Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

8480 och klassiskt Technic

Startat av LilaToster, 07 December 2010 kl. 12:08

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobbe Arnesson

Blogg: Robotkampen

Nextuz

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 07 December 2010 kl. 16:52
Visst, när ska vi komma?  ;)
Hade vart sjysst o byggt nya set i gammalt stuk

mechamike

Ja, jag ska ge mig på 8845 Dune Buggy'n redan ikväll om jag får tid. Fast tvärt om gammalt set i Nytt stuk.

?

AndersI

Citat från: mechamike skrivet 07 December 2010 kl. 16:03
Tack Tobbe för en skön nostaligtrip i Technic världen!

Hakar på nostalgivågen - det här är mitt/vårt allra första Technic-set: http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?S=8022-1

Jag köpte det när äldste sonen var 6-9 år nån gång (93-96), håller inte exakt reda på sånt. Själv hade jag inget Technic när jag var liten - det fanns inte! Däremot hade jag Bygglådan Teknik - en svensk Meccanopirat - och har kvar den fortfarande, förresten.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

LilaToster

Intressant med det väldigt uttömmande svaret, Tobbe. Jag förstår att det är nostalgi för dig och många andra, även om det inte är det för mig.

Måste ändå bara säga att ett betydligt mycket finare och roligare Technic-set är 8880 från 1994. Något jag tycker är roligt med det setet är växelspaken.

Silence101

Jag hade bara en Technic-sats. http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?S=851-1
Har fortfarande originalkartongen, traktorn står just nu i bokhyllan  ;D
Det enda som var negativt var redskapen man kunde bygga, inte särskilt realistiska.
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Skrytsson

Technic i allmänhet och kanske klassiskt Technic i synnerhet har aldrig lockat mig. Då jag bygger lego handlar det till 90 % om design och till 10 % om funktionalitet (på gott och ont), kanske kan det vara en av förklaringarna. För design är, i alla fall i mina ögon, inte riktigt Technics starka sida. Jag kan tycka det är coolt, ja kanske nästintill beundransvärt vilka styrfunktioner och andra superpraktiska funmktioner vissa modeller/MOCs kan erbjuda. Men det kommer aldrig någonsin kunna väga upp den ihåliga, grova design jag upplever att seten har.

Men som andra nämnt, Tobbe Arnesson verkar ha bra koll på sin klassisk Technic-historia och det är coolt.   :)

LilaToster

Jag håller helt med Skrytsson.  ;)

Aqualize

Jag är technic-biten för hela slanten. Försöker köpa lite 90-94 års rymdlego för nostalgi men nytt lego är bara technic.

Jag gillar modernt technic för det är klurigare att bygga och jag tycker det är mer funktioner på dem. Eller så är det bara för jag köpt dyra set!
http://brickset.com/search/?theme=Technic&ownedBy=aqualize
Ni kan ju gissa vilket av de gamla seten som jag gillar bäst... Jag var ju liten och det stod att setet var från 12+ och jag var med i butiken när min morsa köpte det i julklapp (jag hade fått bestämma vad). Jag hade ju inte "åldern" inne och var riktigt rädd för att de inte skulle sälja det därför att jag var för ung. Sen blev man äldre och insåg att sådana rutiner gäller bara på systembolaget...

Nextuz

Citat från: Silence101 skrivet 07 December 2010 kl. 18:40
Jag hade bara en Technic-sats. http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?S=851-1
Har fortfarande originalkartongen, traktorn står just nu i bokhyllan  ;D
Det enda som var negativt var redskapen man kunde bygga, inte särskilt realistiska.

VILL HA!

Tobbe Arnesson

Citat från: LilaToster skrivet 07 December 2010 kl. 18:25
Intressant med det väldigt uttömmande svaret, Tobbe. Jag förstår att det är nostalgi för dig och många andra, även om det inte är det för mig.

Måste ändå bara säga att ett betydligt mycket finare och roligare Technic-set är 8880 från 1994. Något jag tycker är roligt med det setet är växelspaken.

8480 är inte nostalgi, den köpte jag först efter jag blivit AFOL. Drömde inte om den i barndomen heller. Jag slutade med LEGO runt 1993 så den gick mig förbi...

Jag har troligen en 8880 liggande i allt osorterat men har inte kommit fram till den än, så det är ett obyggt set för mig. Men den är ju ansedd av många som den bästa superbilen. Själv är jag lite skeptisk till alla specialdelar som bara fanns i den, men jag ska låta den förbli okommenterad från min sida tills jag har byggt den.

Ras 74

För inte så länge sedan (lite mer än ett år sedan) sålde jag av de två stora Technic set jag ägde på Tradera.
Den ena var 8880, och den andra var 8448. Köpte båda i vuxen ålder.
Hade en kompis som hade jobbat på LEGO när det fanns ett kontor och lager i Lerum,
så han köpte dem åt mig för halva butikspriset.

Flera av de set som Ni har listat i denna tråden har jag minnen till som kompisar hade.
854 var ett set som jag fick Julen 1980. Var lite för ung för den då, och hade ett fasligt
skå att få ihop den korrekt. Men den byggdes många gånger efter det.

Idag kan jag bara bli imponerad av de stora Technic seten, men skulle aldrig köpa ett (tror jag).
Annars håller jag återigen väldigt mycket med Skrytsson och LilaToster igen  ;D
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

pacc

Håller med i stort,
man blir väldigt imponerad och som barn dreglar man alltid över det ouppnåeliga, men vad ska man göra när man byggt dom, vänta på att
lillebror snubblar över modellen och förstör kuggar och motorer.

Däremot finns det ju massor med pedagogiska poänger med de enkla
detaljerna som inte gick sönder styrkuggar och någon vridfunktion.

Två saker jag funderar på om de går att lösa (och varför de inte finns i creatorseten)

* styrfunktion för 6-wide bilar, t.ex selanders lastbilar.

* kraftkoppling till minifig-traktorer, hjulen sitter med en technics axel, men går det  att driva ett redskap bakom med t.ex en skruvkugge monterad inom
4x4x2 studs så skulle det funka även på den minsta traktorn...
Blir utväxlingen konstig om man kör den?

Tobbe Arnesson

8 wide styrning går bra: http://peeron.com/scans/8020-1/3 (för att återkoppla till 8020)

Samma princip i 6 wide kanske går att bygga med:

2 x

2 x

1 x

Problemen blir att:

1) 1 x 4-plattorna måste fästas i chassiet så styrarmarna får rum att vridas in.

2) Hur kopplar man ihop styrarmarna med kuggplattan?

Båda problemen borde gå att lösa, men det lämnar jag till dig då 6 wide inte intresserar mig.

Krafturtaget förstår jag inte riktigt vad du menar?

Pratar du om denna bit?

Sätter man den på axeln mellan hjulen och så ett drev ovan på det till krafturtaget så skulle det röra på sig när du knuffar traktorn, men inte särskilt fort. Att göra tvärt om funkar inte, dvs. att ha drevet på hjulaxeln och skruven på krafturtaget.

Tobbe Arnesson

I ett annat sammanhang sammanställde jag en "topplista" med betygen från brickset.com som datakälla. Här är alla Technic-set som fått 4.5 eller högre i betyg där:

8421 Mobile Crane 4.8
8458 Silver Champion 4.8
8466 4X4 Off-Roader 4.8

8275 Motorized Bulldozer 4.7
8480 Space Shuttle 4.7
8860 Car Chassis 4.7
8880 Super Car 4.7

8043 Motorized Excavator 4.6
8265 Front Loader 4.6
8445 Indy Storm 4.6
8455 Back-Hoe 4.6
8460 Pneumatic Crane Truck 4.6
8504 Jet 4.6 (Slizer / Throw Bot)
8868 Air Tech Claw Rig 4.6

851 Tractor 4.5
8258 Crane Truck 4.5
8285 Tow Truck 4.5
8448 Super Street Sensation 4.5
8459 Pneumatic Front-End Loader 4.5
8520 Millennium Slizer 4.5 (Slizer / Throw Bot)
8522 Spark 4.5 (Slizer / Throw Bot)