Lego påbörjar samarbete med IKEA

Startat av o0ger, 07 Juni 2018 kl. 21:16

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

https://www.lego.com/en-us/aboutus/news-room/2018/june/ikea-and-lego-group

Jag gissar på en massa lego-brandade möbler. Hoppas på sortering, byggbord, belysning osv :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

eon

Citat från: o0ger skrivet 07 Juni 2018 kl. 21:16
Jag gissar på en massa lego-brandade möbler. Hoppas på sortering, byggbord, belysning osv :)

Säker endast för småväxta, dvs barn.  ;)

Clarmo

Citat från: eon skrivet 07 Juni 2018 kl. 21:23
Citat från: o0ger skrivet 07 Juni 2018 kl. 21:16

Säker endast för småväxta, dvs barn.  ;)

Och Warwick Davis

andreaseldh

Eller byggbara möbler som funkar bättre än dessa från Ullared (presentationen börjar vid räkneverk 9:38)

https://www.dplay.se/videos/jakten-pa-storsaljaren/ullared-jakten-pa-storsaljaren-405

Selander

Många likheter mellan Ikea och Lego....

Man köper ett platt paket och monterar allt själv....  ;D

dalle

Citat från: Selander skrivet 08 Juni 2018 kl. 07:51

Vissa skillnader finns dock...

... till lego får du extra bit och till Ikea saknas det en skruv.

... lego har tydliga byggbeskrivningar

... lego kan du plocka isär och lätt bygga ihop igen

... Ikea har billig korv

ColA

Ikea kan du betala för montering, Lego har inte kommit med den tjänsten ännu 😄

LeifSpangberg

Man kan även utbyta erfarenheter, diskutera/beundra andras MOCs på IKEAs restaurant och inmundiga en billig lunch, samt väcka andra gästers intresse för byggprojekt i den mindre skalan... ;D
/leif

Peter S

Jag hoppas ju på displaymontrar med mått av jämna studs och baseplates (i stil med Ribba), ljusskåp, byggbord med bakgrundsrullgardiner, sorteringshyllor mm

CopMike

dalle

Citat från: Peter S skrivet 08 Juni 2018 kl. 11:46
Jag hoppas ju på displaymontrar med mått av jämna studs och baseplates (i stil med Ribba), ljusskåp, byggbord med bakgrundsrullgardiner, sorteringshyllor mm

Kopplingsbara bord utan nivåskillnad.

andreaseldh

Citat från: CopMike skrivet 08 Juni 2018 kl. 12:55
Citat från: dalle skrivet 08 Juni 2018 kl. 08:35
... Ikea har billig korv
  ;D!

Just nu är kombinationen 25386 + 33078 aningen dyrare på Bricklink. Men det beror mest på att brödet är så pass nytt, så det är bara en tidsfråga tills det blir billigare än på IKEA.

Eigenbrötler

Citat från: dalle skrivet 08 Juni 2018 kl. 08:35

Vissa skillnader finns dock...

... till lego får du extra bit och till Ikea saknas det en skruv.

... lego har tydliga byggbeskrivningar

... lego kan du plocka isär och lätt bygga ihop igen

... Ikea har billig korv

IKEA har väl tydliga byggbeskrivningar?

Jag har diskuterat med många om detta och alla verkar vara överens om att IKEA har tydliga beskrivningar, särskilt i jämförelse med andra möbelföretag...

Jag brukar säg att om man tycker IKEAs möbler är för svåra att bygga så kanske man ska öva lite mer, för det är så grundläggande kunskaper man behöver, (följa instruktioner, vara uppmärksam, skruva i skruvar).
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

andreaseldh

Citat från: Eigenbrötler skrivet 09 Juni 2018 kl. 09:11
Jag har diskuterat med många om detta och alla verkar vara överens om att IKEA har tydliga beskrivningar, särskilt i jämförelse med andra möbelföretag...

Ja, men dom kan alla bli bättre. Jag minns ett skåp jag satte ihop där det var mycket svårt att se skillnad på bitarna, alla var ungefär kvadratiska och hade några förborrade hål i hörnen. Då hade det hjälpt med en pil eller ring som berättade typ "nu är det dags för biten med tre hål i vänstra hörnet".

LEGO använder ju sedan länge olika färger på bitar som annars skulle vara svåra att skilja från varandra.

eon

Citat från: andreaseldh skrivet 09 Juni 2018 kl. 14:20
Citat från: Eigenbrötler skrivet 09 Juni 2018 kl. 09:11

Ja, men dom kan alla bli bättre. Jag minns ett skåp jag satte ihop där det var mycket svårt att se skillnad på bitarna, alla var ungefär kvadratiska och hade några förborrade hål i hörnen. Då hade det hjälpt med en pil eller ring som berättade typ "nu är det dags för biten med tre hål i vänstra hörnet".

LEGO använder ju sedan länge olika färger på bitar som annars skulle vara svåra att skilja från varandra.

Och sen får du leva med att IKEA-skåpet i vardagsrummet har högersidan i ek och vänstersidan i björk medans hyllplanen blandas mellan vitt, svart och furu.  ;D