Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

CMF serie 20

Startat av Ozp, 17 April 2020 kl. 10:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Ozp

Är det någon som sett dessa i Sverige än?
Verkar som flera hittat dem i butiker i USA.

andreaseldh

Finns det någon genomgång om de enskilda figurerna?

TILLÄGG: Ja visst!

ColA

Jag har inte sett dom ännu

byStfn

Står 27:e april på S@H

Ozp

Citat från: byStfn skrivet 17 April 2020 kl. 12:29

Ah, tack. Jag letade under minifigurer, men där fanns de inte listade (!?)

byStfn

Citat från: Ozp skrivet 17 April 2020 kl. 12:38

Fast jag undrar vad de dillar om i beskrivningen:
CitatDenna LEGO minifigurserie är ny för september 2020[...]
Det måste väl vara ett copy/paste-fel?

ColA

Citat från: byStfn skrivet 17 April 2020 kl. 13:16
Citat från: Ozp skrivet 17 April 2020 kl. 12:38

Fast jag undrar vad de dillar om i beskrivningen:
CitatDenna LEGO minifigurserie är ny för september 2020[...]
Det måste väl vara ett copy/paste-fel?

HP serie 2 kommer i september har jag för mig

shiftaltcmd

49 kr/st
Jag är legotokig och kommer säkert att köpa men jag tror nog Lego skjuter sig själva i foten här.

Magnus den store

49 SEK idag motsvarade cirka 45 SEK i maj 2010, när serie 1 släpptes. Är inte säker på vad första serien kostade men har för mig att det var 25 eller 29 SEK. Vad har ändrats sen dess som motiverar så stor prisökning?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

ColA

SH serien kostar ju också 49:- på S@H men Webhallen har tagit sitt vanliga 1590:- per låda och 39:- för 1 påse.

Så höjningen till 49:- känns ju helt orimlig.

byStfn

Citat från: Magnus den store skrivet 18 April 2020 kl. 01:31
49 SEK idag motsvarade cirka 45 SEK i maj 2010, när serie 1 släpptes. Är inte säker på vad första serien kostade men har för mig att det var 25 eller 29 SEK. Vad har ändrats sen dess som motiverar så stor prisökning?

Jämför du serie 1 med serie 20 sida vid sida så tycker jag att det är rimligt att de kostar mer. Visst kanske inte dubbelt men som du säger - inflationen påverkar ju priserna en hel del.

Däremot kostade serie 14-16 29kr/st (om jag minns rätt) så att på första fem åren höja med 4 kr för att de senare fem dra till med 20kr höjning känns lite skevt..

Record

Citat från: byStfn skrivet 18 April 2020 kl. 12:31

Jämför du serie 1 med serie 20 sida vid sida så tycker jag att det är rimligt att de kostar mer. Visst kanske inte dubbelt men som du säger - inflationen påverkar ju priserna en hel del.

Däremot kostade serie 14-16 29kr/st (om jag minns rätt) så att på första fem åren höja med 4 kr för att de senare fem dra till med 20kr höjning känns lite skevt..

Värst är det för dom som samlar hela serier, det blir ju väldigt mycket dyrare, vi som bara köper figurer vi gillar eller behöver i en moc tex, så kanske det inte är hela världen, men nog är det i värsta laget med 49kr, blir ju inte några randomköp precis.. Vilket är lite tråkig  :(
Friskt satsat, hälften vunnet..

Ozp

Är det växlingskursen som gör det?

Magnus den store

Citat från: byStfn skrivet 18 April 2020 kl. 12:31

Citat från: Ozp skrivet 18 April 2020 kl. 13:47
Är det växlingskursen som gör det?

Inflationen förklarar 4 kronor och växlingskursen gissar jag är betydligt sämre. Sen borde även dessa punkter påverka:

-Torso har tryck på framsida och baksida.
-Ben har tryck på framsida, vänster sida och höger sida.
-Fler nya element.
-Flera element gjuts i två färger.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Record

Vi kommer ju alltid kunna hitta ursäkter för att det blir dyrare, men om jag tänker utanför vår målgrupp så tycker jag att priset är för högt, skulle vara kul att veta hur det i verkligheten slår på försäljningen, det enda jag kan göra är ju att spekulera, kanske priset har liten roll när barnen skall ha sin figur och päronen betalar?
Friskt satsat, hälften vunnet..