Bygga ihop med 2,5 plates

Startat av Boathill, 04 Januari 2023 kl. 12:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Boathill

Hej!

Ge mig era bästa tips på att bygga med 2,5 plates högt ("liggande brick") på så liten plats som möjligt. Alltså tex nedan bild om inte headlight brick hade sin "försänkning"E4F52013-0AA2-4E5C-86ED-86AF85B60EAF.jpeg
Region Hufvudstaden

Emma

Ditt problem har två saker man måste ta i beaktande. Dels hur mycket utrymme du har åt sidorna, dels hur stabilt/solitt bygget måste bli.

Jag försöker alltid bygga stabilt. Ditt problem försöker jag först lösa med att eliminera det. Går det att bygga på ett sätt så att jag slipper jobba med 2,5 plates där?

Om inte, så har jag två förslag. Båda kräver att du byter ut den nedre platen mot något utan studs. Jag tog en 1×4 plate (?) med studs bara i ändarna.

Region Mitten

andreaseldh

Gissar jag rätt @Emma att du använder 89678 Technic, Pin 1/2 with Friction Ridges i de två mittersta hålen på ditt vänstra förslag?

Mitt eget förslag kräver längre sträcka för att bli stabilt.

tvakommafem_plate.png

Godtfred

Man kan bygga med brackets och få en liten lösning.
IMG20230104140417.jpg

Emma

@andreaseldh, jepp! halvpins och 1x2-technicbitar.

@Godtfred, jag övervägde också den lösningen, men jag tycker den blir för instabil. Lätt att den kollapsar. Fördelen är att man kan ha studs på den nedre platen.
Region Mitten

Godtfred

Visst är det så Emma, allt beror på vad som är viktigt. Här är en annan lösning som sticker ut åt andra håll...

IMG20230104142820.jpg

Godtfred

Eller en variant av Emmas...

IMG20230104143320.jpg

Boathill

Tack för jättemånga och bra förslag, ska kolla närmare på dem alla :) Tyvärr har jag ju inte så mycket plats (som man aldrig har) såklart. Återkommer :)
Region Hufvudstaden

andreaseldh

Vidareutveckling av @Godtfred förslag med brackets. Utstick en knopp bakåt.

tvakommafem_plate_vidareutveckling.png

andreaseldh

Dito med liftarm. Utstick 1/2 knopp åt sidorna.

tvakommafem_plate_liftarm.png

andreaseldh

Denna variant är stadig och har inget utstick alls! Enda nackdelen är rundade kanter.

tvakommafem_plate_minsta.png