Problem med tågregulator (9V)

Startat av robinnilsson403, 28 Mars 2018 kl. 11:47

Föregående ämne - Nästa ämne

robinnilsson403

Hej på er!

Jag fick hem en lot med begagnat lego som min syster köpt åt mig och där fanns det med lite tågsaker som jag tänkte funktionstesta. Setet som verkar vara med är . Det första jag la märke till var att transformatorn inte var original, men är 10V, 1A. Jag testade att koppla in den i regulatorn 2868b och den vidare till rälsen, men inget hände. Dioden på regulatorn reagerade inte.

Jag testade då med en multimeter och jag fick ingen spänning ut ur regulatorn så jag testade med transformatorn och den verkade vara död. Provade en annan transformator, även den med 10A, 1A. Den transformatorn fungerade, men regulatorn reagerade fortfarande inte. Ingen ström ut. Kollade på insidan av regulatorn visuellt, men kunde inte se några skadade komponenter eller dåliga lödningar.

Någon som har några idéer eller erfarenheter? Funderar på att skicka den till svärfar som jobbat med elektronik i många år, men Swebricks samlade kompetens kanske är effektivare? :)
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Eigenbrötler

Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

robinnilsson403

Länge sedan jag pluggade elektronik, men det första i regulatorn är ju en likriktare och en kondensator? Får skruva isär den imorron och mäta hela vägen antar jag.

Godtfred

Kan sitta en inlödd säkring som är trasig. Ta en bild på kortet så kan vi säkert hjälpa till. Men kolla Eigenbrötlers tips, om det nu är (ska vara) DC på ingången...

Vibora

Tågregulatorn vill väl ha AC eller finns det olika varianter?

robinnilsson403

Citat från: Vibora skrivet 28 Mars 2018 kl. 20:38
Tågregulatorn vill väl ha AC eller finns det olika varianter?

Där sa du något. Aldrig hört talas om att köra 10V AC tidigare, men det stämmer ju med att ha en likriktare efteråt. Ska kika på det imorron

Godtfred

Borde iofs inte spela någon större roll om regulatorn är konstruerad av en vettig människa...

andreaseldh

Regulatorns ingång är ju märkt 9-12 V AC, så då är det väl säkrast att ge den växelspänning? Sedan gäller det ju också att kontakten har rätt storlek, ytterdiameter 5,5 och innerdiameter 2,1 mm. Originaltransformatorn är märkt 10 V AC, 7 VA (Watt), så 1 A borde räcka.

Men om du bestämmer dig för original, så är BrickLinknumret 70928. Just nu finns det 42 st till salu enbart i europeiska butiker, "used" under en hundring och "new" börjar på strax över.

Illuwatar

Har inte plockat isär mina regulatorer (dessa brukar för övrigt vara populära till GBC-moduler), men om det sitter en likriktar-brygga på ingången borde den kunna köras på DC oberoende av polaritet, bara man vet om att man tappar 1.4V över bryggan. Är det däremot en enkel diod (halvvåg) då gäller det att vända polariteten rätt. Med AC spelar det ingen roll (spänningsfallen finns dock kvar, men det antar jag man tagit hänsyn till i designen)...

Bild på insidan underlättar som sagt. Kan ju vara något annat fel som är trasigt...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

robinnilsson403

Jag löste mysteriet i natt när jag kom hem från jobbet. Så klart skulle det vara AC på transformatorn! När jag väl fick det inkopplat så började dioden lysa och jag fick spänning ut, men det är något glapp mellan transformatorn och regulatorn. Men det funkar i alla fall!

Tack så mycket för all hjälp! Nu återstår att se om motorn till själva tåget går. :)

robinnilsson403

Då kan jag tillägga att allt går som på räls! Lite glapp i sladden, men det funkar! Jisses vilken fart den får olastad!

Godtfred

Kan vara så att den lägsta fungerande spänningen är 9VAC vilket betyder 12.6V i topparna. 10VDC räcker helt enkelt inte till då. Eller att de har enkel halvvågslikritning och polariteten måste vara rätt för att mata med DC...

Men bra att det löste sig!

Eigenbrötler

Nu är det bara bygga GBC moduler då ;)
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀