[MOC][WIP] En gård från järnåldern

Startat av mrlind, 01 Juli 2022 kl. 19:01

Föregående ämne - Nästa ämne

mrlind

Runt samhället Slaka utanför Linköping har det funnit bofast befolkning i över 2000 år. För några år sedan hittade arkeologerna ytterligare en gård från järnåldern bara två kvarter från där jag bor. Gården övergavs runt 400. Något innan det som benämn som folkvandringstid.
Jag håller på med en fri tolkning av hur gården har kunnat se ut. Storleken på långhuset är tämligen korrekt utifrån de stolphål arkeologerna grävde fram. Det är ett treskeppigt hus med olika avdelningar med bl.a. plats för boskapen. Bra för värmen. Sämre för lukten...
Have a great build day!
Instagram Flickr

Emma

Region Mitten

mrlind

Interiör i långhuset.
Have a great build day!
Instagram Flickr

Skafte

Som arkeolog kan jag bara ge alla tummar upp!

mrlind

Citat från: Skafte skrivet 01 Juli 2022 kl. 20:15
Som arkeolog kan jag bara ge alla tummar upp!
Tackar.
Jag har försökt göra min efterforskning och läst rapporterna från utgrävningarna. De går att förstå även av en lekman. :)
Have a great build day!
Instagram Flickr

Classus

Mycket fint bygge! Jag gillar verkligen taket. :)

mrlind

El indraget i järnåldershus!
Godtfrid upplyste mig om LED-lister och inspirerade mig att sätt lite ljus på järnåldern. Jag hittade min lödkolv längst in i förrådet. Här kommer mina första försök med ljus i Lego bygge. Installerade ljus i jordkällaren och satte ljus på elden. Ska fortsätta med att försöka skaparkraft allmänljus i hela långskeppet.
Have a great build day!
Instagram Flickr

mrlind

Have a great build day!
Instagram Flickr

swemixon

Det blev riktigt trevlig med ljussättningen. Hela projektet är ett spännande och snyggt bygge! Ser fram emot mera :)

eon

Allt är välbyggt, men takets organiska form är det som sticker ut. Jag ser fram emot att sen bygget.

darthemil83

Vilket fint bygge du har gjort .

Joacim

mrlind

Citat från: swemixon skrivet 18 Juli 2022 kl. 13:48
Det blev riktigt trevlig med ljussättningen. Hela projektet är ett spännande och snyggt bygge! Ser fram emot mera :)

Tack. Ljussättning var kul så jag ska fortsätta experimentera med långhuset.
Have a great build day!
Instagram Flickr

mrlind

Citat från: eon skrivet 18 Juli 2022 kl. 15:14
Allt är välbyggt, men takets organiska form är det som sticker ut. Jag ser fram emot att sen bygget.
Tackar. Ja, taket på långhuset var extra roligt att bygga. Jag ville att det skulle påminna så mycket som möjligt av den byggnadsteknik som användes i Svearnas område runt år 400.
Have a great build day!
Instagram Flickr

mrlind

Citat från: darthemil83 skrivet 19 Juli 2022 kl. 00:27
Vilket e fint bygge du har gjort .
Tack. Från järnåldern är steget naturligt till medeltiden och befästningar. När jag är klar i denna tidsperiod skulle jag behöva inspiration hur man bygger ståtliga slott  :)
En Lego-resa från koja till slott är påbörjad.

Citat från: Joacim skrivet 19 Juli 2022 kl. 07:01
Oh riktigt snyggt!

Tackar Joacim.
Have a great build day!
Instagram Flickr