Frågor runt moduverse med mera, har läst manualerna redan så inte såna frågor.

Startat av JonKlarstrom, 10 November 2019 kl. 19:57

Föregående ämne - Nästa ämne

Joacim

andli

Citat från: JonKlarstrom skrivet 01 December 2019 kl. 23:02
Kvarteret hade lite lattjo saker överlag, såg den på Lego World Sthlm om jag inte missminner mig. För förutom Varberg har jag bara varit där =)

Det var CB SwebrickWood (aka filmhuset) som var på LW i sthlm.(https://www.swebrick.se/index.php?topic=13065.0)
Svartkruts Hogwarts som också var på LW har också den typen av belysning...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

JonKlarstrom

Har nu börjat klura på om jag ska köra moduverse fast med basplatta, för våning under gatuplan så att säga. Eller om det är dubbel källare så är det den undre nivån. Helt enkelt den nivån som är underst. Det är så sabla dyrt att bara köra dyra bitar.

Sen så har jag börjat grunna i lite sånt där under mark på själva moduverseplattan, så där måste det vara täckt under med fyra 16x16, så man kan gå ner i plattan i bygget. Både källare och vägarbeten.

Men om jag kör högre plattor, så kan jag väl det så länge jag kan skarva ner till standard? Mer estetiskt övergång än teknisk. För det där utrymmet under över lagret är inte dumt alltså. Kan ju ha en hel värld med såna där miniminifigs. De där små statyetterna. =)
Är inte ett dugg fyndig idag.

JonKlarstrom

Anders67

Kwagges kurva är lite klurig den är mycket svår att göra i 45 grader och med en kraftig radie.
Danskarnas bitbyggda kurva är nog det bästa man kan göra i moduverse moduler
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

Kwagge

Citat från: Anders67 skrivet 27 December 2019 kl. 16:48
Kwagges kurva är lite klurig den är mycket svår att göra i 45 grader och med en kraftig radie.
Danskarnas bitbyggda kurva är nog det bästa man kan göra i moduverse moduler

http://www.snakebyte.dk/lego/instructions/moduverse/moduverse_roadplate_turn_v4/index.php

Godtfred

Det är samma princip jag har i månraketens ben. Funkar bäst om man använder begagnade bitar...

JonKlarstrom

Danska instruktionen är väl bara o köra på, men att man duttar dit sin lilla rundhålsbit framför lilla korshålsbiten? Modified brick.

FredrikLarsson

Jag är också ny och känner att moduverse i teorin låter smidigt - men att det blir väldigt dyrt fort. LUG-bulk med sådana delar absolut intressant ur mitt perspektiv.

Tänkte på det med induktiv el, jangbricks kör på ett sådant system. Ser fantastiskt smidigt ut. Jag skulle själv hellre bygga ett billigt eget elsystem inuti dock. Det är nog en större anledning för mig på hemmaplan (och att basplattorna böjer sig när man lyfter en modulbyggnad) eftersom jag inte varit med på en utställning.

JonKlarstrom

Citat från: FredrikLarsson skrivet 31 December 2019 kl. 01:53
Jag är också ny och känner att moduverse i teorin låter smidigt - men att det blir väldigt dyrt fort. LUG-bulk med sådana delar absolut intressant ur mitt perspektiv.

Tänkte på det med induktiv el, jangbricks kör på ett sådant system. Ser fantastiskt smidigt ut. Jag skulle själv hellre bygga ett billigt eget elsystem inuti dock. Det är nog en större anledning för mig på hemmaplan (och att basplattorna böjer sig när man lyfter en modulbyggnad) eftersom jag inte varit med på en utställning.

Jo, såg den induktiva varianten. Men såg en startup som inte verkar kommit igång helt ännu, samtidigt som kina kört med någon grunka som liknar detta. Men frågan är då, kan man köra en induktiv slinga runt ett helt gäng med bord? Och är det säkert för någon med pacemaker att komma nära? Är lite dåligt insatt i magnetisk strålning osv...

Men i en moduverseplatta så bör det ju gå att få till en standard, för att koppla ihop flera plattor med varandra, och strömmen hakar på. Kanske varje platta får ha egna motstånd och grejor så man inte kommer upp i Barsebäckförbrukning när man kopplar ihop fler och fler...