Motorisera Hogwarts Express (75955)

Startat av FredrikLarsson, 08 December 2019 kl. 13:53

Föregående ämne - Nästa ämne

FredrikLarsson

Köpte detta fina set och power functions-tillbehör för att motorisera. Kollade på kangbricks och såg lite lösningar. Har förlängt kolvagnen för att slippa ha ir-sensorn i hytten på loket och dessutom ser den mer ut som förlagan. Mitt problem är att de motordrivna hjulen "slirar" i kurvor och vid växlar och jag har försökt få bukt med problemet men skulle behöva få lite hjälp av någon som är duktig på tåg.

- Förlängt loket två studs så att inte boogien i fören tar i mot bakomvarande hjul.
- Satt i gammeldags magneter.
- Drar ca sex mindre vagnar totalt.

Ändå finns visst "slir" kvar i högre hastigheter och jag börjar få slut på ideer.. är det för att kolvagnen är längre? Jämfört med mitt gamla 9V-tåg, men tycker att det inte skiljer så mycket i längd..

JonKlarstrom

Inte testat, men någon form av liten gummilist på hjulet kan hjälpa.
Såg cykelslang som lösning i "The Lego Trains Book". Det är ju någon dimension på hjulet, och även packningar o-ringar, på järnaffären såg jag som tips.

En liten gummisnodd kanske funkar också, om den inte kränger av sig.

Men helt enkelt lite friktionstillägg på hjulet.
Är inte ett dugg fyndig idag.

nic89

Kanske är för lätt märkte jag på kigtt egen byggda power upp oblev det för lätt slirade det bara jag fixk flytta batteriet mer över drivhjulen...
Följ mig gärna på instagram (ice Planet 2002, Blacktron2):
https://www.instagram.com/p/B4mQ3TWpFNy/?igshid=18l0as06l4r26

pareriksson

Citat från: FredrikLarsson skrivet 08 December 2019 kl. 13:53
Köpte detta fina set och power functions-tillbehör för att motorisera. Kollade på kangbricks och såg lite lösningar. Har förlängt kolvagnen för att slippa ha ir-sensorn i hytten på loket och dessutom ser den mer ut som förlagan. Mitt problem är att de motordrivna hjulen "slirar" i kurvor och vid växlar och jag har försökt få bukt med problemet men skulle behöva få lite hjälp av någon som är duktig på tåg.

- Förlängt loket två studs så att inte boogien i fören tar i mot bakomvarande hjul.
- Satt i gammeldags magneter.
- Drar ca sex mindre vagnar totalt.

Ändå finns visst "slir" kvar i högre hastigheter och jag börjar få slut på ideer.. är det för att kolvagnen är längre? Jämfört med mitt gamla 9V-tåg, men tycker att det inte skiljer så mycket i längd..
Det finns special-bitar som är extra tunga just för detta syfte. Har dock inte bitnumret i huvudet...

Selander

Jag misstänker att loket är problemet...
Kan du testa utan lok? Jag förstod det som att du har allt PF i tendern, så då ska det ju gå...
Om tåget går fint utan lok, så har du kommit en bit på väg.

Misstanken ligger i friktion från lokhjulen, och ev längden på loket med tanke på att du har magnetkopplet fast monterat längst ut på loket. Det skulle kunna behövas en ledad lösning så att magneten kan följa legos snäva kurvradier. De stora hjulen snurrar nog med mindre friktion med genomgående axlar ist för de beigea pin/crossaxle du ser ut att ha nu.

Som sagt, testa mer så kan du väl skriva en ny post med dina iakttagelser 😉

Teabox

Citat från: FredrikLarsson skrivet 08 December 2019 kl. 13:53
Mitt problem är att de motordrivna hjulen "slirar" i kurvor och vid växlar och jag har försökt få bukt med problemet men skulle behöva få lite hjälp av någon som är duktig på tåg.

Slirar det mer än med ett officielt LEGO tåg set?

Iom att ytterhjulen och innerhjulen vill snurra med olika hastigheter i kurvorna så slirar alltid hjulen i kurvorna :(

Nextuz

Kan vara värt o plocka ur o-ringarna på lokhjulen då dessa kan streta enormt om det inte är drivning på dem.

andreaseldh

Citat från: pareriksson skrivet 08 December 2019 kl. 18:14
Det finns special-bitar som är extra tunga just för detta syfte. Har dock inte bitnumret i huvudet...

Tågvikterna har artikelnummer 73090a eller 73090b. Annars brukar batteriboxen fungera bra som tyngd.

FredrikLarsson

Tack för alla tips! Har testat vidare lite och har lite observationer:

-Tycker det är svårt/aningen antipuristiskt att slita bort gummit på drivhjulen så testade inte det. Funderat en hel del på detta dock och möjligt att jag experimenterar vidare. Haft flest slirproblem med många vagnar, så det är nog tyngd och friktion på drivande kolvagn som blir problematiskt. Lite som att trycka plattan i botten vid blankis antar jag.
-Funderat en del på det med att sätta en drivaxel på lokets hjulpar. Har lite svårt att se hur det skulle kunna minska friktionen, om något borde det väl snarare öka? De olika sidorna av spåren och ju olika radie och vill snurra olika mycket. Antar att det är ett av problemen för slirandet. Hade jag lyckats bygga med en batterilåda och separat motor med diffential misstänker jag en förbättring. Äger tyvärr ingen PF-motor, mest en massa gamla 9V och ingen konvertersladd i nuläget, men det hade varit en intressant lösning.
- Testat med längre ledad magnet undertill. Jag fick problem när tåget skulle genom växlar dock. Blev en förskjutning mellan drivande kolvagn och shuntat lok som skapade urspårningar väldigt lätt pga för stor vinkel. Magnetkopplingarn har en mer begränsad högsta vinkel som jag upplever fungerade bättre.
- Vände på kolvagnen. Batteriet där är förskjutet till ena sidan och när det är närmst loket blev det mindre möjligheter för loket att lyfta något i bakänden i vissa lägen.
-Mer tyngd absolut intressant men vill inte förlänga kolvagnen mer pga avstånd mellan hjulpar lok-kolvagn. Topptyngd kan bli problematiskt vid stillastående i lutad kurva.
- Det enda officiella tågset jag har är 9V från min barndom, upplever inte samma slir, men hjulen är ju av metall så antar att de har högre friktion i sig själva. Det började bli överhettat efter en srund kändes det som tyvärr så det är nog PF som får gälla för detta tåg (och vill ju gärna ha mitt gamla intakt). Kanse det körde lite långsammare än PF vid hög last?
-Har skaffat ett lego-bord med en liten city-layout. Upplever knappt sliret längre även i högst fart och funderar på om det kan lite bero på att rälsen nu är fixerad i kombination med vändandet av batteriboxen. Kör även generellt något färre vagnar då jag byggt ett stickspår, men inte ett sidospår vid stationen där tåget förut passera växel i maxfart (tåget slirade även i 180graders svängarna, men avspårningsproblemen försvann med magnetkopplingarna).

Varit väldigt lärorikt över lag hittills och får mer och mer respekt för de som designar legotåg :-)

Selander

Låter bra att du gjort framsteg  :D
Jag kan väl bara förtydliga ett par saker, utifall jag uttryckte mig oklart:
Min erfarenhet är att tåghjul med 3749 har större rotationsmotstånd än tåghjul med axle 3706. Givetvis är det ännu bättre rull för tåghjul med metallaxlar (plus ev kullager).

Beträffande ledad magnet brukar jag konstruera den som nedanstående bild.

andreaseldh

Citat från: Selander skrivet 15 December 2019 kl. 14:15
Beträffande ledad magnet brukar jag konstruera den som nedanstående bild.

Och den glidande mittenaxeln är ju verkligen fiffig!

FredrikLarsson

Tack för alla tips! Väldigt inspirerande bild med mittaxeln! Kommer definitivt försöka mig på en sådan på sikt!