här.

moduler.jpg

Det slog mig att citadellet skulle kunna byggas på det sättet, om man gör en mer eller mindre korsformad envånings byggnad med fyrkantiga torn i alla fyra ändarna, samt dessutom binder ihop dessa torn på snedden med en mursträcka med ett av de små runda tornen på. Då får man fyra triangulära borggårdar, samt nio torn (om man gör ett på mitten också) som nog kan ge ett rätt mäktigt intryck. Jag provbyggde lite förenklat (utan torn) för att se om det skulle gå att få ihop någorlunda smärtfritt.

snedmur.jpg

Dock så skulle bara bottenvåningen kräva åtminstone ca 50 paneler och tornen kanske ännu mer, så det får antingen ändras på, eller bli ett senare projekt (om jag får tag på några fler borgar).
En annan tanke är att det kanske egentligen är för modern byggstil att bygga på snedden, men de vikbara murarna ger samma resultat i praktiken, så jag tänker nog inte se det som ett problem...

Godtfred

Försiktigt.

Enligt min uppskattning är den diagonala väggen 1.6mm för kort för att vara "in system". Risk för skevhet och väggar som lossnar. (13-18-22 studs på sidorna)

En egyptisk triangel löser det problemet. Tex att förlänga diagonalen med 3 studs och de andra med 2 studs, då får du en 15-20-25 => 3-4-5 triangel utan stressade bitar. Går enkelt att fästa diagonalen i bottenplattan på flera ställen dessutom.

janhansson

Citat från: Godtfred skrivet 11 Januari 2024 kl. 08:52Försiktigt.

Enligt min uppskattning är den diagonala väggen 1.6mm för kort för att vara "in system". Risk för skevhet och väggar som lossnar. (13-18-22 studs på sidorna)

En egyptisk triangel löser det problemet. Tex att förlänga diagonalen med 3 studs och de andra med 2 studs, då får du en 15-20-25 => 3-4-5 triangel utan stressade bitar. Går enkelt att fästa diagonalen i bottenplattan på flera ställen dessutom.

Tack! Jag försökte få till detta igår, men var nog för trött - jag försökte ha ett jämnt antal paneler, men gångjärnsbitarna ställde till det :)

andreaseldh

Det gäller också att hålla tungan rätt i mun (idé till CB idiom?) när man räknar triangelns sidlängder. I detta fall utgörs triangelns hörn av gångjärnens centrumpunkter, vilka råkar motsvara ett klosshörn. Fästpunkter utmed diagonalen, som @Godtfred föreslår, hamnar så fall mitt i ringarna på undersidan av 2xN-plattor fästa med de tomma knopparna på insidan. Och på bottenplattan fäster dessa i 87580.

janhansson

Borgbygget väntar på lite mer bitar, så idag fick angriparna lite grejer

Så här långt har fågelriddarna fyra katapulter, men två är helt vanliga , så de redovisas inte här.

kastmaskin_svart.jpg

kastmaskin_gul.jpg

Jag försökte bygga en likadan murbräcka som i idéboken.
En sådan här alltså
murbracka_idebok.jpg

Jag har fått gissa en hel del om vilka delar det är och hur de ska sitta ihop...

murbracka1.jpg

murbracka2.jpg

murbracka3.jpg

janhansson

En liten uppdatering. Här kommer borgens fängelsehålor. Jag fuskade lite och har ingen bom eller annan låsmekanism för dörrarna. Jag vet inte om det stör helheten?

celler.jpg

celler_sida.jpg

En av cellerna är redan "bebodd".
cell_bebodd.jpg

mrlind

Citat från: janhansson skrivet 03 Mars 2024 kl. 16:40Jag fuskade lite och har ingen bom eller annan låsmekanism för dörrarna. Jag vet inte om det stör helheten?

Den detaljen stör i alla fall inte tjuvarna  8)
Prova med en 1x6 tile framför dörren. Det kan ge ett massivt intryck och en plats en minifig inte vill hamna bakom.
Have a great build day!
Instagram Flickr

janhansson

Citat från: mrlind skrivet 03 Mars 2024 kl. 16:55Den detaljen stör i alla fall inte tjuvarna  8)
Prova med en 1x6 tile framför dörren. Det kan ge ett massivt intryck och en plats en minifig inte vill hamna bakom.

bom.jpg
Ja, om jag ska göra detta så blir det något liknande lösningen i 6080.
Och som du säger - det kanske är risk för rymningar annars.  :o

Magnus den store

Jag skulle bara köra med någon enkel hasp. Lösningen från är mer för stora portar.

Hasp.png
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

janhansson

Citat från: Magnus den store skrivet 03 Mars 2024 kl. 17:41Jag skulle bara köra med någon enkel hasp. Lösningen från är mer för stora portar.

Intressant lösning, men för modern för mitt projekt (de bars som används kom väl 2010?)

tillägg: lite av tanken med att utelämna låsanordning i min  design var att "den finns, men är så liten att den inte syns i given detaljnivå"
/Jan

Magnus den store

Citat från: janhansson skrivet 03 Mars 2024 kl. 19:35Intressant lösning, men för modern för mitt projekt (de bars som används kom väl 2010?)

Just ja, det ska ske med "gamla bitar och tekniker".
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Eriol

Två st 4623 med en 1x8 tile mellan är min spontana idé på tidstypisk låsanordning. Men då funkar det ju inte med en port som ligger utanpå väggen...