Komplett SW minifigsamling

Startat av Skrytsson, 29 Oktober 2010 kl. 13:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobbe Arnesson

Citat från: Skrytsson skrivet 03 November 2010 kl. 12:07Fast detta kanske är ett medvetet drag? Så att alla inbitna samlare ska behöva köpa "den andra" också.

Va? Tror du LEGO är ett sådant där ondskefullt företag som profiterar på sina kunder?  :P
Blogg: Robotkampen

Skrytsson

Någon som har koll på vilka fem som har 14k-versionerna av Gold C-3PO?

Ras 74

Vad jag vet så är det ingen som klivit fram och sagt "Jag fick en".
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Skrytsson

Nej, det är ju lite tråkigt. Undra om personerna har dem i kassaskåp, eller var de förvarar dem någonstans. Kanske inte direkt är ett objekt man sätter upp i Billy-hyllan.  ;D

Måste vara jobbigt att ha en legofigur av så högt värde. Man lär ju känna att man inte kan ta på den, varje beröring sänker värdet.  :P

mechamike

Eller så var det ungar som fick dom in nått paket och inte fattade värdet, lekte med dom på ökenplaneten sandlådan och så blev dom begravda och glömda där. :'(

Var de inte nångons barns förgyllda C3PO som försvann i ett bollhav?
?

Mirandir

Citat från: Skrytsson skrivet 03 November 2010 kl. 12:53
Någon som har koll på vilka fem som har 14k-versionerna av Gold C-3PO?

Tyvärr så har jag för mig att tävlingen var i en LEGO Club tidning så risken är väl rätt stor att den hamnat hos något barn...

Vad jag vet så är det enda som är känt om dessa vinnare är namnen:

Citat
Andrew Hoffmann
Christopher Giancola
Elizabeth Jacome
Jason Masey
Chris Melchin

Om någon av figurerna kommer ut till försäljning så lär nog ägaren göra sig en förmögenhet. Såg för nått år sedan på Bricklink någon som letade efter just denna figur och erbjöd sig att betala 10 000 USD för den.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Skrytsson

Citat från: Mirandir skrivet 03 November 2010 kl. 13:59
...och erbjöd sig att betala 10 000 USD för den.

Oj! Inte för att det är något fel på barn, men det känns lite som att kasta pärlor till svinen att såna rariteter hamnar hos barn.

Får mig att tänka på när jag var i en leksaksbutik ute i landet under sommaren där de bara tillät mig få en Boba Fett trots att jag köpte för över 1000 kr. Efter i kön var det en liten pojke som köpte ett legoset och fick en Vit Boba i kassan som han tittade på lite kort för att sedan, oförsiktigt, kasta ner den i kassen. Den figuren har nog både tuggmärken och missfärgningar vid det här laget  :(

Tobbe Arnesson

Hemskt när leksaker går till barn.  ;)
Blogg: Robotkampen

robban

Citat från: Skrytsson skrivet 03 November 2010 kl. 14:03

Oj! Inte för att det är något fel på barn, men det känns lite som att kasta pärlor till svinen att såna rariteter hamnar hos barn.

Eller ligger på något postkontor i tyskland och samlar damm.... ;)
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Skrytsson

Citat från: robban skrivet 03 November 2010 kl. 14:21
Citat från: Skrytsson skrivet 03 November 2010 kl. 14:03

Eller ligger på något postkontor i tyskland och samlar damm.... ;)

:P
Tyskland som ju ska vara så bra på ordning och reda...

Kommer ihåg när jag hade beställt ett större antal legs, assembly från en tysk och en amerikansk BL-butik. Fick hem leveranserna samma dag. I den tyska var ben-bitarna systematiskt staplade ovanpå varandra i fem lika store rader så att det skulle ta så lite plats som möjligt. Amerikanen hade slängt ner dem huller om buller i en zip-påse utan större eftertanke. I den stunden trodde jag mig ha kommit fram till att den tyska ordningen var något mer än en gammal skröna.  :P

Ras 74

Citat från: Skrytsson skrivet 03 November 2010 kl. 14:28Tyskland som ju ska vara så bra på ordning och reda...

Det har dom, men det är två saker som bara inte funkar i det landet.
Posten och järnvägen. Inte för inte som dom säger "Schaisse Deutche-Ban!"
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Skafte

Roade mig med att kolla värdet på samlingen enligt BL:s average price, alltså de som sålts senaste halvåret. Totalt är det nästan 30 papp, dags för en tilläggsförsäkring!  :o

Här är tio i topp (pris i SEK):
C-3PO - Chrome Gold                981
Boba Fett (Cloud City)         657
Jango Fett       589
Boba Fett - White                     556
Lando Calrissian (Cloud City)    505
Watto                      497
Princess Leia (Smooth Hair)     469
Luminara Unduli LULS   349
General Grievous (Cape)   307
Jabba the Hutt                    277

Billigast är Droid Brain för 4 kr :D
Billigaste riktiga gubben (alltså utom Battle Droids etc) är Hoth Rebel Trooper från senaste BP, den har gått för 19 kr i snitt.

Om någon är intresserad, PM:a så kan jag maila listan.

Skrytsson

Bra gjort Skafte! Intressant läsning, jag skulle gärna ha hela listan. Jag har PM:at dig min mail  :)

Inte så oväntat att Fett-klanen hänger högt i toppen. C-3PO, Watto, Luminara och Greivous likaså. Princess Leia (Smooth Hair) visste jag faktiskt inte fanns. Kollade upp på BL och hon följer bara med i Tantive IV-setet. Förstår att det gör just den versionen sällsynt, men vad är det som skiljer henne från den "vanliga" versionen egentligen? Bara håret? Tycker snarare att smooth-håret ser sämre ut - mindre detaljrikt, mer plastaktigt.

Vad gäller Vita Boba Fett tycker jag dock att det är missvisande att du tar 6-månadershistoriken. I juni, juli och augusti var priserna skyhöga till följd av att det inte gått upp för folk ännu att det existerade fler än de som släpptes på Toy Fair. De senaste två månadernas snittpris är 274 kr. Detta speglar bättre dagens värde.

För övrigt hade jag väntat mig Kromade Vader på tio-i-topp-listan. Med 258 kr i snittpris är han i alla fall inte långt borta.

Hur många figurers snittpris tog du med i dina beräkningar; de tillgängliga 332 st (numera 333!) eller "alla" 335? Snittpriset hamnar på ungefär 90 kr/st (median?). Undrar hur många teman som slår det? En kvalificerad gissning är att det bara finns ett tema med dyrare figurer. Batman, såklart!

Mirandir

Citat från: Skrytsson skrivet 05 November 2010 kl. 23:00
Princess Leia (Smooth Hair) visste jag faktiskt inte fanns. Kollade upp på BL och hon följer bara med i Tantive IV-setet. Förstår att det gör just den versionen sällsynt, men vad är det som skiljer henne från den "vanliga" versionen egentligen? Bara håret? Tycker snarare att smooth-håret ser sämre ut - mindre detaljrikt, mer plastaktigt.

Att den ser sämre ut beror på att det är en felproduktion som smugit sig med i en del, men inte alla, förpackningar av settet. Den figur som egentligen är tänkt att följa med är ju denna
Legobloggen: http://legobloggen.com