[MOC][WIP] En gård från järnåldern

Startat av mrlind, 01 Juli 2022 kl. 19:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Joacim

Tack. Från järnåldern är steget naturligt till medeltiden och befästningar. När jag är klar i denna tidsperiod skulle jag behöva inspiration hur man bygger ståtliga slott  :)
En Lego-resa från koja till slott är påbörjad.

Ser fram emot det!

mrlind

Satt och funderade på hur man kan använda Lugbulk biten Wolverine klor, 10187. Fungerar bättre än det tidigare grästaket jag gjorde till jordkällaren.
Have a great build day!
Instagram Flickr

embe

Kul tema, och intressant hur du tolkar järnåldern med Lego,

För övrigt är det bara 50 generationer sedan yngre järnåldern övergick i medeltid, så långt bort men ändå så nära,

ColA

Jag får gratulera till utnämningen månadens bygge  :) välförtjänt!

robinnilsson403

Whop whop! Grymt byggt, och grattis!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Anders67

Mycket välförkänt vinst till månadens MOC - grattis

swemixon

Godtfred

Välförtjänt utmärkelse, dessutom av något på krypavstånd från hemmet...

Zilmrud

Snyggt! Häftigt tak och snygg gärdsgård. Och läckert att man kan öppna och titta in i byggnaden.
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

GustavF

Mycket fint bygge! Hur har du gjort trägärdsgården? Den vill jag gärna sno från dig  :-X

Daylight

mrlind

Tack för alla positiva kommentarer.
Så roligt att några stolphål kan ge inspiration till ett bygge som blir månadens MOC! Det hade de nog inte kunnat gissa när de satt på kvällarna i sitt långhus och drömde om framtiden   ::)

Have a great build day!
Instagram Flickr

darthemil83

Grattis till utnämningen månadens bygge.

danielbrrssn

Citat från: mrlind skrivet 18 Juli 2022 kl. 13:06El indraget i järnåldershus!
Godtfrid upplyste mig om LED-lister och inspirerade mig att sätt lite ljus på järnåldern. Jag hittade min lödkolv längst in i förrådet. Här kommer mina första försök med ljus i Lego bygge. Installerade ljus i jordkällaren och satte ljus på elden. Ska fortsätta med att försöka skaparkraft allmänljus i hela långskeppet.

Supersnyggt hus och miljö runt !

Jag ska försöka ge mig in på ljussättning och är intresserad av att höra lite vad du använt för att få till det så bra.

mrlind

Citat från: danielbrrssn skrivet 09 September 2022 kl. 19:29Supersnyggt hus och miljö runt !

Jag ska försöka ge mig in på ljussättning och är intresserad av att höra lite vad du använt för att få till det så bra.

Jag är en nybörjare inom ljus-branschen. Men lite kul är det, eller mycket  :)
Jag använder mig av LED-list som är dimbar (för att kunna styra ljusintensiteten). I de två bilderna med ljus ovan har jag klippt LED-listen till en sektion, dvs ca 4 cm. Om du köper en LED-list kommer du se markeringarna när man kan klippa.
Efter att ha klippt LED-listen till lämplig längd är det dags att ta fram lödkolven och löda dit en sladd med lämplig längd som räcker fram till dimmer.
Jag hade inte hållit i en lödkolv sedan gymnasietiden. Men med en eller två Youtube filmer fixar man lödningen tillräckligt bra.

LED-listen som jag köpte på Amazon
https://www.amazon.se/gp/product/B0931V9XJ8/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Och om du behöver lödkolv finns det tex på Amazon eller Kjell.com

Jag kan också posta några mer upplysande bilder om du vill.  ::)

Och som sagt Godtfrid är mitt ljus på stigen mot en upplyst tillvaro.  8)
Have a great build day!
Instagram Flickr