Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Byggtips kugghjul

Startat av andreaseldh, 14 Oktober 2020 kl. 11:50

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Sätt en visare på ingående och utgående axel, de pekar båda rakt upp och rakt ner samtidigt (men åt varsitt håll när de pekar åt sidan). Om man använder två likadana kugghjul blir det 45° vinkel på den ena när den andra är rakt upp/ner (och vice versa).

Jag kan inte spontant komma på ett fall där det skulle vara nödvändigt, men @andreaseldh har säkert något.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Joyride

Citat från: AndersI skrivet 31 Juli 2024 kl. 19:18Sätt en visare på ingående och utgående axel, de pekar båda rakt upp och rakt ner samtidigt (men åt varsitt håll när de pekar åt sidan). Om man använder två likadana kugghjul blir det 45° vinkel på den ena när den andra är rakt upp/ner (och vice versa).

Jag kan inte spontant komma på ett fall där det skulle vara nödvändigt, men @andreaseldh har säkert något.

ahh, nu är jag med. Tack @AndersI 
Instagram: joyride_bricks

andreaseldh

Tack @AndersI för förklaringen!

Ja, självklart har jag ett exempel: Käftarna på Soptuggaren styrs av kugghjul 94925 kopplade med friktionen mellan 32054 och 32013. Här hade man kunnat använda 5405 och 32072 istället, men då ökar risken att man råkar klämma fingrarna ;)

70805_2.jpg

70805_alt6_800x636.jpg

bosse

Jag har en fråga. Visst finns det kugghjul som börjar slira om motståndet blir för stort?

Skafte

Citat från: bosse skrivet 20 November 2024 kl. 22:31Jag har en fråga. Visst finns det kugghjul som börjar slira om motståndet blir för stort?
Det är den här gynnaren va: 60c01?

IMG_9985.png

andreaseldh

Visst är det så! Och om man tycker att det slirar för lätt, är det bara att använda flera på samma axel.
60c01.png

bosse

Tack så mycket.

Godtfred

Och ett krånglig och dessutom "illegalt" tips: Om det slirar för trögt kan man pilla isär kugghjulet och halvera bredden på stålfjädern inuti med en avbitartång och klicka ihop det igen.

crowwlime_

Citat från: Godtfred skrivet 21 November 2024 kl. 09:19Och ett krånglig och dessutom "illegalt" tips: Om det slirar för trögt kan man pilla isär kugghjulet och halvera bredden på stålfjädern inuti med en avbitartång och klicka ihop det igen.
Och jag som trodde Halloween var över!  :o