Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Inspector Clouseau

Startat av andreaseldh, 14 December 2023 kl. 22:53

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Hittade en trevlig spellista på Tuben med samtliga förfilmer från de klassiska Rosa Pantern-filmerna!
https://www.youtube.com/playlist?list=PLRvO-XFZ2nu66yHa5yItFo1HqWx2w5ImT

Clouseaus utseende från den första filmen verkar ha stannat kvar i kortfilmerna och serietidningarna. Själv föredrar jag honom från nr 4: The Return of the Pink Panther (1975) till nr 7: Trail of the Pink Panther (1982), så det är den versionen som jag har försökt att bygga. Vet inte om jag är färdig ännu, om färgerna ska ändras eller om jag ska utgå mer från Peter Sellers själv?

Inspector_Clouseau_WIP_02.jpg

andreaseldh

Nu har han fått hår!

Inspector_Clouseau_WIP_03.jpg

Och här är ett försök med andra färger.

Inspector_Clouseau_WIP_4.jpg

andreaseldh

Om jag skippar 36840 på ärmarna och använder lite mer spännande byggteknik, så kan jag ge honom en rock i Dark Tan. Passade även på att förlänga rocken en plate nedåt och prova ytterligare en annan färg på byxorna.

Inspector_Clouseau_WIP_05.jpg

andreaseldh

Eller kanske så här?

Inspector_Clouseau_WIP_06.jpg

andreaseldh

Gjorde lite statistik över klädernas färger i de olika filmerna och kom fram till att detta troligen är det närmaste originalet jag kan komma. Därmed inte sagt att det är det slutgiltiga valet! Ljusgul må vara närmare än ljusgrå, men risken finns att det ser ut som en regnrock.

Inspector_Clouseau_WIP_7.jpg

Dessutom tycker jag hatten var snyggare brun. Så den mest troliga versionen blir nummer 08 nedan. Men kom gärna med synpunkter!

Inspector_Clouseau_WIP_08.jpg

Och för er som har hållit räkningen: Nummer 01 blev så misslyckad att jag inte vill visa den.

andreaseldh

Om man använder Light Nougat som hudfärg istället, frigör man Tan till rocken. Och hatten får åter bli Dark Tan som är mer korrekt. Den enda färg där jag inte har följt det tecknade originalet är händerna. Han har bruna handskar på sig i filmerna, men jag tyckte det bara såg konstigt ut. Kanske för att mitt trick med Bracket 36840 inte fungerar när man sätter kragen dikt mot axeln. Ska jag ge honom en Plate hals däremellan?

Kom gärna med synpunkter! Som ni ser är jag gravt velig.

Inspector_Clouseau_WIP_LIGHT_NOUGAT.jpg

andreaseldh

Nu får det vara nog med velande! Sista ändringen är ståplatta i två nyanser rosa och vit bakgrund på bilden. Måste även berömma skaparna av Studios renderingsfunktion: Förstoringsglaset fungerar!

Inspector_Clouseau_DP.jpg

andreaseldh

Och för er som tvivlar på om jag verkligen har bestämt mig ;) kan jag bara säga: Upplagd!

AndersI

Citat från: andreaseldh skrivet 19 December 2023 kl. 22:16Måste även berömma skaparna av Studios renderingsfunktion: Förstoringsglaset fungerar

Sånt fungerade redan i PovRay för 25 år sedan, men då kunde renderingen ta något dygn (eller fler, beroende på bildstorleken och hur mycket transparenta delar det var).
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Godtfred

Citat från: AndersI skrivet 20 December 2023 kl. 11:01Sånt fungerade redan i PovRay för 25 år sedan, men då kunde renderingen ta något dygn (eller fler, beroende på bildstorleken och hur mycket transparenta delar det var).
Inser precis att jag använt PovRay i 30år för diverse enkla småbilder för marknadsföring...

andreaseldh

Citat från: AndersI skrivet 20 December 2023 kl. 11:01Sånt fungerade redan i PovRay för 25 år sedan, men då kunde renderingen ta något dygn (eller fler, beroende på bildstorleken och hur mycket transparenta delar det var).

Ja hade jag tänkt efter bara lite, hade jag nog kunnat gissa att skaparna av Studio köpte ett färdigt renderingspaket.

andreaseldh

Varje gång jag ser @byStfn på en utställning, tycker jag att Rosa Pantern ser väldigt ensam ut. Men nu har jag äntligen byggt Clouseau och en STOMP-skylt, som jag gärna lånar ut!

20251206_005738 by Andreas Eldh, on Flickr

Ja, efter att fotot togs har jag gjort en ny och rättstavad skylt!

byStfn

Citat från: andreaseldh skrivet 06 December 2025 kl. 01:07Varje gång jag ser @byStfn på en utställning, tycker jag att Rosa Pantern ser väldigt ensam ut. Men nu har jag äntligen byggt Clouseau och en STOMP-skylt, som jag gärna lånar ut!

20251206_005738 by Andreas Eldh, on Flickr

Ja, efter att fotot togs har jag gjort en ny och rättstavad skylt!
Han är välkommen till bords nästa gång vi står på samma utställning 😍

andreaseldh

Han är just nu hos @MrUzagi som tar med honom till @Jenny242 i januari!

MrUzagi

Citat från: andreaseldh skrivet 07 December 2025 kl. 08:00Han är just nu hos @MrUzagi som tar med honom till @Jenny242 i januari!
Så länge @MrUzagi kommer ihåg det fortfarande i januari. :-[