Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lego Technic funkar ej efter lagring

Startat av Matajen, 09 november 2022 kl. 16:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Matajen

Hej! Jag har två äldre Lego Technic modeller (Unimog 8110 och Grävmaskin 8043). De har stått uppbyggda i många år och samlat en del damm. Nu orkar de knappt röra sig, trots att jag satt i nya fräscha batterier. Jag har också rivit och byggt upp den ena modellen samt rengjort alla delar, men det verkar inte hjälpa. Nu undrar jag om motorerna kan försvagas över tid, trots att de inte använts? Tacksam för svar.

CopMike

Hej!

Hur fungerar motorerna utanför modellerna, dvs lösdrift?

andreaseldh

Och när du har monterat bort motorerna, rör modellen för hand för att se att allt går lätt och ingenting kärvar.

Matajen

Jag har som sagt rivit modellen, rengjort bitarna och byggt ihop igen. Den rör sig fint rent mekaniskt. Alla 4 motorer funkar när de är lösa. Vad jag noterar är att när jag kör två motorer samtidigt så saggar det och vid tre så stannar de helt. Kanske inte jättekonstigt då de delar på samma kraftkälla, men å andra sidan utan last bör de vara lättdrivna. Jag tror alltså att roten ligger i motorerna och deras kraftförsörjning. Även om jag satt i nya batterier ska jag prova med fräscha högenergibatterier igen. Jag har nämligen en elektrisk kattlucka som slutar fungera trots att batterierna har mycket kraft kvar. Kanske är det något liknande här.

MrUzagi

Intressant. Då var det inte bara jag som inbillade mig. Jag plockade ihop grabbens gamla nyligen (rev den förra veckan igen) och upplevde den som tämligen trött, trots nya batterier.

Matajen

Citat från: MrUzagi skrivet 10 november 2022 kl. 17:58Intressant. Då var det inte bara jag som inbillade mig. Jag plockade ihop grabbens gamla nyligen (rev den förra veckan igen) och upplevde den som tämligen trött, trots nya batterier.
Det bästa är kanske att ha motorerna lösa och köra dem ganska länge. Jag har även gammal modelljärnväg som om den har vilat i många tar ett tag att få upp farten på.

MrUzagi

Citat från: Matajen skrivet 11 november 2022 kl. 15:12Det bästa är kanske att ha motorerna lösa och köra dem ganska länge. Jag har även gammal modelljärnväg som om den har vilat i många tar ett tag att få upp farten på.
Kan ju vara värt att testa. Jag vet inte hur Legos motorer fungerar rent mekaniskt (jag är inte mekaniker/elektriker/ingenjör) mer än lite hur likströmsmotorer fungerar i teorin, så jag gissar friskt. Det kan ju vara oxidering på friktionsdetaljer, eller smörjmedel som stelnat. Då kan motståndet bli högre, och de drar mer ström vid last, vilket i sin tur gör att flera motorer samtidigt maxar ut en batterilådas kapacitet snabbare.
Men som sagt är det är ren gissning från min sida. :)

Jaxne

Oxidation beror ju på vilken typ av motor det är om det är något som påverkar. Det finns ju många kontaktlösa varianter där det inte borde spela någon roll, men också typer där kontakt behövs för att fungera. Men vid det senare tänker jag att det borde vara tydligt med ojämn drift i början sedan efter att ha kört ett tag så bättras det på.
Min tanke är snarare smörjning som stelnat lite. Det vill jag minnas förekommer bland andra elmotorer i leksaker och hobbyutrustning som stått länge. Största fokus från LEGOs sida i konstruktionen av motorer är ju ändå att de skall användas ganska så snart efter att de är inköpta och vara i drift några år så det kan ju vara möjligt att det inte riktigt finns tanke på hur smörjmedel åldras på lång sikt.

Matajen

Det låter rimligt med stelnat smörjmedel. Jag har kört alla fyra motorer i 15 min åt vardera håll. Det borde ha mjukat upp dem, men problemet finns kvar. Återstår att försöka öppna motorerna och smörja dem eller spruta in lite smörja vid axeln. Känns lite som en chansning, men jag har ju inte mycket att förlora.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.