Spara eller riva officiella set? Hur gör ni?

Startat av fillishave, 12 April 2018 kl. 08:53

Föregående ämne - Nästa ämne

byStfn

Ett sätt att hålla reda på bitarna är ju att initiellt faktiskt plocka isär sina set och förvara dessa i zip-påsar i något sorts system. Om en viss bit sedan behövs så säger ju BL i vilka set biten kommit i och du kan då låna eller stjäla från dig själv vid behov. Det funkar ju dock bara en gång per bit då och nästa gång kommer frustrationen närma sig.. som den så ofta gör i samlandet/sorterandet av Lego.

Peter S

Citat från: Emma skrivet 13 April 2018 kl. 00:21
Mer eller mindre unika bitar lägger jag undan i zip. Sånt som är snordyrt att köpa igen. I övrigt går ju alla bitar oftast att få tag på. Så att sortera undan used-bitar för att de tillhör ett set i original, tycker jag verkar onödigt. Bara att riva och köpa nya bitar när/om husen ska byggas upp igen.

Jag tänker utifrån följande:
- kommer jag bli irriterad om denna bit inte finns kvar?
- hur svår är biten att få tag på igen?
- vad kostar det att köpa biten?
- behöver jag biten (hur desperat)?

Beroende på svaren så hamnar biten antingen i ordinarie sortering, eller i "speciella bitar att spara".
Vad sparar du dem till? Även dyra bitar är kul att använda i mocs...

fillishave

Tack för alla svar! Känner mig stärkt i mitt beslut att släppa affektionsvärdet och sakta men säkert bygga om min Legostad (eller stad och stad, gata kanske är en ärligare beskrivning) med egna hus istället!

Emma

Citat från: Peter S skrivet 13 April 2018 kl. 07:54

Jag har faktiskt inget rationellt svar på det. Kanske handlar det om kontrollbehov. Jag vill ha koll på var jag har mina "dyrbara" bitar. Så att de inte kommer bort eller ligger och nöts i nån låda. Sen utesluter inte det att de används till moc's. Men jag ställer inte ut sånna byggen obevakat.

Jag övervägde att pimpa serenity med x131c i redish brown. Men vid närmare eftertanke kändes det som en onödigt dyr feature.
Region Mitten

andreaseldh

Citat från: Emma skrivet 13 April 2018 kl. 23:38
... Men jag ställer inte ut sånna byggen obevakat.

Jag övervägde att pimpa serenity med x131c i redish brown. Men vid närmare eftertanke kändes det som en onödigt dyr feature.

Jag var faktiskt lite rädd när jag ställde ut min 3001 färgkarta i Linköping utan att bevaka den personligen. I Uppsala började ett barn plocka bitar från den, trots att jag vaktade!

byStfn

Citat från: Emma skrivet 13 April 2018 kl. 23:38
Citat från: Peter S skrivet 13 April 2018 kl. 07:54

Jag har faktiskt inget rationellt svar på det. Kanske handlar det om kontrollbehov. Jag vill ha koll på var jag har mina "dyrbara" bitar. Så att de inte kommer bort eller ligger och nöts i nån låda. Sen utesluter inte det att de används till moc's. Men jag ställer inte ut sånna byggen obevakat.

För de flesta är det bara en brun slang som de inte skulle betala massa pengar för. Pga att jag bygger mycket och laborerar i Stud.io så resulterar det nästan alltid av användandet av dyra bitar. Det kan vara jobbigt när jag inser det men också kul att berätta om ovanligheten för folk på utställning (behöver ju inte nämna priset).

Citat från: andreaseldh skrivet 13 April 2018 kl. 23:57
Jag var faktiskt lite rädd när jag ställde ut min 3001 färgkarta i Linköping utan att bevaka den personligen. I Uppsala började ett barn plocka bitar från den, trots att jag vaktade!
Finns ju lösningar på det problemet men det är ju extremt sällan vi blivit medvetet bestulna, eller? Har hört om någon som mist en minifig här och där men det är ju säkerligen oskyldigt..

andreaseldh

Citat från: byStfn skrivet 14 April 2018 kl. 00:01
Har hört om någon som mist en minifig här och där men det är ju säkerligen oskyldigt..

Det är just det som är problemet: Allmänheten tror att dom kostar en krona dussinet (så då gör det ju ingenting om jag stjäl en av dom här på utställningen), men vi har slitit hårt och betalat dyrt för att få tag på just den minifiguren.

DanielEss

Åh så skönt att läsa att andra också våndas! Jag jobbar mig fram till att riva fler och fler kompletta set i bitlådor, men det tar emot när man en gång lagt tid på att sortera ihop dem! (Hade väldigt mycket huller-om-buller under the Dark Ages.)