Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

8480 och klassiskt Technic

Startat av LilaToster, 07 December 2010 kl. 12:08

Föregående ämne - Nästa ämne

LilaToster

Tråden utlyft ur "Vad köpte du för LEGO idag?"
Vi börjar med en  kommentar kring 8480 för nytillkommna läsare.

Mvh Mvh Micke Moderator

Förlåt, men jag ser inte vad som är fint med det setet?! Det ser inte särsklit roligt ut att bygga eller så fint att titta på.

Tobbe Arnesson

Man måste vara lite konservativ och minnas en tid före Bionicle för att förstå storheten med 8480...  :P
Blogg: Robotkampen

LilaToster

Ja, okej. Visserligen är setet betydligt bättre än alla Bionicle-set i världen (Bionicle = rent skit) men jag förstår fortfarande inte storheten med just detta set, det fanns andra fina set på den tiden, betydligt finare än just detta.

Tobbe Arnesson

1996 stod nog klassiska Technic på sin topp. Det såg fortfarande ut som LEGO med riktiga beams med knoppar på. Det fanns flera bra set det året, men 8480 var klart kronjuvelen med komplicerad mekanik (en motor, fyra funktioner). Dessutom är den riktiga rymdfärjan något jag tycker är häftigt, helt klart en ingenjörsmässig triumf.

Det finns massor av bilar, traktorer, flygplan, motorcyklar i Technic-serien men bara ett par rymdmodeller. Just 8480 och 7471 Mars Exploration Rover (som egentligen ligger under temat Discovery. Törs man hoppas på något nytt nu när samarbetet med NASA påbörjats?).

1997 var acceptabelt men 1998 rasade Technic med en massa Competition i lila och mintgrönt. Förvisso fanns några ok set som 8462 Bärgninsbil med penumatik, även om det är någon sorts futuristisk look på modellerna.

1999 var Technic riktigt urholkat, 8448 är undantaget som bekräftar det.

2000 dominerades av Robo Riders och andra konstigheter, det enda vettiga var 8457 Power Puller som är ett ganska kasst set (men har gott om bra hjul, om man köpte minst två - vad man ska med alla genomskinliga cylinderdelar till begriper jag inte än).

2001 och framåt är en väldigt bra återhämtning, men en helt annan era där det är beams utan knoppar etc.. Det bästa setet i den eran (och troligen i Technics historia) är nog hittills årets 8043 Grävmaskin.

Men för att sammanfatta, 8480 är ett riktigt bra set för att det:

1) Är ett utmanande och komplicerat bygge.
2) Har bra funktionalitet.
3) Är udda som modell.
4) Innehåller massor med bra bitar samt en del som är sällsynta idag (men fortfarande är användbara).
5) Man ser direkt vad det är (jämför med t.ex. 8446 Crane Truck) men det syns ändå att det är LEGO.

Ras 74

Tack för en bra recention av Technic set från slutet av 90 talet och framåt Tobbe!

Har själv aldrig varit någon riktig fan av Technic LEGO i sig själv.
Har haft flera modeller som stått och samlat damm genom åren.

Har faktiskt ett set MISB hör och häpna  :D
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Tobbe Arnesson

Hela den här subdiskussionen om 8480 och klassiskt Technic hör väl inte hemma i den här tråden, kanske kan den lyftas ut?

Det är skrämmande vilket fall Technic gjorde där i slutet av 90-talet, tror inte andra teman drabbades lika hårt (även om det över lag var rätt illa).

Fram till toppen 1996 fanns en del kul set men jag vet inget som var så mekaniskt avancerat som 8480? De flesta var ganska enkla innan det kom. Moderna Technic är i flera fall riktigt avancerade, så man förundras hur de kunnat klura ut det hela.

Läste att Tyskland är TLGs näst största marknad och där är Technic en av de bäst säljande temana (kommer inte ihåg om det var 1:a eller 2:a). Jag har alltid gillat Technic, ända sedan jag fick mitt 8020 Universal Set. Jag vet inte när jag fick det, men jag var kanske sex år. :)

Tobbe Arnesson

mechamike

http://www.brickset.com/detail/?Set=802-1
De här setet fick jag för det var på rea när jag gick i första klass, (vilket inte förvånar mig då de släpptes 7 år innan insåg jag nu. Sedan tjatade jag till mig ett sånt här:

http://www.brickset.com/detail/?Set=107-1 Allt inhandlades på EPA i Vetlanda. :D

Men första riktiga Technic set'et blev en sådan här i julkapp:

http://www.brickset.com/detail/?Set=854-1

?

SuperMario

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 07 December 2010 kl. 14:22...jag fick mitt 8020 Universal Set. Jag vet inte när jag fick det, men jag var kanske sex år. :)
Aaahhhh, mitt första Technic-set...
Riktigt bra var den! Jag gjorde en massa MOCs och MODs, kommer jag ihåg... Det var tider det!!! :'(

För ett par år sedan köpte jag en sådan i MISB, bara för att... :P

Stigge72

Citat från: mechamike skrivet 07 December 2010 kl. 15:13
http://www.brickset.com/detail/?Set=802-1
De här setet fick jag för det var på rea när jag gick i första klass, (vilket inte förvånar mig då de släpptes 7 år innan insåg jag nu.

Jag fick något liknande... minns inte numret nu, eller hur asken såg ut. (och hittade det inte i listan på brickset) Men röda, blåa och ett gult (om jag minns rätt) kugghjul och en del kedja...
Jag hade kommit i kontakt med lego-kugghjul någonstans, troligen på dagis, och på sommaren åkte, som till stor del tillbringades i Hälsingland, tod vi en tur till en affär i Dalarna (möjligen Mora) där vi till slut fick tag på dem.

Min första motor var en grå  en med en stor låda som man stoppade 3 st mellanstora 1,5V-batterier i, och eventuellt var det mitt första set med de små grå kugghjulen.

mechamike

ah set'et med kedja , jo det fick bror till mitt förtret..

Annars är nog det här set'et det jag hade mest kul med.Det byggdes om med huv,dörrar,tak lampor.. och höjdes upp i nosen. Allt för att inte se så "Technic" ut:-)

Det är nått visst med fjädring på leksaksbilar..  :P

Tack Tobbe för en skön nostaligtrip i Technic världen!
?

Nextuz

Citat från: mechamike skrivet 07 December 2010 kl. 16:03
ah set'et med kedja , jo det fick bror till mitt förtret..

Annars är nog det här set'et det jag hade mest kul med.Det byggdes om med huv,dörrar,tak lampor.. och höjdes upp i nosen. Allt för att inte se så "Technic" ut:-)

Det är nått visst med fjädring på leksaksbilar..  :P

Tack Tobbe för en skön nostaligtrip i Technic världen!

Jaaa.. den skulle man byggt i en modern variant =)

Det var så tråkigt att dessa gick sönder så lätt http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=4273a

Tobbe Arnesson

Nostalgiglasögon på:

Jag gjorde byteshandel med min bror för 8845 Dune Buggy och 8844 Helicopter.

Själv hade jag även 8841 Dune Buggy men den var ju inte like cool som brorsans (även om den hade en kolv som fastnade i "cylindern" mest hela tiden). Men mest cool var nog grannens 856 Bulldozer.

För min första femhundring (det skulle dröja många, många år innan jag hade en ny) köpte jag en 8851 Grävmaskin (borde ha fått pengar tillbaka). Minns fortfarande paniken när jag skulle bygga den och inte hittade slangarna, de låg under det där plasttråget som bra set hade på den tiden.

8851 är nog det set jag har mest nostalgisk koppling till, men även 8853 Hjullastare gav mig många timmars glädje.

Nextuz

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 07 December 2010 kl. 16:23
Nostalgiglasögon på:

Jag gjorde byteshandel med min bror för 8845 Dune Buggy och 8844 Helicopter.

Själv hade jag även 8841 Dune Buggy men den var ju inte like cool som brorsans (även om den hade en kolv som fastnade i "cylindern" mest hela tiden). Men mest cool var nog grannens 856 Bulldozer.

För min första femhundring (det skulle dröja många, många år innan jag hade en ny) köpte jag en 8851 Grävmaskin (borde ha fått pengar tillbaka). Minns fortfarande paniken när jag skulle bygga den och inte hittade slangarna, de låg under det där plasttråget som bra set hade på den tiden.

8851 är nog det set jag har mest nostalgisk koppling till, men även 8853 Hjullastare gav mig många timmars glädje.

jaaa.. 8851 är ju helt grym =) Fick den i julklapp året då den kom... oj vad skoj de var =)

Pekblom

jag älskar "klassiskt Technic".
skulle vi inte kunna ha en träff med huvud tema "klassiskt Technic" ?