Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

QR kod i Lego

Startat av GustavF, 07 September 2022 kl. 14:13

Föregående ämne - Nästa ämne

GustavF

Hej! Har försökt mig på lite att göra en QR-kod i Lego men gått bet. Vet ej varför men tänkte fråga er om ni har någon erfarenhet av detta?

Genererade en QR som är 29 bildpunkter hög och bred och satte svarta och darkbrown (det jag hade) plates och studs på en grön 32x32 basplatta men den går ej att läsa. Jag tänkte då att en bildpunkt=stud. När jag googla runt lite verkar det som att många översätter sin QR i stud.io till en mosaik som de sedan bygger. Problemet är att jag bara har tillgång till jobbdator och kan/får inte installera stud.io

Så är det någon som vet hur man ska gå tillväga? Har ingen lust att beställa hem massa svarta tiles och vita plates om det ändå inte fungerar utan att göra stud.io-sättet. Eller kan någon rent av vara behjälplig och föra in min QR i sitt program och hjälpa den vägen?

Stegen i stud.io börjar 3.30 in i videon.

Tack på förhand i en rörig text.

https://www.youtube.com/watch?v=Rc6Wtcvq0KQ

Ozp

Förstår inte varför Studio skulle vara nödvändigt. Enligt videon verkar inte bitarna ändras.
Kanske kan det vara att du blandat två färger som gör att kameran inte kan läsa din kod.
Är du säker på att du byggt rätt?

Wolcker

Jag testade, hade en generaerad QR kod som funkade, dock fick jag inte den att funka vit på dark blue bakgrund, så jag beställde en massa 1x1 svarta och vita och satte igång. Tror jag fick den till 25x25, av erfarenhet och tips ifrån Gideon så la jag till en extra rad utanför så man kunde de den bättre.

Den funkar fortfarnade och funkade så bra att under ett videosamtal med andra swebrickare kunde folk skanna den via videon och komma rätt.

Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

GustavF

Jag är ganska säker på att jag byggt rätt. Första försöket gjorde jag med vita tiles och plates för det var det jag hade i en färg. Men sedan läste jag att man ska undvika reversera färgerna (dvs det vita till svart och vice versa). Det som jag inte riktigt förstår är att det verkar inte helt och hållet att översätta 1 bildpunkt till en stud. Jag kan ju också gjort fel.

Såhär ser den ut i vitt

Gideon

Jag byggde en QR-kod av vita plates och svarta tiles, utifrån en kod jag genererade på datorn.
Lite lärdomar därifrån:
- Behövde lägga till en vit kant (2 studs bred funkade bra) för att koden skulle läsas bra
- Känsligt för blänk i svarta tiles, nästa gång ska jag nog använda svarta plates istället så man får lite "anti-glare"
- Det går att skapa koder ner till 21x21 / 25x25 om man har en kort adress och labbar lite med parametrarna.
Min är 29x29 med 15 % felkorrigering, men samma adress hade blivit 25x25 med 7 % tror jag det var.
- Eventuellt blir det stabilare om alla plates (både vita och svarta) är i samma nivå så man inte får skuggor på det vita.

Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

GustavF

Citat från: Wolcker skrivet 07 September 2022 kl. 14:34Jag testade, hade en generaerad QR kod som funkade, dock fick jag inte den att funka vit på dark blue bakgrund, så jag beställde en massa 1x1 svarta och vita och satte igång. Tror jag fick den till 25x25, av erfarenhet och tips ifrån Gideon så la jag till en extra rad utanför så man kunde de den bättre.

Den funkar fortfarnade och funkade så bra att under ett videosamtal med andra swebrickare kunde folk skanna den via videon och komma rätt.

Det kanske helt enkelt bara är färgerna som är ett problem helt enkelt.. ?

Gideon

Citat från: GustavF skrivet 07 September 2022 kl. 14:37Det kanske helt enkelt bara är färgerna som är ett problem helt enkelt.. ?
Skulle nog misstänka att det är inverteringen av färgerna som kan vara problemet, troligt att mjukvaran letar efter mörkare pixlar på en ljus bakgrund.

Jag hade (pga brist på rätt tiles i svart) byggt "riktmärkena" i 3 hörn på min kod i LBG först, men det orsakade problem med att telefonen inte hade lika lätt att låsa på orienteringen och koda av resten av koden.
Flickr   Instagram

Teabox

Även efter en bit editering av bilden så får jag inte den att fungera.

Pröva att bara använda fyrkantiga tiles och ha ram runt koden.

Teabox

Hittade en mängd fel också tyvärr så det är nog det som är problemet.

Wolcker

Här är mina. Den blå funkar inte. Vet inte varför.
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Wolcker

Även jag hittade ännu mer fel.

Jag tyckte själv att det var svårt att se allt rätt. så jag byggde uppifrån och ner, alltså gick en rad i taget. Det löste mina fel.
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

andreaseldh

Det där verkar skojigt! Kanske ska göra en själv? Det svåraste är dock att bestämma om det ska vara flickr-kontot, YouTube-kontot eller Musikmaskinens spellista (på YouTube, så det kanske inte blir den trots allt).

Och framför allt, hur man skapar den?

Gissar att det bara är en Googling bort, men det är mycket trevligare att fråga här!

Wolcker

Citat från: andreaseldh skrivet 07 September 2022 kl. 15:23Det där verkar skojigt! Kanske ska göra en själv? Det svåraste är dock att bestämma om det ska vara flickr-kontot, YouTube-kontot eller Musikmaskinens spellista (på YouTube, så det kanske inte blir den trots allt).

Och framför allt, hur man skapar den?

Gissar att det bara är en Googling bort, men det är mycket trevligare att fråga här!

https://skapaqrkod.nu/

denna funkar granska bra, tror inte det var den jag använde men men.

Jag la det till min hemsida, för att där länka vidare till det jag vill
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Gideon

Citat från: Wolcker skrivet 07 September 2022 kl. 15:14Den blå funkar inte. Vet inte varför.
Är det inte för att ljust/mörkt är inverterat i förhållande till vad appen vill ha?

Google säger:
"Avoid inverted QR code
An inverted QR code means that the background color is darker than the foreground. This is not easy to read by scanning apps and may result in customers' frustration.

That being said, think about your color scheme when you color the QR code. Stick with a light-colored background and dark foreground for a scannable QR code.
"
https://www.qrcode-tiger.com/color-qr-code#Avoid_inverted_QR_code

Verkar också som sagt viktigt att ha ett "lugnt" område runtomkring, typ som de 2 pixlar vit ram som gjorde min kod mycket mer lättscannad när jag lade till det.
Flickr   Instagram

cyberwilma

Jag gjorde en för ett tag sedan med vita och svarta plates på röda och blå plates. En del av de färgade syns fortfarande (där det fattas svarta) men det fungerar fint.

Jag tittade på bilden förstorad i paint, definierade den minsta rutan i mönstret som en stud och byggde rakt av.

Instämmer i att de inverterade färgerna nog gör det svårare både för scanningprogrammet och den som ska bygga.
Insnöad på modulhus, i färd med att bygga om alla set till hela byggnader.