Unik stor LEGO väska för försäljare av Education - Hjälp med mer info

Startat av davidnu, 12 Augusti 2018 kl. 10:16

Föregående ämne - Nästa ämne

davidnu

Gjorde ett fynd på en loppis i helgen och har letat efter mer info online sen dess men inte hittat något :(
Hoppas att någon här sitter på mer info om ålder och annat som är kul att veta.

Det jag vet är att väskan användes vid införsäljning av LEGO till skolor (därav ugglan på väskan i höger nedre hörn) och att den är ca 30-40 år gammal. Märket på väskan är Cavalet som är ett väskmärke som finns än idag. Misstänker att modellen är en standardmodell men att ovandelen i genomskinligt plast var unikt för LEGO-väskan. Finns ett antal LEGO-klistermärken på utvalda ställen på väskan och den köptes i Norrköping området.

Fanns en del Lego, Duplo och andra småprylar i väskan och på en av bilderna har jag fotat de delarna som eventuellt tillhör väskan och samma period. Alla delarna på bilden är limmade och går inte att ta isär. Även gubben men inte den som är halv. Vet själv inte hur vanligt det var och om det förekom på set som fanns för försäljning.

Eigenbrötler

Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

davidnu

Ja den är fin :)

Kollat Bricklink, Brickset, Tradera och Ebay (både aktiva och tidigare). Får inte ens upp något vettig på sökningen "lego cavalet" på Google :(

Peter S

Det enda som säger Lego är två påklistrade etiketter som dessutom sitter snett. Är det ett privat initiativ eller är det något som lanserats av LEGO själva?

davidnu

Allt jag vet står i första inlägget.

Faktumet att det är en Lego-röd väska med genomskinlig plast gör att den känns officiell även om den bara gavs till försäljare. Försäljningen av genomskinliga väskor lär inte vara så stor av enkla anledningar :D Att göra riktiga loggor i plasten ansågs väl som overkill och för ändamålet. Notera också ugglan nere till höger.

andreaseldh

Bakom sagda uggla syns ett guldfärgat band. Är det typ Lego-tejp eller en resår som håller packningen på plats när man öppnar väskan?

davidnu

Det är något rött band  som lossat pga gammalt lim. Täcker den genomskinliga delen som är fasthäftad. Finns även rött elastiskt band som finns på de flesta vanliga resväskor. Båda de delarna stärker min tes om att det är en vanlig resväska som anpassats för ändamålet.

Anders67

Off topic - Jag har för mig att LEGO lanserades i USA av Samsonite!
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

Pekblom

Citat från: Anders67 skrivet 12 Augusti 2018 kl. 16:41
Mins något om en genomskinlig motor som hade något med Samsonite att göra. Kan det höra ihop?

o0ger

Citat från: Anders67 skrivet 12 Augusti 2018 kl. 16:41
Det stämmer, de tillverkade och distribuerade allt Lego i USA fram till 1988.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

davidnu

Verkar som ingen har någon mer info :(
Men nu har jag i alla fall kontaktat LEGO och hoppas på att dom är snälla nog att kolla sina arkiv.

Någon som gjort något liknande och fått svar med mer info om någon annan raritet?

dalle

Det ser inte ut som någon officiell legoprodukt.
Det verkar vara sent 70-tal tidigt 80-tal och då hette skollegot Dacta.
De såldes av skolmaterialsleverantörer som var fristående från Lego. Därför tror jag att det här är en väska från Cavalet som de satt dit Legologgan i efterhand och ugglan kan vara en logga för försäljarens företag.

byStfn

Jag följer med spänning! Hoppas du får svar från Lego! Bricklink är inte så bra på vintage-grejer har jag nyligen upptäckt, speciellt inte regionala skillnader inom norden på vissa andra väskor med legologgor på..

Peter S

Gerhard Istok kanske vet? Han brukar ha bra koll på gamla och ovanliga legogrejer.

AndersI

Tveksam om en Cavalet-väska är LEGO original. Samsonite (USA) gjorde ju både väskor och LEGO-bitar...

Istok har följande att förtälja (och ingen av dessa har en genomskinlig sida):

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD