Technic-hjälp med vikbara vingar!

Startat av o0ger, 06 September 2021 kl. 11:03

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Hjälp! Jag behöver lite tips om hur jag ska få den här konstruktionen mer stabil och hålla för lite vikt.

Så ser den ut i teorin. Men den är alldeles för bräcklig. Det ska fästas stora tunga vingar på armarna och då måste det hålla. Har någon en bättre idé?

En tanke som jag inte har lyckats få till är att armarna som viks måste sitta ihop med varandra och på så sätt agera motvikt åt varandra, men jag fattar inte hur jag ska få till det. Just nu är det bara kugghjulen som håller uppe armarna och det kommer inte räcka.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Kan det här vara något? Eller har jag missförstått frågan?

Boathill

Kul utmaning men har några frågor :)

Skall du driva mekanismen med motor eller med fingrar?
Skall vingarna fällas in/ut lodrätt? Alltså när de är infällda pekar de upp/ner och utfällda åt sidorna?
Region Hufvudstaden

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 06 September 2021 kl. 15:47
Kan det här vara något? Eller har jag missförstått frågan?

Kan ju funka. Så enkelt det ser ut jämfört med min konstruktion ;D  Håller kugghjulen för vikten?

Citat från: Boathill skrivet 06 September 2021 kl. 15:50
Kul utmaning men har några frågor :)

Skall du driva mekanismen med motor eller med fingrar?
Skall vingarna fällas in/ut lodrätt? Alltså när de är infällda pekar de upp/ner och utfällda åt sidorna?

Jag förivrade mig och antog att ni hade tittat i SHIPtembertråden. Jag håller på att försöka bygga ett SHIP som ser ut ungefär så här:

SHIPtember by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr

Enligt skissen så ska "vingarna" kunna fällas ihop utmed sidorna. Alltså, när de är i utfällt läge så ska de vara symmetriska och i nivå med varandra. Men, när de är infällda så ska den ena vingen vikas in uppåt utmed kroppen, och den andra vingen ska vikas nedåt. Jag tänker vrida med fingrarna bara.

Som jag ser det finns det två metoder.

- Antingen sätter man vingarna på ett kugghjul som jag har gjort. Resultatet blir att vingarna skjuts ut en bit från kroppen innan de viks in.

- Eller så gör man som Andreas förslag. Att man fäster kugghjul i underkanten av den ena vingen och i överkanten på den andra och sen bara viker vingarna. Det kanske blir enklare. Men jag skulle hellre få till den andra metoden eftersom det ser mycket ballare ut. :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Boathill

Ah, nu är jag med mer på hur det är tänkt :)

Men vikten kommer ju hur du än gör behöva "hänga" på kugghjulen, i alla fall tills de är helt nedfällda då de kan vila mot något form av stöd.

När det gäller att fästa vingarna tycker jag den bästa övergången från technics till vanliga bitar blir med technic bricks. Kan du inte fästa technic bricks i liftarmarna istället för de plates som är på videon och bygga vidare på vingarna från dem? Vet inte hur stora vingarna blir men en technic-stomme i dem kanske inte är fel?

Det går ju också att dubblera (eller ännu mer) själva mekaniken, alltså lägga till flera kugg på samma axlar för att fördela vikten per kugg
Region Hufvudstaden

o0ger

Citat från: Boathill skrivet 06 September 2021 kl. 16:39
Men vikten kommer ju hur du än gör behöva "hänga" på kugghjulen, i alla fall tills de är helt nedfällda då de kan vila mot något form av stöd.
Ja, men det jag tänkte på var om man kunde koppla ihop vingarna så att de agerar motvikt till varandra förutom via kuggarna. Det har Andreas löst med ett tvärgående stag på ett bra sätt.

Citat från: Boathill skrivet 06 September 2021 kl. 16:39
Det går ju också att dubblera (eller ännu mer) själva mekaniken, alltså lägga till flera kugg på samma axlar för att fördela vikten per kugg
Aha, det visste jag inte. Men det låter logiskt. Fler kugghjul för att fördela vikten alltså? Ska testbygga.

o0ger

Här är min något stabilare egna variant:

Här är Andreas variant:

Jag gissar att den senare kommer bli mycket stabilare och lättare att montera i bygget. 

Boathill

Snyggt, tror den andra är bäst. Ser dock inte vad den 1x9 liftarmen fyller för funktion? Hade också satt ett stort kugg på andra sidan och så en extra technic brick på utsidan av kuggen så du kan använda 3L axlar med stöd på båda sidor om kuggen :)
Region Hufvudstaden

o0ger

Citat från: Boathill skrivet 06 September 2021 kl. 19:01
Snyggt, tror den andra är bäst. Ser dock inte vad den 1x9 liftarmen fyller för funktion? Hade också satt ett stort kugg på andra sidan och så en extra technic brick på utsidan av kuggen så du kan använda 3L axlar med stöd på båda sidor om kuggen :)

9L liftarmen hjälper väl kuggarna att inte kugga ur? 🤔 Avlastning på den stora kuggen liksom?

Boathill

Nja, kanske men skulle nog vilja påstå att du får bättre effekt med en extra technic brick framför kuggen istället. Om möjligt är det generellt alltid bättre att ha stöd på båda sidor om ett kugghjul med en axel, än på bara ena sidan med en pin. Annars är risken att kuggen/pinnen vill vrida sig (blir ju aldrig stumt eftersom den ska kunna rotera) och då rappar det lättare mellan kuggen.
Region Hufvudstaden

o0ger

Citat från: Boathill skrivet 06 September 2021 kl. 19:22
Nja, kanske men skulle nog vilja påstå att du får bättre effekt med en extra technic brick framför kuggen istället. Om möjligt är det generellt alltid bättre att ha stöd på båda sidor om ett kugghjul med en axel, än på bara ena sidan med en pin. Annars är risken att kuggen/pinnen vill vrida sig (blir ju aldrig stumt eftersom den ska kunna rotera) och då rappar det lättare mellan kuggen.
Okej, det låter vettigt. Jag testar det.

Boathill

Skulle gissa du får köra lite annan utväxling också, kommer va tungt att få ihop vingarna på ett kvarts varvs vridning. Får du plats med stora kugg sist vid vingarna är det bäst men de kanske kommer synas för mycket?
Region Hufvudstaden

andreaseldh

Det var svårt att se på min första bild, här är själva kärnan av konstruktionen. Vingarna (gröna) Är fästade på T-stänger (röda) som i sin tur är sammankopplade med länkarmar (gula). All vikt tas därmed upp av länkarmarna, kugghjulen styr bara rörelserna. Gissar att totala rörelsen är c:a 160 grader så det finns gott om marginal om du bara ska vrida 90. Om du kommer för nära ena ändläget, kan kanske en böjd liftarm 32271 vara lösningen?

o0ger

Citat från: Boathill skrivet 06 September 2021 kl. 20:33
Skulle gissa du får köra lite annan utväxling också, kommer va tungt att få ihop vingarna på ett kvarts varvs vridning. Får du plats med stora kugg sist vid vingarna är det bäst men de kanske kommer synas för mycket?
Det borde inte bli tungt eftersom den ena fälls upp och den andra ner. De är ju i konstant jämvikt? 🤔

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 06 September 2021 kl. 20:47
Det var svårt att se på min första bild, här är själva kärnan av konstruktionen. Vingarna (gröna) Är fästade på T-stänger (röda) som i sin tur är sammankopplade med länkarmar (gula). All vikt tas därmed upp av länkarmarna, kugghjulen styr bara rörelserna. Gissar att totala rörelsen är c:a 160 grader så det finns gott om marginal om du bara ska vrida 90. Om du kommer för nära ena ändläget, kan kanske en böjd liftarm 32271 vara lösningen?

Jodå, jag förstod på den första bilden, men med den konstruktionen gick det inte att få upp vingarna i 90 grader. Jag tänkte väl att det fanns en funktion med länkarmarna!