Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

K-town bricks

Startat av GustavF, 01 November 2021 kl. 13:17

Föregående ämne - Nästa ämne

GustavF

Hej, tänkte höra om det är någon som har någon erfarenhet av att handlat från K-town bricks? https://ktownbricks.com/

Är lite sugen på att klicka hem lite figurer härifrån. Är det någon som har nån ris/ros kring företaget i fråga? Är det kanske någon mer som önskar köpa något så vi kan samfrakta/tulla.

GustavF

Jag tar detta som ett nej  ;D

BrickMe

Inget svar kan tolkas på olika sätt...

Lite tabu liksom att diskutera modifierade bitar på forumet. Ännu värre är väl att kommentera ett snyggt bygge från ett set som tillverkats av annat plastföretag.

Stigge72

Citat från: BrickMe skrivet 03 November 2021 kl. 08:47

Lite tabu liksom att diskutera modifierade bitar på forumet. Ännu värre är väl att kommentera ett snyggt bygge från ett set som tillverkats av annat plastföretag.
Mindre än två dygn är dessutom inte särskilt lång tid för att folk ska hinna se och kommentera.

BrickMe

Citat från: Stigge72 skrivet 03 November 2021 kl. 08:59

Mindre än två dygn är dessutom inte särskilt lång tid för att folk ska hinna se och kommentera.
Sant

Clarmo

Jag tror att när det kommer till tredjeparts företag (även om de trycker på Lego figs) så är väldigt många här ganska restriktiva med sådant. Vi är ganska många purister här och synen i Swebrick kontra många tex amerikanska byggare är annorlunda.

GustavF

Jag förstår det som att du tycker min tråd är illa. Och ja alla har väl olika syn på vad som är tabu och inte. För mig är dock Lego aldrig tabubelagt då det i grund och botten är en leksak... Förstår givetvis att många är purister och sträcker mig själv inte till att blanda in bitar som ej är gjorda av Lego i fråga. Likväl ser jag många som gör egna stickers osv och sätter på klossar,  man sätter in ljusslingor och LED-lampor i byggnader osv.. Så det går ju att vrida och vända på det mesta.

Ozp

andreaseldh

Jag klickade på deras FAQ och fick en virusvarning. Tror inte jag vill ha med det företaget att göra...

GustavF

Citat från: andreaseldh skrivet 03 November 2021 kl. 12:53
Jag klickade på deras FAQ och fick en virusvarning. Tror inte jag vill ha med det företaget att göra...

Det får jag iofs från Legos hemsida också  ;D får inget sånt från FAQen på Ktown dock

BrickMe

Citat från: GustavF skrivet 03 November 2021 kl. 10:05

Jag förstår det som att du tycker min tråd är illa. Och ja alla har väl olika syn på vad som är tabu och inte. För mig är dock Lego aldrig tabubelagt då det i grund och botten är en leksak... Förstår givetvis att många är purister och sträcker mig själv inte till att blanda in bitar som ej är gjorda av Lego i fråga. Likväl ser jag många som gör egna stickers osv och sätter på klossar,  man sätter in ljusslingor och LED-lampor i byggnader osv.. Så det går ju att vrida och vända på det mesta.

Hoppsan, det är lite som att trippa på en svajjig lina 14 meter upp i luften. När det kommer till det skrivna ordet då man ej kan förstärka med kroppspråk eller röstläge vad man menar... Då kan det lätt bli missuppfattningar.
Vill bara förtydliga att jag inte uttryckligen skrev (eller menade) att det skulle vara något som jag personligen tyckte illa om.

Det finns många olika tyckare bland de som läser och skriver på forumet beträffande purismen. En del säger bl a okej till tredje parts räls. Det finns ju uppenbarligen en marknad då företagsamma personer fixar till klossar i krom, guld mm

För min del så bygger jag med Lego för att det är en rogivande företeelse som inte behöver några andra förutsättningar än klossarna. Jag behöver inte ta på mig skyddskläder, plocka fram kemikalier, verktyg osv.
Hur jag pimpar mina skapelser som inte visas upp för allmänheten är en sak. Sådant som jag skulle ha med på utställning skulle jag förmodligen ersätta de hemmagjorda klistermärkena med något av Legos stickers.

GustavF

Citat från: BrickMe skrivet 03 November 2021 kl. 13:20
Citat från: GustavF skrivet 03 November 2021 kl. 10:05

Hoppsan, det är lite som att trippa på en svajjig lina 14 meter upp i luften. När det kommer till det skrivna ordet då man ej kan förstärka med kroppspråk eller röstläge vad man menar... Då kan det lätt bli missuppfattningar.
Vill bara förtydliga att jag inte uttryckligen skrev (eller menade) att det skulle vara något som jag personligen tyckte illa om.

Det finns många olika tyckare bland de som läser och skriver på forumet beträffande purismen. En del säger bl a okej till tredje parts räls. Det finns ju uppenbarligen en marknad då företagsamma personer fixar till klossar i krom, guld mm

För min del så bygger jag med Lego för att det är en rogivande företeelse som inte behöver några andra förutsättningar än klossarna. Jag behöver inte ta på mig skyddskläder, plocka fram kemikalier, verktyg osv.
Hur jag pimpar mina skapelser som inte visas upp för allmänheten är en sak. Sådant som jag skulle ha med på utställning skulle jag förmodligen ersätta de hemmagjorda klistermärkena med något av Legos stickers.

Väl skrivet. Vill också förtydliga att jag inte kände mig kränkt på något sett :).
Jag tror det ofta blir som i exemplet du ger med räls att när åren tickar på och Lego själva inte tillgodoser alla nischade byggares önskningar så söker man desperat efter alternativ. När sedan tanken mognat så blir vissa lösningar "accepterade" såsom tredjepartsbitar eller custom prints. Själv ser jag väl att Castle-genren är rejält svältfödd och Lego varken har tillgodosett eller tillgodoser särskilt historiskt korrekta prints eller utseenden. Det är därför jag själv söker efter alternativ.

insurrection

Återkom gärna om du köper figs och säg vad du tyckte om kvalitén på trycken, tycker de ser ut att vara sämre än legos egna att döma av bilderna på sidan, men gillar designerna på flera.

Magnus den store

Citat från: GustavF skrivet 01 November 2021 kl. 13:17
Hej, tänkte höra om det är någon som har någon erfarenhet av att handlat från K-town bricks? https://ktownbricks.com/

De jag sett har ett tryck som inte är lika jämnt och det ser ut att vara lite brus i printen.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

PE_Nordstrandh

Själv har jag inte köpt från K-town  bricks, men känner många som gör/gjort. Tror inte jag vet någon från Sverige som köpt dock. K-town brick säger att de använder både PAD och UV-printing, om jag lyckas lära mig rätt är PAD som legos i känslas, medan UV har en lite 3D känsla över det.
Jag har en hel del figurer från andra/liknande företag och kvalitetsmässigt har jag inte haft några problem med varken PAD eller UV, sen leker inte jag med mina figurer utan har de mest i lådor eller på mina MOCs för att fota.

Trycket är lite grusigare än LEGOs egna, dt är tydligare på vissa figurer än andra, särskilt när det är större fält som trycks. Tar man profilbilder på figurerna märker man det, men den lila grusigheten spelar för mig ingen större roll, det vägs upp av att det är ett snyggt tryck som LEGO inte gör.

Det är väldigt vanligt för liknande företag att ha lite helg event, Ktown har haft två event där de släppt riddare, trycket har varit högt (så folk uppskattar uppenbarligen kvalitén) och jag känner många (amerikaner) som köper från dem återkommande.

Så min bild är att om tanken är att bygga/ställa ut dem är det inga konstigheter, leker man med dem våldsamt slits trycket bort, liksom det gör på LEGO.
Många köper dem precis som du säger för att Castle inte har fått så mycket kärlek från LEGO på sistone.