Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Neo-Andean building

Startat av Nybohov Creation Ltd., 07 April 2023 kl. 19:10

Föregående ämne - Nästa ämne

Nybohov Creation Ltd.

Jag trillade över begreppet Neo-Andean architecture förra året och blev både förtjust och lite förskräckt. Det är en ganska ny stil som främst finns i El Alto i Bolivia. Det är färgglatt på gränsen till smaklöst och det är ofta byggt i vinklar jag inte visste fanns. Naturligtvis blev jag sugen på att göra något liknande!

Mer om stilen finns på Wikipedia.
En googling på cholets ger mycket färgprakt.

by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Skafte

Typiskt Nybohov skulle jag säga - lite udda men väldigt snyggt!

T-86

Du har verkligen fångat färgexplosionen och vinklarna i stilen. Mycket coolt bygge!! Tack även för ny kunskap om hela Neo-Andean-stilen som var helt nytt för mig.
Take care- stay strong, and enjoy every sandwich!
Finns på: FLICKR INSTAGRAM

andreaseldh

Men varför är den snyggaste porten på baksidan?

Jesperrydhog

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Skafte skrivet 07 April 2023 kl. 20:40Typiskt Nybohov skulle jag säga - lite udda men väldigt snyggt!

Jag tackar och bockar! Det är lite som jag – lite udda och väldigt snygg.  ;)

Citat från: Jesperrydhog skrivet 08 April 2023 kl. 00:20Snyggt kaffe hus.

Tack!

Citat från: T-86 skrivet 07 April 2023 kl. 20:53Du har verkligen fångat färgexplosionen och vinklarna i stilen. Mycket coolt bygge!! Tack även för ny kunskap om hela Neo-Andean-stilen som var helt nytt för mig.

Tackar! Det var först i somras som jag fick reda på att det ens finns byggnader i den här stilen.

Citat från: andreaseldh skrivet 07 April 2023 kl. 23:15Men varför är den snyggaste porten på baksidan?

Bra fråga! Egentligen är det mer som två framsidor jag har byggt, ungefär som en vinylsingel med dubbel A-sida. Tänk The Beatles "Day Tripper"/"We Can Work It Out" (1965), The Rolling Stones "Let's Spend the Night Together" / "Ruby Tuesday" (1967) eller Depeche Modes "Blasphemous Rumours"/"Somebody" (1984).
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Record

Snyggt bygge, gillar verkligen hur du fått till det runda, på väggen/ fönstret, taket är välgjort samt en fin helhet!

Arkitekturen ät nått av det häftigaste jag sett på åratal! Älskar den, lite som Hundertwasser, fast med vattenpasset med sig på bygget 😉
Det finns äntligen hopp för oss som inte vill bo i hus som likar likkistor 😀
Friskt satsat, hälften vunnet..

andreaseldh

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 08 April 2023 kl. 09:08Bra fråga! Egentligen är det mer som två framsidor jag har byggt, ungefär som en vinylsingel med dubbel A-sida. Tänk The Beatles "Day Tripper"/"We Can Work It Out" (1965), The Rolling Stones "Let's Spend the Night Together" / "Ruby Tuesday" (1967) eller Depeche Modes "Blasphemous Rumours"/"Somebody" (1984).

Då föredrar jag Adolphson & Falk "Vänd dig om", där B-sidan heter just "B-sida".

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Record skrivet 08 April 2023 kl. 11:25Snyggt bygge, gillar verkligen hur du fått till det runda, på väggen/ fönstret, taket är välgjort samt en fin helhet!

Arkitekturen ät nått av det häftigaste jag sett på åratal! Älskar den, lite som Hundertwasser, fast med vattenpasset med sig på bygget 😉
Det finns äntligen hopp för oss som inte vill bo i hus som likar likkistor 😀

Tack för fina ord!
Hundertwasser blir något att bita i.

Eriol

Jag gillar huset men har lite svårt att se det som en riktig byggnad och inte en ren fantasiskapelse för någon slags cyberpunkvärld. Min musikassociation var för övrigt att du låtit mina husgudar i perestrojkarockbandet Kino ge namn till huset. Men de gav ju nästan inte ut några singlar alls så det där med dubbla A-sidor får man leta efter någon annanstans...

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Eriol skrivet 10 April 2023 kl. 12:59Jag gillar huset men har lite svårt att se det som en riktig byggnad och inte en ren fantasiskapelse för någon slags cyberpunkvärld. Min musikassociation var för övrigt att du låtit mina husgudar i perestrojkarockbandet Kino ge namn till huset. Men de gav ju nästan inte ut några singlar alls så det där med dubbla A-sidor får man leta efter någon annanstans...

Vad är ens en riktig byggnad? Hela stilen Neo-Andean bygger på att det ska vara annorlunda och sticka ut.

Nybohov Creation Ltd.

En stor anledning till att jag gav mig på detta bygge var för att testa om det i Lego går att bygga något som liknar neo-andean. Det blev lite krångligt i bland.

De turkosa och vita ränderna längs de vinklade vindrutorna sitter på jumperplates så att det går att göra en förskjutning i sidled för att täppa till tomrummet som blir i vinkeln och för att få en mjukare övergång i fasaden sitter en 1 x 4 tile lite rangligt i en 30377:
IMG20230411090658.jpg

Några tiles sitter fast med endast en stud runt dessa fönster:
IMG20230411090820.jpg

Kortsidornas, helt onödiga, dekoration:
IMG20230411091302.jpg

Som tur var hade jag några 2436, de äldre med skarpa hörn, i rätt färger:
IMG20230411091518.jpg

Här kom några genomskinliga 4070 till användning:
IMG20230411091027.jpg

Kanske skulle en 79491 göra jobbet bättre, men några sådana har jag inte utan löste det med en 4032 istället:
IMG20230411091719.jpg

andreaseldh

Dekoration är aldrig onödigt!

Nybohov Creation Ltd.

När jag var färdig med första bygget inspirerat av stilen Neo-Andean hade jag ett par idéer till jag ville testa. Jag var nog färdig redan i slutet av förra sommaren, men av olika anledningar har jag först nu kommit mig för att ta några foton.

Skeva vinklar och organiska former är inte lätt att få till märkte jag, så det blev ganska kantigt, men jag satsade på mer färg istället.

(Jag gillar också bitbyggda fåglar!)