Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Prototyp?

Startat av LångRobban, 28 Januari 2020 kl. 17:10

Föregående ämne - Nästa ämne

LångRobban

Frågan finns även på FB.
Fick dessa bitar i en lot jag köpte och det ser ut och känns som äkta, men färgen finns inte med som en känd färg på BL.
32009 har 32009 ingjutet, alla bitar har copyrightmärke men ingen har LEGO-logga

Någon som sett dessa bitar i denna färg tidigare? är dom äkta?
Technicbyggare

mechamike

Finns inte färgen är min gissning klon. Kloningar kan ha rätt nummer men saknar Lego logo
?

byStfn

Leta gjutmärken och jämför med original-delar.

LelleB

Jag såg den frågan på FB men kommer inte ihåg i vilken grupp.
I "LEGO technic." på FB finns en PDF i filsektionen som heter "Fake LEGO vs real LEGO v2", har du kollat den? Hittar ingen länk till den utanför FB dock.
Jag vet att även delar av den finns på Youtube.
Där gås många varianter av gjutningar och liknande igenom och du kan förhoppningsvis få lite indikation på klon eller ej, även om vi redan vet vad de flesta tror. :)

andreaseldh

Gissar att du redan har letat här efter märkning? Sedan är ju frågan hur TLG märker upp prototyper som inte är slutgiltiga versioner av bitarna. Bilden på 3001 är från Bricklink.

P1300784 by Andreas Eldh, on Flickr

mechamike

Prototyper 3D printar väl Lego?,Däremot kan det ju dyka upp bitar i andra färger än vad som funnits i set, sånt som Legoland beställt tex.
?

Peter S

De två nedersta delarna finns redan i olika trans-färger, så gjutform finns redan för dessa. 3D-printade prototyper lär inte behövas för formens skull.

andreaseldh

Citat från: mechamike skrivet 31 Januari 2020 kl. 10:23
Prototyper 3D printar väl Lego?

Ja nu för tiden. Men på 1900-talet gjordes provgjutningar, som 3001:an jag visade några poster upp. Jag vill hellre fria än fälla, så jag gissar att balkarna är provgjutningar gjorda av TLG för att testa gjutformar för transparent plast. Färgvalet kan vara en del av processen, istället för att märka upp gjutformen använder man denna blåa nyans för att identifiera vilken gjutform som användes.