Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

SHIPtember 2018

Startat av o0ger, 14 Augusti 2018 kl. 13:05

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Kul att se så många byggen i år!

Lägg in era bilder i SHIPtember-gruppen på Flickr om ni vill ha respons på era byggen från alla andra som bygger runt om i världen.

https://www.flickr.com/groups/the-shipyard/
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

drdoddo

Nu börjar man ju bli lite sugen igen...  ???

o0ger

Jag har sett att många av er bygger direkt på en ställning. Kommer ni försöka få till någon swoosh-faktor eller är ni nöjda med att skeppet inte sviktar på ställningen?

Anders67, du har byggt landningsställ till ditt skepp. Kommer de verkligen klara hela tyngden?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Anders67

Citat från: o0ger skrivet 04 September 2018 kl. 20:50
Jag har sett att många av er bygger direkt på en ställning. Kommer ni försöka få till någon swoosh-faktor eller är ni nöjda med att skeppet inte sviktar på ställningen?

Anders67, du har byggt landningsställ till ditt skepp. Kommer de verkligen klara hela tyngden?
Bra fråga, det är nog ingen fara med vikten, däremot kan de vara känsliga för sido förskjutning och då kan de nog vika sig, så jag har planer på att addera en sido stötta eller något,
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

Anders67

Jag hoppas kunna swoosha så "buken" centralt kommer inte att ha crates för detta ändamål!

o0ger

Citat från: Anders67 skrivet 02 September 2018 kl. 20:34
Motorer

Untitled by Anders Horvath, on Flickr

Kommer den där konstruktionen verkligen hålla? Är det bara ett lager med technic bricks?

Anders67

Kanske det blir failtember  ;D

o0ger

lingonfil

En plattform av tre på G till min rymdstation. Ser kanske inte mycket ut för världen men det tar tid att bygga in konstiga bulkiga bitar, det måste ju vara en lätt konstruktion också...

En rymdstation är ju visserligen inte ett riktigt SHIP, men jag kan nog komma undan med det.

Eller så skrotar jag rymdstationen och gör mobila plattformar. Men då blir det definitivt inget SHIP. Nåja, får se vad det blir tillslut.

Ägnade första dagen åt att misslyckade tester för en roteringsmakanism, för att kunna rotera plattformarna runt en central axel. Antingen blev det alldeles för snabb rotation eller så orkade inte motorn driva det alls. =( Får se om jag ger mig på det igen eller om jag nöjer mig med icke-motoriserad rotation.

janho

Här kommer mina framsteg från igår kväll. Inte så mycket men det går framåt i alla fall.

och

lingonfil

Man börjar se vart det bär hän.

Jag kämpar med skalan. Jag vill bygga i mikrimikroskala, så att varje stud är 5-10 meter. Det vill säga: hålen i landningsplattformen rymmer stora rymdskepp på 40-60 meter, de där gula varvskonstruktionerna på sidan är liksom ett helt varv där man hanterar flera skepp samtidigt. Den gula utstickande antennsaken är just nu alldeles för stor för att vara en antennsak, så den behöver krympas.

Jag dras hela tiden till en större skala. När jag grebblar så blir det hela tiden kranar, antenner, kontrollbryggor etc. Jag måste göra det till mindre skala och mer abstrakt grebbling. Så att det blir verklig mikromikro skala. 

Jag är inte helt säker på att slänga på stora runda paneler kommer funka i den skalan. Det behövs mer detaljrikedom, men jag kanske lyckas slänga på det utanför.

Har ni några tips på hur man kan få fram skalan bättre?

o0ger

Svår skala att bygga i. Jag har tänker att du behöver ha stora släta ytor som bryts upp av segment av komplex greebling. Tänk Star Destroyer. Kolla på Pierre E Fieschi på Flickr. Hans största byggen.

Anders67

Mer bygge idag

Crew bunks by Anders Horvath, on Flickr

Detta är jag inte helt OK med, men formen är nästan rätt, ska byta ut några plates från 8x8 till 6x8 och några vings.

lingonfil

Bra tempo Anders. Jag är fascinerad av hur systematisk du är i ditt byggande.

Efter att ha grubblat en del på skalan (vilket blev ett ganska mastigt inlägg i grebblingtråden) så har jag kommit fram till att jag faktiskt bygger i miniskala (egen definition) och inte mikromikroskala.

Men jag behöver nog sluta fokusera på detaljer och sätta fart med de större instruktionerna om jag ska bli klar.

Anders67

Mer idag nu börjar skrovet ta form, men det är mycket jobb kvar.