Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2019

Startat av o0ger, 22 November 2018 kl. 19:35

Föregående ämne - Nästa ämne

Peter S

Citat från: o0ger skrivet 29 November 2018 kl. 15:31
Citat från: Selander skrivet 29 November 2018 kl. 15:11
Är den 5wide Cooper:n ? Måste vara bland det första TLG släpper i den skalan isf....
Ja, faktiskt. Kul!
Beror på hur man räknar. Taket och vindrutan och framlysena är 4 wide... huven verkar sitta på jumpers.

o0ger

Citat från: Peter S skrivet 29 November 2018 kl. 18:45
Är den 5wide Cooper:n ? Måste vara bland det första TLG släpper i den skalan isf....
Ja, faktiskt. Kul!
Beror på hur man räknar. Taket och vindrutan och framlysena är 4 wide... huven verkar sitta på jumpers.
Hjulen sitter på 5 studs avstånd från varandra.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Citat från: o0ger skrivet 29 November 2018 kl. 14:54
Vad är det som sitter i fronten på denna bilen:

LEGO Speed Champions McLaren Senna (75892) by Allen Tran, on Flickr

Den tunna orangea biten. Jag tänker att det kan vara en flagga: men tycker inte att vinklarna stämmer.

Kan det var en enda stor bit som är 6 pluppar bred? Typ en Bionicle-yxa eller nåt?

Jag gjorde lite reverse engineering. Det kan inte vara en flagga för den skulle inte få plats. Det måste vara en ny bit.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Det är ingen ny bit. Jag kom på vilken det är :)   Det är 22407. Väldigt snyggt!

Larry Lars

Citat från: Peter S skrivet 29 November 2018 kl. 18:45
Ja, faktiskt. Kul!

Jag skulle säga att den är en klassisk 5-wide. Chassits nedre del är fem knoppar brett mitt på. Att andra delar är fyra är ju själva poängen med det formatet. Att formerna kan smalna av framåt/bakåt/uppåt som på en riktig bil. Roligt att LEGO plockar upp ett populärt AFOL-tema.

Kika här på några 5-wide jag byggt :)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Peter S

Vad är det där nere i mitten på Maclaren? Ser ut som panels, men ska de vara släta i botten? Eller finns det inverted panels?

o0ger

Citat från: Peter S skrivet 29 November 2018 kl. 21:34
Vad är det där nere i mitten på Maclaren? Ser ut som panels, men ska de vara släta i botten? Eller finns det inverted panels?

Det är vanliga snottade paneler.

Magnus den store

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Larry Lars

New SNOT piece by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr

Jag tänkte vi kunde återvända till o0gers bild och resonere vidare kring den nya SNOT-biten.
Vid första anblicken är det lätt att missa hur annorlunda den är mot vad vi sett tidigare. Jag har länge irriterat mej på att det ofta kommit nya SNOT-bitar som inte tillför något egentligt nytt utan mest gett oss fler knoppar i samma vanliga matematik och som det är knepigt att få att gå jämt ut.

Här får vi nu äntligen en bit med stora möjligheter vad det gäller antistuds, något som verkligen saknats. Jag har byggt ett exempel och bifogat en bild nedan.

De jämna plate-dimensionerna gör även att den kompletterar olika varianter av "brackets" genom att den ihop med en extra plate blir en halv plate kort i 2x2 antistud-änden.

Känns verkligen som att biten ger oss massor med nya möjligheter.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Magnus den store

Magnus den store

Citat från: Larry Lars skrivet 04 December 2018 kl. 21:59
Jag tänkte vi kunde återvända till o0gers bild och resonere vidare kring den nya SNOT-biten.
[...]
Känns verkligen som att biten ger oss massor med nya möjligheter.
Jag har funderat på hur jag ska använda den biten. Mitt uppenbara användningsområde är min favoritfasad med grille tiles. Kom också fram till att den bör fungera för tiles n' snot-tekniken.

Citat från: Magnus den store skrivet 04 December 2018 kl. 23:49
Bump! Tänkte att den nya biten borde fungera för tiles n' snot.

Tiles n' Snot 4

Tiles n' Snot 5

Magnus den store

Det kommer två mindre gear plates under 2019. Sedan tidigare har en 6x6 noterats, men det kommer även 4x4 och 2x2.

https://brickset.com/parts/design-35442
https://brickset.com/parts/design-35443

BeardedNerd

Förutom eventuella mekaniska funktioner skulle de där fungera utmärkt som bas för flytande figurer av något slag, typ fantasy-inspirerade slimes.

o0ger

Magnus den store

Den var inte lätt att upptäcka. En till rosa(?) nyans att hålla reda på, men det är ju sandrött jag vill ha tillbaka. Undra vilken färg som ryker?