Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Adventsljusstake

Startat av Gideon, 29 November 2020 kl. 10:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Glad första advent!

Ska ge cred till SuperMario för grundkonceptet, som jag dock (av nöden tvungen, hade för få 3x1-slopes) byggde om i en brantare vinkel.
Belysningen är LifeLites, en variant av modellen "flickering flame" som har ganska långa kablar och en utgående kontakt för att kunna koppla i kedja.

Från ca 4 december kommer den kunna beskådas i ett skyltfönster i Borlänge i Framtidsmuseets regi :)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

ColA

Magnus den store

Så enkelt och så genialiskt. Gillar när fungerande vardagsföremål skapas med Lego.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

ingels

Strålande fint klossat och en perfekt lösning för att få till något som är användbart i alla fall en månad om året.
Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr

Anders67

Snyggt, när jag såg bilden på min telefon så såg den ut som en vanlig i trä, men nu på min platta ser man detaljerna, vad ska man säg, LYSANDE 😀

Jesperrydhog

Riktig bra och mycket fint skick och gjort. :)

andreaseldh

Skicka gärna in den till Landet Runt! Du kör skala 1:1 och annorlunda byggmaterial, din konkurrent valde traditionellt byggmaterial men större skala. Kolla vid räkneverk 27:11. Och om du är osäker på hur du ska lösa Sveriges Televisions reklamförbud, så kan du göra som jag och säga "danska byggklossar".

https://www.svtplay.se/video/29278014/landet-runt/landet-runt-avsnitt-36-4?start=auto

Gideon

Citat från: andreaseldh skrivet 29 November 2020 kl. 19:43
Skicka gärna in den till Landet Runt! Du kör skala 1:1 och annorlunda byggmaterial, din konkurrent valde traditionellt byggmaterial men större skala. Kolla vid räkneverk 27:11. Och om du är osäker på hur du ska lösa Sveriges Televisions reklamförbud, så kan du göra som jag och säga "danska byggklossar".

https://www.svtplay.se/video/29278014/landet-runt/landet-runt-avsnitt-36-4?start=auto
Får nog bli till nästa år då, just nu ligger den i Borlänge och väntar på att hamna i ett skyltfönster där.
Flickr   Instagram

andreaseldh

Citat från: Gideon skrivet 29 November 2020 kl. 21:50
Får nog bli till nästa år då, just nu ligger den i Borlänge och väntar på att hamna i ett skyltfönster där.

Jag menar naturligtvis att du ska skicka in bilden!

Gideon

Citat från: andreaseldh skrivet 29 November 2020 kl. 21:54
Citat från: Gideon skrivet 29 November 2020 kl. 21:50

Jag menar naturligtvis att du ska skicka in bilden!
Jo, det förstår jag :P
Trodde du menade att de skulle komma och filma?
Flickr   Instagram

andreaseldh

Citat från: Gideon skrivet 29 November 2020 kl. 23:40
Jo, det förstår jag :P
Trodde du menade att de skulle komma och filma?

Nej det är nog att hoppas på för mycket, men jag tror de uppskattar att kunna säga att den finns till beskådan på riktigt i Borlänge (dock utan att nämna butikens namn, reklamförbud du vet).

Gideon

Citat från: andreaseldh skrivet 29 November 2020 kl. 23:55
Nej det är nog att hoppas på för mycket, men jag tror de uppskattar att kunna säga att den finns till beskådan på riktigt i Borlänge (dock utan att nämna butikens namn, reklamförbud du vet).
Ja det var därför jag tyckte det verkade långsökt också 8)

Kanske dock ska tipsa lokaltidningen när skyltfönstret är uppe, tänkte iaf själv åka dit sen och kolla på vad mer som hamnat där :)
Det är vad jag förstod ingen butik utan bara ett vakant fönster som 2047 (fd Framtidsmuseet) tänkte nyttja några veckor.
Flickr   Instagram

Wolcker

Hur har det gjorts med ljuset?

Alltså jag såg det som andra i mobilen först och jag trodde det var en vanlig ljusstake
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Gideon

Citat från: Wolcker skrivet 30 November 2020 kl. 10:22
Hur har det gjorts med ljuset?

Alltså jag såg det som andra i mobilen först och jag trodde det var en vanlig ljusstake
Här är lite WIP-bilder. Dioden sitter inne i en round brick, som sitter på ett ljus med genomgående hål av olika slag som rymmer sladdarna.
Hela ljusstaken är tre pluppar bred så det rymdes en kanal inne i mitten, men strömanslutningen krävde lite paneler också.
Flickr   Instagram

o0ger

Jag blev så inspirerad att jag var tvungen att göra en egen!

IMG_5627.jpg
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!