Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Pirates of the Caribbean

Startat av Teabox, 18 November 2010 kl. 21:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Dreadcore

Citat från: teabox skrivet 14 Januari 2011 kl. 16:04
Citat från: Dreadcore skrivet 14 Januari 2011 kl. 15:35
Nu kan det ju vara så att jag har blivit smått blind, men jag kan inte se Jack på några av lådorna. Hjälp?

Jag antar att det inte är de slutgiltiga minifigurerna på bilderna eftersom de återanvända gubbar ifrån andra set i bilderna. Skulle gissa på att det är Jack som har "Tricorne" hatten på sig eftersom han hade det på den minifiguren som dök upp på någon konvent för ett par månader sen.

Jo, det var p.g av den "konceptfiguren" jag blev förvirrad. Det var nämligen den jag letade efter :) Hoppas som du säger att figuren på paketen inte är den slutgiltiga. För i så fall skulle iaf jag bli sjukt besviken.

Skrytsson

Citat från: Etzel skrivet 14 Januari 2011 kl. 16:41
Ska bli intressant att se hur de slutgiltliga setten blir, jag anar att detta tema kan bli vad PoP var för mig i år (dvs. dyrt  :P ).

Hoppas att PotC blir något mer långlivet än PoP. Det måste ha gått förhållandevis dåligt om man rear ut alla set i en serie åtta månader efter att serien introduceras.

Goldmember

PoP bygger på ett dåligt pc-spel och en efterföljande medioker äventyrs film. Förstår inte hur de ens kunde satsa på ett tema efter bara en film och ett fåtal figurer/händelser att skapa kring.

Medans POTC bygger på 3 (snart 4:a) fantastiska filmer med massa sköna karaktärer. Så jag tror det har alla förutsättningar att lyckas.

Själv är jag mest sugen på black pearl!! Hoppas det blir ett exclusive set i samma anda som Imperial flagship.

/Goldmember

Dreadcore

Citat från: Goldmember skrivet 14 Januari 2011 kl. 20:59
PoP bygger på ett dåligt pc-spel och en efterföljande medioker äventyrs film. Förstår inte hur de ens kunde satsa på ett tema efter bara en film och ett fåtal figurer/händelser att skapa kring.

Medans POTC bygger på 3 (snart 4:a) fantastiska filmer med massa sköna karaktärer. Så jag tror det har alla förutsättningar att lyckas.

Själv är jag mest sugen på black pearl!! Hoppas det blir ett exclusive set i samma anda som Imperial flagship.

/Goldmember

Faktiskt ett Apple spel om man ska vara riktigt noggrann ;) Nej men skämt åsido så förstår jag vad du menar. Fick en mindre WTF när jag såg att de skulle göra film av spelet Sands of time, och blev väl mest trött när LEGO släppte serien. Men men, är väll tyvärr så att om Disney säger dansa så dansar LEGO för att inte riskera att mista kontraktet till MegaBlocks. Kanske var PoP ett ultimatum för att LEGO skulle få göra POTC serien? Kan konspirera i oändlighet :)

Etzel

Jag är fullständigt nöjd med att vi endast fick en omgång PoP-set, de var så hög kvalitet på de vi fick så det räckte gott och väl. För min del gör det inget om det bara blir en omgång PotC-set också, jag ser hellre att man växlar mellan olika teman lite oftare än kör samma sak om och om igen (läs SW).

SuperMario

Citat från: Etzel skrivet 14 Januari 2011 kl. 21:38...än kör samma sak om och om igen (läs SW).
Oj! Nu kommer det säkert en ström av hatfulla kommentarer... :P

Skrytsson

Citat från: Goldmember skrivet 14 Januari 2011 kl. 20:59

Så sant, så sant  :)

pacc

Bra filmer växer inte på träd,
starwars började på 70-talet, indiana jones på 80-talet, batman på 90-talet,
sagan om ringen och harry potter ägde väl 00-talet

pirates of the carribean karateriseras väl av skamlösa stölder av bra ideer från andra håll
men med lite humor har hela serien lyft och det är ju på något sätt samma recept som harry potter.
Till slut lever det vidare på egen hand.

Prince of Persia saknade också en bra story, men främst är väl inriktingen mot häftig vuxen action
och avsaknandet humor  och en central ide som sjörövar skepp eller magi som gör att man förlorar
barnen som går att påverka...

Jag tvivlar väl lite på att PoC kan sälja enbart på karaktärerna och det är ju tråkigt att de startar så
sent så att seten bygger på alla tidigare filmer på en gång, men bara att det finns ett par häftiga
skepp på hyllorna gör nog att allt annat säljer också...

Jag skulle väl ändå tro att det räcker till två omgångar kanske en liten djonk ett fort och ett rejält sjömonster i omgång två med någon ny stor båt? Att det är så många set som inte är till havs
tycker jag iaf är kul, det gör att man kan suga på karamellen lite till.

Skrytsson

Citat från: pacc skrivet 14 Januari 2011 kl. 22:41
och det är ju tråkigt att de startar så
sent så att seten bygger på alla tidigare filmer på en gång, men bara att det finns ett par häftiga
skepp på hyllorna gör nog att allt annat säljer också...

När lego började med Indiana Jones-licensen bestod majoriteten av seten i det första släppet av scener från film fyra. När man sedan fortsatte blev det mer och mer från de klassiska filmerna - 6 av de 7 set som släpptes 2009 tillhörde film 1-3. Går PotC bra vore det väl inte alltför osannolikt att vi får se en liknande utveckling där.

Myko

Den stora frågan är om det kommer en Kiera Knightley minifig som bara är en stud bred? Hon är ju så mager stackarn.

Skrytsson

Citat från: Myko skrivet 15 Januari 2011 kl. 00:16
Den stora frågan är om det kommer en Kiera Knightley minifig som bara är en stud bred? Hon är ju så mager stackarn.

Haha. Det kanske vore på tiden att Lego började göra något i stil med Arealights torsos.

Ras 74

Citat från: Goldmember skrivet 14 Januari 2011 kl. 20:59Förstår inte hur de ens kunde satsa på ett tema efter bara en film och ett fåtal figurer/händelser att skapa kring.

Helt korrekt Dreadcore! Eller nära i alla fall. LEGO har Disney licensen. I den så kan man inte bara plocka
godbitarna, utan måste ta lite annat med. Där kom PoP in i bilden.
Det finns ju drivor med set kvar i butikerna, och jag tror nog att de duktiga människorna på LEGO har vetat på
ett ungefär hur det skulle gå. Som jag sagt tidigare, det man förlorar på gungorna...
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Skrytsson

Citat från: Ras 74 skrivet 15 Januari 2011 kl. 01:41

Citat från: Goldmember skrivet 14 Januari 2011 kl. 20:59Förstår inte hur de ens kunde satsa på ett tema efter bara en film och ett fåtal figurer/händelser att skapa kring.

Helt korrekt Dreadcore!

Dreadcore Goldmember  ;)

Citat från: Ras 74 skrivet 15 Januari 2011 kl. 01:41
Det finns ju drivor med set kvar i butikerna, och jag tror nog att de duktiga människorna på LEGO har vetat på
ett ungefär hur det skulle gå. Som jag sagt tidigare, det man förlorar på gungorna...

Jag begriper inte riktigt det resonemanget. Tanken är alltså att Disney mer eller mindre ska ha krävt att lego ska göra PoP-set för att de ska få Disney-licensen. Lego visste redan från början att det fanns en stor risk för att denna serie skulle gå åt skogen, men tänkte at de måste göra som Disney vill och att kommande serier i och med avtalat kan bli riktiga framgångsrecept. Men hur i all världen tänkte Disney; göra ett tema som går dåligt tjänar ju de inte heller pengar på?  :-[

Tobbe Arnesson

PotC och LEGO går hand i hand alldeles utmärkt, samma dåliga fördelning mellan könen.  :P
Blogg: Robotkampen

Ras 74

@ Skrytsson: Tack för korrigeringen. Gick nog lite fort där.

Jag har hört det från en anställd på LEGO, så jag vet att man har räknat med att det inte kommer
sälja slut i ett nafs. Man har nog inte trott att serien skall gå dåligt precis, men inte bli en dundersucce
heller som sagt.
Det var ju samma med en hel del Batman set. Nu kostar de en vacker slant.
Vågar man kan man ju köpa på sig några av de billigare PoP seten och hoppas på en rejäl uppgång.
Kan hända...
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.