Nyttan med corner brick/plate/tile

Startat av Magnus den store, 12 Maj 2019 kl. 18:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Jag hamnade i en diskussion i Borlänge om favoritbitar. Jag nämnde bland annat hörnbitarna Brick/Plate 2x2 Corner, 2357/2420, som jag tycker är underskattade. Möttes inte direkt med medhåll. Tvärtom ansågs de onödiga. Där och då var det inte så lätt att förklara varför bitarna hör till mina favoriter. Därför vill jag med bilders hjälp försöka förklara en gång till.

Första bilden visar principen av två väggar (1A/1B) som sätts ihop (1C).

Gissar att de flesta förenklar den konstruktionen enligt ovan.

Jag å andra sidan föredrar att använda corner bricks. Låt mig förklara skillnaden.

I exempel 1 är väggarna sammanlänkade med en brick 1x2, men bara med 1 stud per vägg.
I exempel 2 är väggarna ihopsatta med 1 stud i ändarna.
I exempel 3 sammanlänkas väggarna med en corner brick, där varje corner brick sitter fast i båda väggarna, med 2 studs.

Överlappningen är större. 1C och 2C kan flexa något, medan 3C är en stum konstruktion. Det är kanske inte nödvändigt, men det är något som jag oftast föredrar. Samma sak när jag bygger omlott. Jag försöker alltid ha en överlappning på minst två studs.

När jag byggde Swebrick Tower hade jag ett annat skäl att använda corner bricks. Av estetiska skäl ville jag minimera vertikala skarvar. Det blev snyggare med corner bricks.

Finns det fler sätt att använda hörnbitarna på?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

BrickMe

Det är kanske inte ofta man behöver använda dem men ibland blir det rent hopplöst att få samma överlapp (med stadga som i exempel 3 C).
Minns när jag Bricklinkade hem Green Grocer och var lite för snål att köpa 2357 i sandgrönt. Speciellt övervåningen där ett fönster på baksidan är placerat väldigt nära ett hörn. I det fallet så är den inte helt byggd efter instruktionen...

Innertak och liknande konstruktioner kan ibland hållas upp av slope, inverted (3665/3660/4287/3747b) men likaväl som att förstärka utstickande konstruktioner som t ex en balkonger/terasser så kan man även här använda 2357/2420 istället.
Jag eftersträvar oftast att bygga så att det håller att andas på och förflyttas när det ska dammas av.

Summerat så använder jag gärna 2357 och speciellt 2420 när det ska byggas tunna konstruktioner eller skikt av en annan färg i t ex en bottenplatta till ett fordon (med bibehållen stadga).

crowwlime_

Håller med om att det är två fantastiska bitar. Ger både stabilitet och vridstyvhet!
Känner ofta att jag har alldeles för få bitar i rätt färg, speciellt platen 2420. Typiskt bra bit att "fylla ut" frakten på BL!

andreaseldh

Jag bygger alltid enligt exemplet 3C om jag bygger 1 stud tunna väggar. Men jag bygger nästan aldrig hus så då kan jag lika gärna bygga 2 studs tjocka väggar. Korrekt överlappande 3001 är underskattat!

Magnus den store

Citat från: BrickMe skrivet 12 Maj 2019 kl. 19:17
Innertak och liknande konstruktioner kan ibland hållas upp av slope, inverted (3665/3660/4287/3747b) men likaväl som att förstärka utstickande konstruktioner som t ex en balkonger/terasser så kan man även här använda 2357/2420 istället.
Jag eftersträvar oftast att bygga så att det håller att andas på och förflyttas när det ska dammas av.
Just ja, så kan man också göra. Det blir som en liten konsolbalk.

Citat från: andreaseldh skrivet 13 Maj 2019 kl. 21:38
Jag bygger alltid enligt exemplet 3C om jag bygger 1 stud tunna väggar. Men jag bygger nästan aldrig hus så då kan jag lika gärna bygga 2 studs tjocka väggar. Korrekt överlappande 3001 är underskattat!
Jo, förvisso.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!