Söker frågor om Light bluish gray och Light gray.

Startat av Paddan, 15 Augusti 2021 kl. 21:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Paddan

Hej.

Jag sökte lite men vet inte om detta har diskuteras tidigare

Jag säljer på BL och tycker jag har hyfsat bra koll på dessa 2 färgerna.
Däremot fick jag en bild tillbaka (hittar den ej nu) där personen tycker jag skicka bägge färgerna.

Jag har flera gånger jämfört själv Light bluish bitar och tyckt några va mörkare än andra men när jag jämför dessa med en Light gray bit (som är ny) så är dessa mycket ljusare.

Så om jag tycker jag skickar Light bluish gray så tycker kunden vissa är Light gray.

Tänkte om man har bara mörka light gray bitar och sen sticker det ut en ljusare grå ut i bygget som är för "mörk" för att passa in som light bluish gray.

Vad tycker ni om dessa 2 färger och hur petiga är ni om någon är lite mörkare än andra fast de ändå är Light bluish gray?
Går alla mörkare bitar som light gray eller ska man inte bry sig om nyansskillnaden när man ändå vet dessa har åldras i färgen och är light bluish gray.

Magnus den store

Nyansskillnader förekommer inom varje färg, men oavsett den variationen så är jag petig. Beställer jag Light Gray förväntar jag mig att jag får det, och vice versa. Jag köper en bit av en anledning. Får jag fel färg kan hela beställningen varit i onödan, vilket kan vara hundralappar i papperskorgen. Ännu värre när det är stora prisskillnader. Genom åren har det blivit många sådana beställningar, och en butik som inte har koll på färgerna brukar jag svartlista. Jag har inte råd att handla av den butiken igen.

Ett råd i all välmening. Investera i en lampa med bra färgåtergivning och införskaffa bitar som finns i Light Gray men inte Light Bluish Gray, och vice versa. Det är alltid bra att ha många bitar att jämföra med.

Vanliga färger som blandas ihop:
Light Gray vs. Light Bluish Gray
Dark Gray vs. Dark Bluish Gray
Brown vs. Reddish Brown
Chrome Silver vs. Metallic Silver vs. Flat Silver
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Paddan

Här är ett exempel jag tog fram

Jag menar mer nyansskillnader på äldre och nytt lego

Tiles har olika nyansskillnader men när jag jämför dessa med en ny Light gray så är de för ljusa för att vara en Light gray.

Ovansidan kan ha blivit mörkare men kanterna har kvar sina light bluish gray färg.

Isåfall skulle Light bluish gray räknas som light gray med åren även om en del av biten har kvar sin ljusa färg.

Jag förstår om nyansskillnaden kan förstöra ett bygge men då kan man inte använda dessa äldre LBG bitar som är mörkare än light bluish gray och ljusare än light gray.

andreaseldh

Citat från: Magnus den store skrivet 15 Augusti 2021 kl. 23:30
Ett råd i all välmening. Investera i en lampa med bra färgåtergivning och införskaffa bitar som finns i Light Gray men inte Light Bluish Gray, och vice versa. Det är alltid bra att ha många bitar att jämföra med.

Vanliga färger som blandas ihop:
Light Gray vs. Light Bluish Gray
Dark Gray vs. Dark Bluish Gray
Brown vs. Reddish Brown
Chrome Silver vs. Metallic Silver vs. Flat Silver

Jag kan tipsa om min tråd Svåra nyansskillnader där jag visar just sådana bitar, men och från Magnus den stores lista ovan har jag tyvärr än så länge endast Brown och Reddish Brown . Men nu ska jag genast försöka hitta lämpliga gråa bitar! och de olika grå nyanserna!

Godtfred

Citat från: Paddan skrivet 16 Augusti 2021 kl. 13:15
Här är ett exempel jag tog fram

Jag menar mer nyansskillnader på äldre och nytt lego

Tiles har olika nyansskillnader men när jag jämför dessa med en ny Light gray så är de för ljusa för att vara en Light gray.

Ovansidan kan ha blivit mörkare men kanterna har kvar sina light bluish gray färg.

Isåfall skulle Light bluish gray räknas som light gray med åren även om en del av biten har kvar sin ljusa färg.

Jag förstår om nyansskillnaden kan förstöra ett bygge men då kan man inte använda dessa äldre LBG bitar som är mörkare än light bluish gray och ljusare än light gray.
Verkar som du enbart diskuterar hur ljus respektive mörk en bit är. Skillnaden mellan de nya och äldre gråa färgerna är framför allt i färgtonen. Stor skillnad om man ser de bredvid varandra.  Vad har du för belysning? Kolla i dagsljus alla fyra färgerna bredvid varandra så ser du stor skillnad. De gamla ser ut att vara lite smutsiga, som bestrukna med gulnad fernissa, de nya Bluish är lite blåaktiga. Om någon bit har varit i solljus länge kan tonen ändrats, kolla på undersidan då.

Paddan

Godtfred

Jag vela mer om hur ni ser på olika nyanskillnader/toner.

Jag har förstås haft bara 1 kund som påpekat att jag skickat fel bit men jag ansåg ändå det va rätt färger.

Jag ser direkt i solljus vad som är vad men när andra påpekat att det fanns en liten nyanskillnad på det och är missnöjd så vill man mer diskutera med andra om sånt.

Jag antar att personen i fråga kanske inte jämförde den med en äldre Light gray bit och utan tyckte den va mörkare i tonen.

Sen är frågan mer om ni andra anser om man ska va petig för den inte är helt ny i tonerna utan har blivit lite mörkare med åren.

Det handlar om en Light bluish gray bit som inte va helt klar i gråa färgen eller "blåaktig"

Vill mer höra va andra tycker om att va petig eller ej.

Godtfred

För min del enkelt:
- Pratar vi nya bitar så ska variationerna vara som i färdiga set, alltså väldigt små. Olika färger är olika känsliga för variationer. LBG och DBG anser jag inte höra bland de känsliga.
- Är det begagnade bitar du säljer så förväntar mig att jag får bitar i vilket skick som helst, men går oftast bra. Försöker undvika det. Gäller både slitage och färgnyans.
- Är det en BL-butik som i princip bara säljer begagnat så har jag noll förväntning på något skick öht.

Tex behövde jag Trans-Clear paneler i en ovanlig storlek för ett tag sedan. Fanns bara begagnade i rimligt pris. Frågade säljaren och han tyckte de var i fint skick. Bad för säkerhets skull om bilder, och de var rejält matta och repade, som det blir när ungar leker med LEGO-bitar... Inte riktigt som efter att ha levt hårt lev i en LEGO-bassäng på Leklandet, men i vilket fall totalt oanvändbara.

Man tycker olika om vad som är normalt helt enkelt.

andreaseldh

Bitarna till denna vita 3001 i skala 6:1 köptes fabriksnya från LEGO Bricks & Pieces vid ett och samma tillfälle, men jag tycker mig se åtminstone 3 olika nyanser.