Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] Masugn

Startat av 12vtrain, 13 Januari 2022 kl. 17:34

Föregående ämne - Nästa ämne

12vtrain

Ska bygga vidare på mitt påbörjade projekt sedan länge, konceptet med tågvagnarna är beprövat, de kan hålla lasten fullastad, och tömma automatiskt över dumphålet med bra precision, vagnens botten hålls upp med lego gummiband model vit, transportbandet är motoriserat, och nu är resterande byggnader på gång via BL order, konceptbyggt trappa som ska få helgula räcken.

Selander

Du formligen spottar ur dig högklassiga byggen  ;)

12vtrain

Citat från: Selander skrivet 13 Januari 2022 kl. 18:58
Du formligen spottar ur dig högklassiga byggen  ;)
Det var snällt sagt, denna har legat vilandes i 2 år, tror det kan finnas nått gammalt foto på den. Jag har hög byggfart på vintern. På sommarhalvåret står jag enbart framför grillen/smokern

Gideon

Som numera boendes i Bergslagen ser man ibland gamla hyttor, blir inte mindre sugen på att bygga nån sån nu när man ser detta (även om det är lite mer modernt :)  )

Lycka till, ser fram emot slutresultatet!
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Boathill

Coolt! Liknande planer har funnits i mitt huvud tidigare (när jag var inte lite mer inne på tåg), kul att se att du är på god väg! Töms vagnarna elektroniskt eller mekaniskt när vagnen når en viss possition på rälsen?
Region Hufvudstaden

12vtrain

Citat från: Boathill skrivet 13 Januari 2022 kl. 23:26
Coolt! Liknande planer har funnits i mitt huvud tidigare (när jag var inte lite mer inne på tåg), kul att se att du är på god väg! Töms vagnarna elektroniskt eller mekaniskt när vagnen når en viss possition på rälsen?
Mekaniskt, både på vagnen och längs rälsen finns en technic arm som är uppspänd med gummiband x71, vilket ger en mjuk men precis lagom lång öppningsfrekvens.

12vtrain

Citat från: Gideon skrivet 13 Januari 2022 kl. 23:11
Som numera boendes i Bergslagen ser man ibland gamla hyttor, blir inte mindre sugen på att bygga nån sån nu när man ser detta (även om det är lite mer modernt :)  )

Lycka till, ser fram emot slutresultatet!
Ja svensk tung industri är ju på nått sätt ändå rätt häftigt hehe, gammalt som nytt. Nu när du nämner gamla hyttor så fick jag bildgoogla, är ju perfekt att även föreviga detta I någon sidobyggnad, i liknande stil på de två byggnader som jag redan har på bild här i detta inlägg, tack!

Gideon

Denna hytta åker jag förbi ganska ofta :)
(Masugnen och rostugnen är välbevarade, men övriga byggnader är det tyvärr inte så mycket kvar av...)

Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Jesperrydhog

Citat från: Gideon skrivet 14 Januari 2022 kl. 16:49
Denna hytta åker jag förbi ganska ofta :)
(Masugnen och rostugnen är välbevarade, men övriga byggnader är det tyvärr inte så mycket kvar av...)

Den här var en riktig fin bevarad gammal byggnad.. Man vill nästan bygga en sådan byggnad av Lego. Bara om man har bitar så det räcker.!

canuckwannabe

Det finns många intressanta byggnader kvar i Bergslagen. Är man riktigt ambitiös kan man ge sig på att bygga Verket i Avesta  ;D

12vtrain

Försöker få till plåtskjul som ska placerad vid/ihop med masugnen, mina försök med bitar som fanns liggande. Provat två olika tekniker, känner ni till någon annat sätt att efterlikna?

andreaseldh

Det enkla svaret på frågan brukar vara 30136 eller 2877, men jag tycker dina förslag är minst lika bra! Min favorit är 2412.

12vtrain

Citat från: andreaseldh skrivet 16 Januari 2022 kl. 14:02
Det enkla svaret på frågan brukar vara 30136 eller 2877, men jag tycker dina förslag är minst lika bra! Min favorit är 2412.

Ja de bitarna fanns med initialt, såg dock fördelen med andra tekniker där bakomliggande plates färg "lyser" igenom och ger extra effekt, kanske ska kombinera de två teknikerna på väggarna, och hitta annat tak. Provade dock 30136 som väggar och 2412 på taket, blev bättre än jag trodde, och mycket enklare att få till dörr och fönster med tillbehör att se naturligt ut.