Tutorials till 9V tåg motorer

Startat av DaRePo, 03 April 2018 kl. 10:01

Föregående ämne - Nästa ämne

DaRePo

I boken "The Lego Trains Book" nämner Holger Matthes att "tutorials are available to access the interiors of 9V train motors (#5300, #10153). Var hittar jag sådana tutorials?

Selander

Sök på Youtube
How to replace the Lego 9v electric train motor tutorial

DaRePo

Det jag behöver veta i första hand är hur man ÖPPNAR en 9V motor utan att förstöra den (för att t.e.x. kunna serva och rengöra den invändigt)! Detta steg hoppar man unisono över i de tutorials jag fått träff på.... Att ersätta en trasig 9V motor med en PF motor är helt ointressant för mig.

Jag slutar aldrig att förvånas över detta ständiga tjat om trasiga 9V motorer. Hur beter sig folk? Jag har nu använt sådana motorer i över 20 år - och dessutom under extrema förhållanden i min 9V Extreme anläggning - utan att en enda motor gått sönder!

Förstår heller inte vad Holger Matthes menar när han skriver "Compared to its predecessors, the 9V train motor is not very robust". Själv vet jag ingenting om dessa föregångare, men en sak har jag lärt mig över tiden - dessa 9V motorer är synnerligen robusta, även när man använder dem under extrema förhållanden (och där PF är värdelös... Den enda tillämpning jag hittat för PF motorer i min anläggning är elektrisk styrning/omläggning av växlar).

Sedan är jag gärna beredd att ta en diskussion i ämnet robusthet vad gäller PF motorer och kraftöverföringen på hjul och räls med alla dessa kugghjul mm. men det är ett annat ämne ...

pehter aka ibbe

Hittade dessa som visar hur man öppnar men tror inte att det finns något sätt som inte gör någon åverkan eftersom det är snäppt ihop. Har inte behövt göra något underhåll på mina motorer så jag har inte någon erfarenhet av Legos tågmotorer men andra saker jag pillat isär med liknande snäppen så har det blivit någon som har gått av oavsett hur försiktig man har varit.

http://horst-lehner.mausnet.de/lego/ben/9v_12v.html#convert

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

DaRePo

Ja, dessa ger svar på vad jag behöver veta.

Vid tillfälle skall jag öppna en av mina äldsta motorer och ta mig en titt. Det som troligtvis behöver göras är invändig rengöring samt kolla upp transmissionen mellan motorn och hjulen. Där kan det möjligtvis krävas lite smörjning efter så många år.

Apropå smörjning: Går det bra att använda silikon-olja för Lego ändamål, och då tänker jag även på smörjning av tågaxlar?

Ozp

På den skandinaviska träffen i Give berättade några danskar att de borrade hål på undersidan av motorn för att kunna smörja dem.

pehter aka ibbe

Citat från: DaRePo skrivet 03 April 2018 kl. 12:27

Vid tillfälle skall jag öppna en av mina äldsta motorer och ta mig en titt. Det som troligtvis behöver göras är invändig rengöring samt kolla upp transmissionen mellan motorn och hjulen. Där kan det möjligtvis krävas lite smörjning efter så många år.

Apropå smörjning: Går det bra att använda silikon-olja för Lego ändamål, och då tänker jag även på smörjning av tågaxlar?
Grundregeln är ingen mineralolja tillsammans med Lego. Sedan skulle jag satsa på någon typ av "torr" smörjning eftersom det är inte tätt utan damm kommer att krypa in och fastna i kletiga smörjmedel.
Om du plockar isär motorn kan det vara bra att inspektera strömavledarna på insidan av hjulen, hittade en del bilder där dom var rejält nerslitna.

DaRePo

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 03 April 2018 kl. 14:59
Citat från: DaRePo skrivet 03 April 2018 kl. 12:27

Grundregeln är ingen mineralolja tillsammans med Lego. Sedan skulle jag satsa på någon typ av "torr" smörjning eftersom det är inte tätt utan damm kommer att krypa in och fastna i kletiga smörjmedel.

Har du något förslag på "torr" smörjning? Var kan jag få tag i sådant?

När jag lyssnar på Dm3:an så hör jag tidvis ett synnerligen irriterande gnisselljud från hjuluppsättningarna. Det finns inga motorer monterade på detta lok så det måste komma från de fri snurrande technik axlarna. Skulle du även där använda torr smörjning, liksom på alla andra av mina x-hundra 9V tågaxlar i metall?

DaRePo

Citat
Om du plockar isär motorn kan det vara bra att inspektera strömavledarna på insidan av hjulen, hittade en del bilder där dom var rejält nerslitna.

Hur kan sådana strömavledare slitas ner?

DaRePo

Citat från: Ozp skrivet 03 April 2018 kl. 13:47
På den skandinaviska träffen i Give berättade några danskar att de borrade hål på undersidan av motorn för att kunna smörja dem.

Intressant. Visade dem dig en sådan uppborrad motor?

Vågar ju knappt tänka på en sådan lösning med tanke på hur mycket sk..t jag fick förra gången jag berättade om mina borrningar ...

Nackdelen med sådana borrningar är väl att man öppnar upp för ännu mer insläpp av damm mm. - om man inte tejpar över hålen förstås.

andreaseldh

Citat från: DaRePo skrivet 03 April 2018 kl. 16:13
När jag lyssnar på Dm3:an så hör jag tidvis ett synnerligen irriterande gnisselljud från hjuluppsättningarna. Det finns inga motorer monterade på detta lok så det måste komma från de fri snurrande technik axlarna.

Jag kan rekommendera att gnugga dessa axlar med en blyertspenna, alltså grafitsmörjning för hemmabruk.

pehter aka ibbe

Citat från: DaRePo skrivet 03 April 2018 kl. 16:13

Har du något förslag på "torr" smörjning? Var kan jag få tag i sådant?

När jag lyssnar på Dm3:an så hör jag tidvis ett synnerligen irriterande gnisselljud från hjuluppsättningarna. Det finns inga motorer monterade på detta lok så det måste komma från de fri snurrande technik axlarna. Skulle du även där använda torr smörjning, liksom på alla andra av mina x-hundra 9V tågaxlar i metall?
Glömde kolla igår, ska försöka komma ihåg att kolla vad jag har för burk ikväll.

Citat från: DaRePo skrivet 03 April 2018 kl. 16:19
Citat

Hur kan sådana strömavledare slitas ner?
Här är det en tråd som visar exempel på sliten och hur man kan reparera den.
https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/102241-repairing-worn-out-contacts-on-legacy-9v-train-motors/

DaRePo

Tack, det var mycket nyttig information!

Det verkar ju som om det handlar mest om grejer runt själva motorn som slits ner. Vet du något mer om problem med själva motorn?

Minns ett citat från ett av dessa tutorials:  "When these motors die .."  Låter ju inte som någon enstaka händelse?

Som jag sade tidigare så har jag inte råkat ut för några som helst problem med mina motorer tidigare. En skillnad kan vara att jag inte använder dem flera timmar i sträck, som t.ex. på en utställning.

En annan hypotes jag har är att de som haft sönder sina motorer helt enkelt överbelastat dem - med för många vagnar - och bränt upp dem helt enkelt. Vad har du för hypoteser?