Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Skotare

Startat av morson1, 06 November 2010 kl. 15:15

Föregående ämne - Nästa ämne

Swe_mckvack

Oj!
Riktigt imponerad av alla dina lösningar. Har inte sett någon använda LAs som du gör.
Denna får du ta med på en träff så man får se den live.

Jesperallen

Snyggt!
Kan inget om technicbiten men gillar skarpt att du fått till en så ren look på den. Riktigt grann att se på.

minus

Superhäftig!

Gillar att du använt dubbla kolvstänger för att få tillräcklig stadga och kraft.
Snyggt också med den lilla röda motorn för att vrida gripklon :-)

Helt klart ett maffigt bygge, håller med om att den måste visas på någon träff!

Majkel

Vilket härligt bygge! stort och maffigt, jag sällar mig i samlingen som vill se den i verkligheten. Och helst utan lim...
Går den att styra överhuvudtaget? ser ut som att svängradien blir ganska stor, men på väg uppför kudden så ändrar den ändå riktning rätt så bra.

Och vad är LAs för något?

morson1

#64
Citat från: Majkel skrivet 23 Oktober 2013 kl. 21:51
Vilket härligt bygge! stort och maffigt, jag sällar mig i samlingen som vill se den i verkligheten. Och helst utan lim...
Går den att styra överhuvudtaget? ser ut som att svängradien blir ganska stor, men på väg uppför kudden så ändrar den ändå riktning rätt så bra.

Och vad är LAs för något?

Du kan vara lugn angående lim, provbyggt nya fälgarna ikväll och det verkar lovande :) Plånboken sätter dock stopp för att bygga om alla åtta hjulen just nu...
Styrningen är givetvis inte optimal på något sätt, men man får beakta vad maskinen väger och att fästet från åtta powerpullerdäck är ganska stort när det kommer till att knäcka maskinen på mitten. Så jag har helt enkelt valt bort styrning med LA:s av utrymmesskäl och hållbarhetsskäl, det skulle kräva enorm kraft. Men att tvinga fram styrning genom att köra fortare ena sidan är som sagt en kompromiss, det funkar bra när man har uppnått styrvinkeln man vill ha, men i början av styrrörelsen borde egentligen t ex vänster fram ihop med höger bak gå fortare, för att enklare knäcka midjan. Men men, detta får duga sålänge.

LA = linear actuator = "hydraulkolv"