[MOC] - Gul tre skilling banco

Startat av CopMike, 16 Mars 2019 kl. 10:11

Föregående ämne - Nästa ämne

CopMike

Citat från: Peter S skrivet 25 Mars 2019 kl. 10:06
Får jag vara petig? TRE ser mycket bra ut eftersom det är lite mjuka hörn precis som på originalet. SKILL. Bco ser däremot lite kantigt ut. Särskilt B-hålen som är helt kvadratiska. Kan ju bero på vilka bitar man använder. Men även det faktum att nedersta tvärbalken i B och bakkanterna i c och o är lite tunnare än resten av bokstäverna. Men bara om du orkar och har tid alltså.
Det får du!
Jag såg själv B:ets tvärbalk när jag tittade på bilden så det är fixat. Jag ska kolla resten gentemot originalet - tack!

andreaseldh

Hur ska du visa upp det, lägga det på ett två fyra åtta bord? För att visa det upprätt verkar omöjligt.

dalle

Citat från: andreaseldh skrivet 26 Mars 2019 kl. 10:22
Hur ska du visa upp det, lägga det på ett två fyra åtta bord? För att visa det upprätt verkar omöjligt.
Den är gummerad på baksidan. Så det är bara att slicka på baksidan och fästa upp den.  :P

Stigge72

Citat från: dalle skrivet 26 Mars 2019 kl. 12:21
Den är gummerad på baksidan. Så det är bara att slicka på baksidan och fästa upp den.  :P
Sedan får man hugga bort en bit av väggen för att ta hem den, för att inte riskera att frimärketnågon bit skadas.  ;)

dalle

Citat från: Stigge72 skrivet 26 Mars 2019 kl. 12:31
Citat från: dalle skrivet 26 Mars 2019 kl. 12:21
Sedan får man hugga bort en bit av väggen för att ta hem den, för att inte riskera att frimärketnågon bit skadas.  ;)
Man ångar av frimärket och lossar försiktigt.

andreaseldh

Citat från: dalle skrivet 26 Mars 2019 kl. 13:18
Man ångar av frimärket och lossar försiktigt.

Då finns det risk att plasten blir krokig p.g.a. värmen.

CopMike

Jag tänkte att någon annan ska bygga ett tidstypiskt kuvert i rätt storlek (fritt val av adressat!) så jag kan gaffatejpa frimärket på uppe i högra hörnet - nån frivillig ::)?

Min tanke är ett stooooort staffli som det kan luta sig emot. Jag tar gärna emot tankar, feedback och idéer!

fork

Citat från: CopMike skrivet 26 Mars 2019 kl. 17:56
Jag tänkte att någon annan ska bygga ett tidstypiskt kuvert i rätt storlek (fritt val av adressat!) så jag kan gaffatejpa frimärket på uppe i högra hörnet - nån frivillig ::)?

CB kuvert?  ;D

BrickMe

Ja hur gör de i Kladno när de bygger stora skulpturer??? Vad jag har förstått så limmas det (det brister inombords av bara tanken på att göra så) samt armeras med stål inuti... Men man skulle lika gärna bygga in en massa technic beams som stärker upp pinnarna i staffliet. Men till det frimärket behövs något som är stadigt ???

andreaseldh

Min tanke är ett stooooort staffli som det kan luta sig emot. Jag tar gärna emot tankar, feedback och idéer!

Jag har inte lyckats ta reda på originalstorleken, men jag gissar att din skala är ungefär 100:1. Hur stor takhöjd har vi i utställningslokalen i Borlänge?

Nextuz

Citat från: andreaseldh skrivet 26 Mars 2019 kl. 23:19

Jag har inte lyckats ta reda på originalstorleken, men jag gissar att din skala är ungefär 100:1. Hur stor takhöjd har vi i utställningslokalen i Borlänge?

8-9 meter ;)

andreaseldh

Hur stor takhöjd har vi i utställningslokalen i Borlänge?

Citat från: Nextuz skrivet 28 Mars 2019 kl. 12:57
8-9 meter ;)

Bra! Vem bygger kuvertet, 16 m brett och 8 m högt kan nog vara lagom?

DanielEss

Citat från: andreaseldh skrivet 28 Mars 2019 kl. 14:20
Hur stor takhöjd har vi i utställningslokalen i Borlänge?

Citat från: Nextuz skrivet 28 Mars 2019 kl. 12:57
8-9 meter ;)

Bra! Vem bygger kuvertet, 16 m brett och 8 m högt kan nog vara lagom?

Jag har inte utrymmet eller ekonomin men det är en väldigt kul idé;) Är det förresten nån som räknat på kostnadseffektivitet när det gäller att tilea stora likfärgade ytor - det beror säkert på kulör, men är vad är rent generellt billigare? 1x1, 2x1, 2x2 etc. Större tiles är ju mer praktiska men tenderar dra iväg i pris. (Jag har precis börjar med lite större grejer, tidigare har jag bara skaffat begränsade mängder för innevarande projekt och då blir matematiken en annan...:) )

CopMike

Inga nya bilder då det är samma mängd plates som jag klossat (platetat ::)?) fast. Dock har jag jobbat på med att byta ut allt DBG till Trans Black för att få känslan av lättare svärtning från stämpeln.

Citat från: BrickMe skrivet 26 Mars 2019 kl. 18:17
Ja hur gör de i Kladno när de bygger stora skulpturer??? Vad jag har förstått så limmas det (det brister inombords av bara tanken på att göra så) samt armeras med stål inuti... Men man skulle lika gärna bygga in en massa technic beams som stärker upp pinnarna i staffliet. Men till det frimärket behövs något som är stadigt ???
Min idé är inte att använda Lego, utan jag får nog bita i äpplet och istället använda andra material såsom plywood och aluminium!

CopMike

Lite avstannat men vad är bättre att göra på nationaldagen än att bygga på Sveriges mest kända frimärke?

Det är lite svårt att hålla sig på en gräns som jag känner mig bekväm med mellan att återskapa det i detalj eller min lite mer vanliga "serieruta"-stil, dvs. hur perfekt ska originalet efterliknas?

Påpeka gärna saker som ni tror är förbättringar, jag kommer att ta ett samlat grepp mot slutet och finjustera allt. Just nu är jag bara nöjd att det gått framåt, och JA - jag kommer nog att beställa ännu mer BLO plates ::)!