Tips för dig som ska handla på BrickLink

Startat av NIN777, 21 Januari 2011 kl. 14:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Skrytsson

Här är en fullständig lista över priser för olika viktklasser för försändelser som skickas som First Class International Mail.

De flesta små/halvstora försändelser skickas som Large Envelopes (Flats) eller Packages (Small Packets). Sverige är zon 3-5.

Ha i åtanke att de flesta butiker också tar en hanterings-/packningsavgift på 0,5 - 2 USD.

1 ounce ~ 28,35 g.

Tobbe Arnesson

Här vad jag fått betala (enligt ordern och omräknat till SEK). När det gäller köp från icke-EU-land får man komma ihåg att man kan åka på moms och tull också, det finns inte med i tabellen...
Blogg: Robotkampen

Tobbe Arnesson

Man kan se att Italien sticker ut som billigt både när det gäller många bitar och set, det är ManGioBricks i båda fallen - bra butik!

Skrytsson

Intressant lista. Vore ännu intressantare om vikt inkluderades som en spalt  :)

Tobbe Arnesson

Det framgår inte när man tittar på en order vad jag kan se och jag tänker inte väga dem...

Skrytsson

Har du inte alternativet "Show Weight in Shopping Cart" markerat?

Melmac

Vad är att rekommendera när man gör köp från Tyskland? Paypal eller IBAN?
IBAN verkar kunna krångla en hel del och det verkar vara väldigt oklart hur det ligger till med avgifter medan Paypal aldrig krånglar, man betalar enbart en 3.4% avgift.

Skrytsson

Citat från: Melmac skrivet 27 Januari 2011 kl. 20:48
Vad är att rekommendera när man gör köp från Tyskland? Paypal eller IBAN?
IBAN verkar kunna krångla en hel del och det verkar vara väldigt oklart hur det ligger till med avgifter medan Paypal aldrig krånglar, man betalar enbart en 3.4% avgift.

Jupp, du har besvarat din egen fråga. Tänk också på att Paypal ger dig en ofördelaktig växelkurs då valutaomvandlingen sker.

Melmac

Så Paypal är att föredra?
Säljaren påstår att IBAN är gratis för oss båda (men jag vet att det kostar minst 50kr för enbart mig) medan Paypal kostar för honom, men då är det väl de där 3.4 % han syftar på?

Skrytsson

IBAN-kostnad/inte-kostnad verkar variera helt beroende på vilken bank man tillhör (Läs mer om det här). Jag har Nordea och när jag för över pengar via IBAN betalar jag inte ett öre mer än det belopp mottagaren får ut.

Så, när jag handlar stora saker från europeiska BL-butiker kör jag oftast IBAN.

Jag antar att han vill att du ska stå för hans PP-avgift om du väljer det betalsättet?
Om jag vore du skulle jag välja Paypal. Det är enklare och säljaren kommer få betalningen omedelbart (IBAN tar ju 2-3 arbetsdagar). Om det ska löna sig ekonomiskt för dig att ta IBAN så måste ju ordern vara såpass stor att de 50 kr motsvarar mindre än de 3,4 % han vill att du ska betala...

Melmac

Tack för hjälpen, tror jag bestämmer mig för Paypal. Fördelarna verkar fler än nackdelarna.

shiftaltcmd

Kontrollera med banken en gång till.
Om du ska stå för mottagarens kostnader så lägger tex Swedbank på 50:-, fastän mottagaren inte har några kostnader. Extra kostnader är oftast bara utanför EU eller nån gång till England, att den engelska banken tar en avgift för att överföra Euro till Pund.

Betala i Euro och ta emot i Euro kostar en tia i Swedbank.
Det får inte kosta mer att överföra till en EU-bank än mellan två svenska banker.

Men Paypal är snabbare och om det skiter sig kan Paypal hjälpa till viss del.

NielsG

Hmm... Fandt en snyg cc-model og har konverteret part listen til en BL wanted liste.

Hvordan kan man lettest minimere antallet bestillinger på en stor part liste?
Og hvordan finder man en estimeret total pris som kan sammenlignes med LDD?

tellblom

Hej NielsG,

testa mitt program getStores.

Där kan du importera din WantedList och så söker den upp den affären med flest antal bitar och talar om vad dessa kostar. Om man väljer att gå vidare med en affär tar den reda på var det är billigast att köpa resten osv

/Martin

NielsG

Tusind tack Martin  ;)
Og havde jeg anvendt 'sök' funktionen her, så havde jeg jo også set, at du har skrevet om den tidligere... duh  :) :D