Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Ready to go...

Startat av janho, 28 Mars 2018 kl. 22:12

Föregående ämne - Nästa ämne

janho

Här kommer en liten scen: Redo att åka... eller nästan.

Och backsidan:

Clarmo

Snyggt! Jag som är uppväxt med husvagnssemester känner igen mig i dessa bilder  :)

Classus

Träffande återgivning av hur en del semestrar...bara...en...bergsprängare...också! Jag minns speciellt en camping i Gränna där en del hade tagit med egna staket och parabolantenn. Det fanns även en ombyggd gammal buss som såg hur lyxig ut som helst.

Edit: jag gillar äggformen du fick till på den äldre modellen av husvagn.

Nextuz

Kul bygge :D
Känns tryggt att allt är fastsurrat :P

Teabox

Snygg design på bilen och husvagnen. Gillar scenen också :)

Illuwatar

Snyggt och roligt byggt - kunde vara något taget ur en Mr Bean-sketch... :)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Nextuz

Saknar dock den klassiska fällknivsstuket på ekipaget :P
In med 2 plates på framaxeln :D

janho

Tack för alla snälla svar.

Jag är glad att det väckte såna gamla minne. Själv har jag faktiskt aldrig haft en husvagn men när jag var liten hade vi något "hopfällbart camping-släp". Det var lite speciellt...

Citat från: Nextuz skrivet 29 Mars 2018 kl. 18:34
Saknar dock den klassiska fällknivsstuket på ekipaget :P
In med 2 plates på framaxeln :D

Tyvärr förstår jag inte ordet "fällknivsstuket". Kan du förklara för en icke-svensk?

Classus

En fällkniv är en kniv som kan bli hälften så lång eftersom bladet kan fällas in i handtaget. Jag förstår inte heller referensen till husvagnar men det kommer säkert att bli förklarat.

Peter S

Antar att det förmodas vara så hårt lastat att bilen ska vara lägre bak, vilket gör att husvagnen också tippar ner i framkant. Då blir det en vinkel mellan fordonen och inte en rät linje.

Record

Mao ett allt för högt kultryck, med följd att ekipaget är minst sagt trafikosäkret:).
Annars är min omedelbar tanke att fällkniven får alla som inte kan backa med släp, som tur är har räddningen kommit för dessa campingkatastrofer, de åker nu mer husbil ;)
Friskt satsat, hälften vunnet..

Nextuz

Citat från: Record skrivet 30 Mars 2018 kl. 18:17
Mao ett allt för högt kultryck, med följd att ekipaget är minst sagt trafikosäkret:).
Annars är min omedelbar tanke att fällkniven får alla som inte kan backa med släp, som tur är har räddningen kommit för dessa campingkatastrofer, de åker nu mer husbil ;)

Man får samma utseende med normalt kultryck och helt nedlastad bil oxå :P

AndersI

Citat från: janho skrivet 29 Mars 2018 kl. 22:04Själv har jag faktiskt aldrig haft en husvagn men när jag var liten hade vi något "hopfällbart camping-släp". Det var lite speciellt...

En Combi-Camp? http://www.swebrick.se/index.php?topic=2289.msg34757#msg34757
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

janho

Tack allihopa för förklarande... Jag tänkte tyvärr inte på det när jag byggde. Faktum är att i den första versionen var backsidan av husvagnen för tungt för att ekipaget skulle sitta fast...

Citat från: AndersI skrivet 03 April 2018 kl. 11:27
Citat från: janho skrivet 29 Mars 2018 kl. 22:04Själv har jag faktiskt aldrig haft en husvagn men när jag var liten hade vi något "hopfällbart camping-släp". Det var lite speciellt...

En Combi-Camp? http://www.swebrick.se/index.php?topic=2289.msg34757#msg34757

Precis! Inte samma modell men ungefär samma idé. Våran skulle öppna mot sidorna. Kanske bör jag bygga den nu?

andreaseldh

Dragbilen är ju mycket tungt lastad på båda axlarna, alla officiella set lämnar en plate avstånd mellan hjul och skärm!