Tåg och dom olika standarderna (9v, nya med BT)

Startat av ingels, 27 Juli 2018 kl. 14:41

Föregående ämne - Nästa ämne

ingels

Hej på er

Har hittat ett och har funderingar på att använda motor, IR och det som behövs för att driva en liten rälsbuss som går i staden som bliva skall (eller så kör jag med tåget och gör en bana runt den blivande staden).

Har ingen koll på dem olika Lego tåg setten, det nya med Bluetooth har jag läst in mig lite på och sen har jag fått för mig att 9v är nåt som folk är positiva till.

Min första fundering är ju hur det är med dagens räls man kan köpa och om den är kompatibel med äldre set?

Är det nåt speciellt man ska tänka på? Ska man satsa på nåt annat set? Tyckte mig läsa att det var nåt negativt med nya batteriboxen till dom nya Bluetooth tågen?
Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr

Illuwatar

PF och 9V är två helt olika system. Spårvidden är samma, men 9V fungerar mer som en Märklin-bana - tåget får ström via rälsen (som är av metall) från en extern styrenhet. PF har allt i tåget och rälsen är helt av plast. PF-tåg går att köra på en 9V-bana men omvänt går inte om man inte bygger om de gamla tågen till PF...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

ingels

Citat från: Illuwatar skrivet 27 Juli 2018 kl. 15:23
PF och 9V är två helt olika system. Spårvidden är samma, men 9V fungerar mer som en Märklin-bana - tåget får ström via rälsen (som är av metall)

Kollade på innehållet i det set jag hittat till ett bra pris (500:-) och rälsen är av plast men jag antar att 87513c01 går under 9v iaf (9 volt är ju alltid 9 volt) Antar att det finns två 9v system?

Har dock förstått att motor & allt annat i elektronisk väg är av det föregående systemet och inte så illa (om man pillar I uppladdningsbara batterier)

Illuwatar

Batteriboxen tillhör PF-systemet. Att det är 6 1.5V-batterier (= 9V) är en annan sak... För Lego-tåg brukar man referera "9V" till det system som använde metallskenor och metallhjul och på så sätt strömförsörja tågen från en extern strömförsörjning.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

pehter aka ibbe

Citat från: ingels skrivet 27 Juli 2018 kl. 15:36
Citat från: Illuwatar skrivet 27 Juli 2018 kl. 15:23
PF och 9V är två helt olika system. Spårvidden är samma, men 9V fungerar mer som en Märklin-bana - tåget får ström via rälsen (som är av metall)

Kollade på innehållet i det set jag hittat till ett bra pris (500:-) och rälsen är av plast men jag antar att 87513c01 går under 9v iaf (9 volt är ju alltid 9 volt) Antar att det finns två 9v system?

Har dock förstått att motor & allt annat i elektronisk väg är av det föregående systemet och inte så illa (om man pillar I uppladdningsbara batterier)

Det som lanserats nu kallas Powered up, fortfarande 9V med batteribox och kan köra på alla typer och räls. Det nya är att styrningen sker via blåtand. Nya kontakter/batteribox så elektroniken går inte att blanda med PF.

har den genereration av elektronik som kallas Power functions (PF) består av plasträls, batteribox, irsändare och irmottagare. Tågen går att köra på alla typerna av räls.
Lite grovt 2006 till idag

Genererationen innan, tex , kallas 9V och består av metallräls och en trafo. Tågmotorn får strömmen genom rälsen och kan enbart köras på speciell metallräls.
Lite grovt 1991 till 2005
Ännu äldre generationer var 4,5 eller 12V därav namnet 9V.

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

ingels

Måhända en dum fråga men kan man kombinera metall rälsen tillsammans med den nyare plast varianten eller är det antingen eller som gäller?

Eigenbrötler

Citat från: ingels skrivet 27 Juli 2018 kl. 19:19
Måhända en dum fråga men kan man kombinera metall rälsen tillsammans med den nyare plast varianten eller är det antingen eller som gäller?

Ja man kan kombinera, nej det är inte antingen eller. (om man har batteridrivna tåg dvs)
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

ingels

Måste få tacka alla er som vet, delar med er av svar och hjälper till, ni är guld värda

Skafte

Ursäkta att jag bumpar en gammal tråd, man jag vill bara veta en tåggrej:

För att köra tåg på 9V-räls, är det bara 590 som gäller?

PS Jag skall inte börja med tåg.  ::)

Selander

Citat från: Skafte skrivet 29 December 2021 kl. 00:02

Ja 590 bör vara den enda Lego produkten !
Fast det finns fler artikel nr i BL, men det avser samma produkt. och
Det pågår arbete hos tredjeparts lev att ta fram en ersättare men det är ju en annan historia...

pehter aka ibbe

Ska man vara petig så funkar även nyare PF och PUP motorer på rälsen men ska du köra med trafo och matning från rälsen så är det den motorn som gäller  ;)

Skafte

Tack för svar!

Ja, jag kunde varit tydligare i min fråga, "om man vill köra på rälsen som den är tänkt att användas." :)

pehter aka ibbe

Citat från: Skafte skrivet 29 December 2021 kl. 09:19
Tack för svar!

Ja, jag kunde varit tydligare i min fråga, "om man vill köra på rälsen som den är tänkt att användas." :)

Inte så farligt, får frågor som är betydligt tunnare i jobbet  ;D

andreaseldh

Varför inte? För många standarder och malignt complettiosis?

• 4,5 V på blå räls
  • 12 V på blå räls med extraskenor
  • 4,5 V på grå räls
  • 12 V på grå räls med extraskenor
  • Monorail
  • 9 V på metallräls
  • 9 V på metallräls i ny grå nyans
  • PF på plasträls
  • PU på likadan plasträls
Och dessa standarder, som ännu inte har motoriserats i något officiellt set

• Smalspår (tre färger, två fallhöjder)
  • Berg- och dalbanespår (två färger)

Skafte

Citat från: andreaseldh skrivet 30 December 2021 kl. 00:52
Varför inte?

För att jag ser hur det barkar åstad med utrymmesbrist hos de som börjar med tåg (Lego eller andra). Och utrymmesbrist har jag redan rätt gott om.

Men det är ju rätt kul att köra PF-tåg på lååång räls runt de inre borden på höstlovsutställningen. Bara det att 9V är mer praktiskt då man slipper batteribyten tänker jag. Om man hypotetiskt tänkte ställa ut något tågliknande någon gång framöver och vill att det skall röra sig.

PS Monorail är kultur, inte tåg.