Tips för dig som ska handla på BrickLink

Startat av NIN777, 21 Januari 2011 kl. 14:09

Föregående ämne - Nästa ämne

tellblom

Record

Någon som har handlat av BricksDirect i hollabnd någon gång??
Friskt satsat, hälften vunnet..

marpe

Citat från: tellblom skrivet 01 Februari 2011 kl. 21:27
testa mitt program getStores.

Där kan du importera din WantedList och så söker den upp den affären med flest antal bitar och talar om vad dessa kostar. Om man väljer att gå vidare med en affär tar den reda på var det är billigast att köpa resten osv

/Martin
Programmet verkar toppen. Hur laddar man ner sin wantedlist från BL? Har letat i omgångar...

Manne

Kör vidare i denna tråd.. (Moderator får flytta inlägget om det känns bättre)

Ni som cracklinkar.. Vilka summor per köp ligger ni på då ?
Om ni kör en butik ni inte handlat av tidigare, har ni annan budget då ?

Är ny på BL o kört ett par köp nu inom Sverige..

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Ozp

Jag köper det jag behöver. Tittar kanske lite på tidigare betyg. Har aldrig haft några problem.

Mirandir

Citat från: Manne skrivet 31 Augusti 2014 kl. 17:58
Kör vidare i denna tråd.. (Moderator får flytta inlägget om det känns bättre)

Är ny på BL o kört ett par köp nu inom Sverige..

Brukar sällan lägga mer än 300:- på en enskild order.

Innan jag handlar av en ny butik så kollar jag alltid igenom både Splash-sidan och Store Terms För att se om butiken har några extra avgifter förutom portooch annat.

Dessutom kollar jag alltid på butikens feedback. Finns det neutrala och/eller negativa omdömmen? Om det finns så kollar jag på hur nyliga dessa omdömmen är och vad omdömmeslämmnaren skrivit i kommentaren etc.
Legobloggen: http://legobloggen.com

o0ger

Jag tänker sällan på att hålla mig under en viss gräns. Jag har beställt för ganska stora summor och aldrig haft några problem. När jag ska göra större inköp och använder mig av GetStores så blir det nästan alltid ett köp från Give-Me-A-Brick i Portugal. Min senaste order från honom var på 86 EUR.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnus den store

Citat från: Manne skrivet 31 Augusti 2014 kl. 17:58

Jag tänker inte gärna i form av summor. Jag vill ha så mycket billigt Lego som möjligt i förhållande till fraktnivån. Sen om det är 200 eller 600 kronor spelar ingen roll. Ibland kan det vara lönsamt att köpa med någon ovanlig dyr bit om man sparar in ett köp i en annan butik. Normalt håller jag mig under 500 g inkl. emballagets vikt men det beror oftast på butikens utbud. Ju mer Lego jag har desto svårare är det att komma upp i vettiga summor. Har märkt att jag har en smärtgräns då jag ibland avbryter ett köp, och det är om frakten är cirka 25% av bitkostnaden.

Anpassar inte budget till antal köp. Kollar uteslutande på omdömen. Även positiva men mest negativa och hur butiken hanterar dessa.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

BeardedNerd

Citat från: o0ger skrivet 31 Augusti 2014 kl. 20:45
Jag tänker sällan på att hålla mig under en viss gräns. Jag har beställt för ganska stora summor och aldrig haft några problem. När jag ska göra större inköp och använder mig av GetStores så blir det nästan alltid ett köp från Give-Me-A-Brick i Portugal. Min senaste order från honom var på 86 EUR.

Jag markerade Give-Me-A-Brick som "ogillad" efter att konstant ha hittat massvis av delar där - som allihop är mycket dyrare än någon annanstans. Bättre att slippa få upp honom längst upp i listan och inte vilja handla där.

Magnus den store

Citat från: BeardedNerd skrivet 31 Augusti 2014 kl. 21:12
Citat från: o0ger skrivet 31 Augusti 2014 kl. 20:45

Jag markerade Give-Me-A-Brick som "ogillad" efter att konstant ha hittat massvis av delar där - som allihop är mycket dyrare än någon annanstans. Bättre att slippa få upp honom längst upp i listan och inte vilja handla där.

Alternativt kan du sätta ett maxbelopp på dina önskebitar. Fast det kanske inte funkar i GetStores?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Manne

Programmet Getstores , kollar det även prisbilden eller enbart volymen passande bitar ?

Verkar som ni alla har nästan enbart positivt o säga om era beställningar , låter riktigt positivt då man ändå betalar i förskott/förväg i hopp om att det ska dimpa ner paket med plast från hela världen i princip..  Är egentligen lite allergisk mot sånt men antar att legovännerna är seriösa ut över det vanliga.

Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

BeardedNerd

Kan säga så här: jag har gjort 40 beställningar från runtom i Europa (Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Belgien, Polen, Ungern, Slovenien, Tjeckien, Slovakien, Italien, Frankrike, England, sedan 1 mars, och ingen har försvunnit. Bara någon enstaka bit har saknats men å andra sidan har det hänt att jag har fått för många också. Det är också extremt sällan man ser misstänkta säljare (eftertraktade set/delar till extremt låga priser). Så länge du inte går på en uppenbar bluff (Market Street för 1000 spänn) så är Bricklink ofarligt. Det värsta som lär hända är att du får begagnade bitar i sämre skick än du hade tänkt dig. Nya bitar är sällan eller aldrig ett problem.

beguiristain

Har också gjort en mängd beställningar senaste tiden, och aldrig upplevt nåt problem. En beställning dröjde nån vecka extra, men det var för att säljaren skrivit Norway på brevet. Kom fram ändå, lite försenat. Men att kolla på omdömena är bra tycker jag, dem med många negativa omdömen tror jag man ska akta sig för. Lycka till!

Gideon

Har haft lite småproblem ett par gånger (bitar/set som saknats, paket som franska posten villat bort några veckor), men det har alltid löst sig till slut. I de fallen något har saknats har jag alltid fått pengarna tillbaka. Visserligen kanske frakten blir något dyrare då utslaget på de bitar man faktiskt fått, men det är en risk jag är beredd att ta. Brukar aldrig heller lägga pengarna på "insurance", skulle någon leverans helt försvinna är det ändå billigare utslaget på flera tiotals ordrar än att betala en massa onödig försäkring.
Det enda jag är lite noga med är att de inte har dåliga omdömen när det gäller kommunikation, eftersom det i ett par fall har tytt på att det kan vara drygt att få problem utredda. I ett fall (missat set i leveransen) svarade de inte på upprepade meddelanden utan det krävdes en NSS (som jag senare drog tillbaka) för att de skulle reagera. De hävdade att alla tidigare meddelanden fastnat i spamfiltret. Såg sen att de hade fått mycket kritik för dålig respons...
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

lingonfil

Jag kan bara instämma i kören angående att handla på BL. Det är näst intill aldrig några problem. LEGO-folk är nästan uteslutande hyggliga personer, och jag tror rent allmänt att man får bättre service än vad man betalar för.

Jag köper ofta små ordrar för ett litet belopp. Då blir en väldigt stor skillnad i fraktkostnad/bit om frakten hamnar på 59:- eller 24:-.

En sak som kan vara värt att nämna då är att när man summerar sin order så anges även en vikt på ordern. När man beräknar vad frakten blir så får man komma ihåg att emballaget väger en del och att beräkningen är en beräkning och att den kan diffa en del.

Lösningen för min del är:
a) Handla från butiker med fri frakt (en del butiker har fri frakt över ett visst belopp)
b) Lägga en kommentar till butiken att man siktar på en viss fraktsumma. Om orden inte får plats, så får butiken hojta så får jag lägga till lite bitar för att fylla upp paketet. (det är väl god sed att säga till om detta redan vid första beställning, de blir inte alltid så glada när man kommer och krånglar efter att beställningen är lagd. Men oftast knorrar de inte när man vill beställa mera =))
c) Lägga en order som garanterat är inom en fraktnivå och be säljaren fylla upp paketet med en viss bit och meddela mig antal så att jag kan lägga till dessa till ordern.