Quadruple 60197 - MOC Passenger Train

Startat av Valthornet, 19 April 2020 kl. 14:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Valthornet

MOC av 4st set 60197, min Quadruple 60197

4 set totalt med bara några extra delar, men en hel hög med överblivna delar.

4 lok bygges om till 2 lok med 2 motorer och 2 batterieboxar var. Bytte 6x24 train base till en 6x28.
8 vagnar byggdes om till 4 vagnar med dubbel längd.

Fungerar otroligt fint på R104 kurvor. Har inte testat än på R40, får väl återkomma om det. Med 4 motorer är tåget ganska så kraftigt och orkar vara ett höghastighetståg. Riktigt nöjd med resultatet, ser fram emot att ha den med på nästa utställning.

byStfn

Snygga! Helt plötsligt ser det ut som ett riktigt tåg i skalan!

Selander

Vagnar 48studs alltså, ser bra ut 👍

andreaseldh

Hur upplever du Powered Up kontra Power Functions? Jag har bara erfarenhet av PF, och tycker tyvärr det är det är onödigt svårt att bestämma rätt hastighet. Om det beror på grundidén ett klick för att höja hastigheten ett steg, eller om det är allmänna svårigheter med IR-överföringen vet jag inte. Det ideala vore att kunna välja en siffra och riktning, men det kanske kräver app i telefonen?

Valthornet

Citat från: andreaseldh skrivet 19 April 2020 kl. 17:47
Hur upplever du Powered Up kontra Power Functions? Jag har bara erfarenhet av PF, och tycker tyvärr det är det är onödigt svårt att bestämma rätt hastighet. Om det beror på grundidén ett klick för att höja hastigheten ett steg, eller om det är allmänna svårigheter med IR-överföringen vet jag inte. Det ideala vore att kunna välja en siffra och riktning, men det kanske kräver app i telefonen?

Om man pratar tåg, tycker båda har sina för och nackdelar:

PF:
+ tåget kör tills man stannar det via fjärrkontrollen
+kan lätt köra 8 tåg (eller fler, om vissa har samma frekvens) med en kontroll, dvs på olika frekvenser
-en batteribox per receiver. kan dock köra flera motorer på det sättet. receivern tar extra plats och måste vara synligt
-hastighets justering

PU
+batteribox = mottagare, dvs man kan ha en batteribox per motor, skippar receivern
+hastighetsjustering
+kan vrida knappen på kontrollen -> skippar att ha en switch
-lite krångligare att köra flera tåg på olika frekvenser
-kan ansluta bara 2 enheter på hubben (t.ex. 2 motorer eller en motor och en LED)
-ansluten via Blutooth, ibland krångligt att programera kontrollen och mottagaren
-avbrott om fjärrkontrollen är för långt från tåget, tåget stannar mitt i allt. Detta är största anledning, varför jag inte gilalr det. Om du har sett min Tower Bridge video, jag hade först tänkt köra med en dubbel 60197 (passanger train), men fick jämt avbrott ute. Kan inte filma och springa med kontrollen efter tåget. Kanske kan man lösa det med att ha en kraftigare Blutooth sändare och kör allt via en dator (?)

Det är vad jag kommer på just nu, kanske finns fler punkter.

Har förutom detta tåg allt med PF och har dessutom bunkrat upp en del PF tillbehör. Men när jag ser listan, är PU kanske bättre? Tycker i alla fall om att loken är tungt, de har de mera dragkraft och fäste på rälsen. Skulle behöver att testa att köra ett PF tåg med 2 motorer per batteribox vs min nya 60197 (4 motorer, 4 batteriboxar), se om det är skillnad i prestandan, hur länge de kan köra.

Nextuz

Citat från: byStfn skrivet 19 April 2020 kl. 14:32
Snygga! Helt plötsligt ser det ut som ett riktigt tåg i skalan!

Måste hålla med här.
Den gick från lek till modelltåg :D