Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Dr Who Brickheadz

Startat av narwo, 14 Mars 2023 kl. 23:34

Föregående ämne - Nästa ämne

narwo

Jag älskar Dr Who, jag växte upp i Storbritannien, så jag måste ha dem i min Brickheadz-samling. Först är min favorit, 13:e.

13th Doctor Brickheadz_3.png

@andreaseldh Jag hoppas att det är ok att jag lägger upp det här, din samling är fantastisk, och jag kommer aldrig att göra så många som du har!

andreaseldh

Hon är ju alldeles underbar och du fick även med hängslena som Earendil2016 hade missat! Nej jag har inget emot en kollega inom Doctor Who BrickHeadz. Jag har ännu inte packat inför Örebro och hade inte tänkt att ta med dem, men visst skulle det vara trevligt att träffas och jämföra i verkligheten?

MrUzagi

Med alla dessa brickheads från Dr Who känner jag mig ju sugen att kolla igen. Senaste säsongen jag såg på var med 12:e doktorn. Sedan sinade min dåvarande källa.

Finns det något lagligt sätt att se på Dr Who i sverige? Av de streamingtjänster jag har så är det bara Amazon Prime som har Dr Who, men bara av senaste nystarten (2005) och fram till och med Peter Capaldi.

narwo

@MrUzagi Tyvärr, tror jag inte att man kan se det lagligt. Men den kommer till Disney+ sent i år.

@andreaseldh Tack, jag är riktigt nöjd med hennes hängslena, det var jätte svårt att fixa. Jag älskar hennes hår också, det är bakom hennes öra på hennes vänster sida.

crowwlime_

Jag skulle vilja föreslå någon av 3070bpb133, 3070bpb236 eller kanske tom 3070bpb278 mellan hängslena för att få till detaljerna och proportionerna på tröjan bättre. Dessutom ännu lite mer utmaning att snotta ihop.  ;D

narwo

@crowwlime_ Tack, men jag tänker att den färg jag har valt är lite bättre matchning till hennes tröja.

@andreaseldh Tyvärr tror jag inte att jag hinner till Örebro, men jag hoppas komma till Växjö, kommer du att vara där? Jag måste också beställa delar så att jag faktiskt kan bygga detta!

Jag har gjort en snabb instruktionsbok så att ni kan se hur jag gjorde den. Jag är väldigt stolt över steg 14.

andreaseldh

@MrUzagi Att köpa DVD/Blu-ray är fullt lagligt, får jag rekommendera Science Fiction Bokhandeln?

@narwo Hänger bitarna från steg 15 i luften till steg 17? Får kolla om jag har möjlighet att komma till Växjö.

MrUzagi

Citat från: andreaseldh skrivet 15 Mars 2023 kl. 15:37@MrUzagi Att köpa DVD/Blu-ray är fullt lagligt, får jag rekommendera Science Fiction Bokhandeln?
Jodå, det är ett bra tisp och jag har kollat på DVD/BD om än kanske inte via SFbok. Tyvärr har BBC en tendens att ta ut rätt mycket pengar för sina serier och Dr Who är inget undantag. Jag kan få flera månaders prenumeration på valfri streamingtjänst för vad bara en säsong av Dr Who kostar. Så jag väntar tills det finns tillgängligt den vägen.

narwo

@andreaseldh nej, jag designerat den att bygga på en planet utan gravitation....eller...det var fel...

andreaseldh

@MrUzagi Många Youtubers sponsras av olika bolag som erbjuder Virtuella VPN, vilket gör att man kan låta den egna datorn låtsas att den är i något annat land där streaming erbjuds för fler säsonger. Vet dock inte hur lagligt det egentligen är ::)

narwo

Nu har jag fixat 'allt', det var många små konstiga grejar. Kanske du kan kollar igen @andreaseldh ?

andreaseldh

Ser mycket bra ut! Några små detaljer, bara:
  • Steg 15: En "sub model" kan vara trevligt, halva plate 2x2 är dold när den ligger på plats.
  • Steg 38 och 40: 33909 hänger i luften till nästa steg.

narwo

Citat från: andreaseldh skrivet 15 Mars 2023 kl. 23:46Ser mycket bra ut! Några små detaljer, bara:
  • Steg 15: En "sub model" kan vara trevligt, halva plate 2x2 är dold när den ligger på plats.
  • Steg 38 och 40: 33909 hänger i luften till nästa steg.

Bra fångad! Jag fixa imorgon...

narwo

@andreaseldh hoppas att det är bra nu :P

andreaseldh

Många förbättringar i början, speciellt att använda två färger i steg 14! Men sedan undrar jag varför du i steg 20-21 använder två plate 1x2 och 11211 istället för 22885? Resultatet blir att en plate 1x1 hänger i luften i steg 23. Jo nu ser jag, det är för att det ska vara rätt färg under kanten på tile 1x3! Denna perfektion finns inte på LEGOS officiella set.

Av en helt orelaterad orsak hänger även plate 1x2 i luften i steg 23, löses enkelt genom att byta den och plate 2x2 mot två 2420!

Sedan ser resten bra ut. Och som f.d. studenttidningsjournalist uppskattar jag speciellt att du har sett till att antalet sidor är jämt delbart med fyra!