LDD 4.0 - vad krävs egentligen för att kantlinjer och skuggning ska fungera?

Startat av AndersI, 02 November 2010 kl. 10:34

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Jag har laddat hem LDD 4.0 och provat på min hemdator, och där är inställningarna för kantlinjer och skuggning gråade och kan inte aktiveras. OK, jag har väl bara integrerad grafik, inget riktigt grafikkort, så det kanske är rimligt.

Men så provade jag på jobbet där jag har Nvidia Quadro FX 550, och det var samma sak där!

Vilka grafikkort ger egentligen tillgång till de här finesserna?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Skrytsson

Inställning i programmet för att få fram kantlinjer och skuggning är gråade för mig också. har ett hyfsat bra grafikkort så jag förstår inte riktigt varför. Någon som får det att funka?

Jag tycker version 4 har medfört försämringar på vissa områden, t ex ärr det mycket krångligare att navigera mellan färgerna. I princip alla riktiga färger ligger som "alternativfärger" inom varje färg. Det finns flera snarlika vilket gör det väldigt svårt att med säkerhet veta vilken som är t ex vanliga blue. Hittar inte tan överhuvudtaget(?)

Hittar heller inte door frame 1x4x5... kanske inte är en bit som är tillagd?

Superkalle

Håller med om försämingar kring navigera mellan färgerna. En katastrof enligt mig - gud va pilligt. Men med den nya grafiken är det mesta förlåtet....eller, jo...ni hade ju inte den ;D

Skämt åsido, att ha uppgraderade grafikdrivrutiner är ytterst viktigt för just grafiken i LDD, så börja med det.

Vilket bricklink-nummer har den där 1x4x5 door frame så kan jag luska lite.

Skrytsson

Kom på att det är window jag menar. BL nr: 2493

Angående nya grafiken: jag brukar installera nya drivrutiner så fort de kommer upp. Fanns heller inget om det vid installationen av LDD. Om det "bara" är en uppdatering som behövs borde funktionen I LDD gå att kryssa i, bara att den fungerar mindre bra. Som det är i dagsläget går det inte ens att aktivera funktionen. Hmm...

Skrytsson

På laptopen går det att markera kryssrutan för kantlinjer/skuggning, men när inställningen gjort och programmet startat om blir alla bitar osynliga - både i verktygsfältet och i byggandet. Någon annan som stött på det?

Superkalle, verkar som att LDDManager inte är kompatibel med nya versionen?

Superkalle

LDD Manager är uppdaterat. Finna att ladda ner en ny version, 0.93. Men jag är på gång med 0.94 om bara ett par dagar. buggfixar och stöd för "decorations".

Att inte LDD funkar med grafiken kan bero på buggar i LDD också. Vet att det finns problem att få det att fungera på vissa grafikkort. Kan du ta några screenshots på hur det ser ut på skärmen "med osynliga bitar". De rapporter jag fått från LDD utvecklarna är att om grafik-kortet stödjer det skall man kunna aktivera funktionen, och då skall det fungera. Gör det ändå inte det, är det en bugg.

Angående fönstret 2493 hittar jag inte heller det, men det kommer väl i nästa uppdatering antar jag.

AndersI

Citat från: Superkalle skrivet 13 November 2010 kl. 13:44... om grafik-kortet stödjer det skall man kunna aktivera funktionen...

Men vilken kapabilitet är det grafikkortet behöver för att "stödja det"? Vad är "det"? Vilka grafikkort fungerar? Finns det någon lista någonstans?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Superkalle

Citat från: AndersI skrivet 13 November 2010 kl. 16:41
Men vilken kapabilitet är det grafikkortet behöver för att "stödja det"? Vad är "det"? Vilka grafikkort fungerar? Finns det någon lista någonstans?
Det känner jag tyvärr inte till.

Skrytsson

Citat från: Superkalle skrivet 13 November 2010 kl. 13:44
LDD Manager är uppdaterat. Finna att ladda ner en ny version, 0.93. Men jag är på gång med 0.94 om bara ett par dagar. buggfixar och stöd för "decorations".

Tackar. Installerade 0,93 här på stationära datorn. Funkade bra att importera och uppdatera .lxf-dokument, men så plötsligt uppstår det något problem. Jag importerar ett nytt projekt varpå det kommer upp en elak dialogruta med texten "Filen finns", jag trycker "OK varpå en ny dialogruta kommer upp "Error 53 - det går inte att hitta filen" följt av ännu en ruta "Error 52 - Felaktigt filnamn eller filnummer". Jag har alltså inte flyttat någon fil, jag försöker bara importera en ny och uppdaterad fil av en modell gjord i LDD 4. Jag försöker att re-importa filen jag redan har i LDDManager, men då kommer samma felmeddelanden upp. Jag testar att avinstallera  LDDManager för att installera det på nytt. Likadant, felmeddelande direkt då jag försöker göra något.
...och då funkade LDDM ändå felfritt precis i början

Superkalle

Det var ett mystiskt fel. Bara så att jag förstår. I vilken mapp lägger du LDD Manager? Se till att den är helt tom när du börjar, och se till att du har fulla läs- och skrivrättigheter till den. Sedan förstår jag inte om filen den uppdaterade filen du försöker importera har samma namn som den andra.
Också - du kan alltså importera in en (den första) LXF-filen, men inte några fler efter det?

Skrytsson

Citat från: Superkalle skrivet 14 November 2010 kl. 17:36
Det var ett mystiskt fel. Bara så att jag förstår. I vilken mapp lägger du LDD Manager? Se till att den är helt tom när du börjar, och se till att du har fulla läs- och skrivrättigheter till den. Sedan förstår jag inte om filen den uppdaterade filen du försöker importera har samma namn som den andra.
Också - du kan alltså importera in en (den första) LXF-filen, men inte några fler efter det?

Program Files\LDD Manager\V 0.93
Rensade bort alla filer som hörde till den gamla versionen. Är admin och har XP så har aldrig problem med bristand skriv-/läsrättigheter. Nej, filerna har olika namn (den första: nnn v01.lxf; den andra: nnn v02.lxf).
Allting gick på räls i början, dvs gick att importera nya filer och uppdatera alla. Plötsligt kom felmeddelanden. Och nu kan jag varken importera nya filer eller uppdatera gamla.

Jag har testat att ominstallera flera gånger och däremellan shift+deleta alla venetuella kvarliggandfe filer i mappen.

Superkalle

Vad har du för version av Access?

EDIT - Kan du kolla i Task Manager att alla instanser av Access (access.exe) är avslutade så att det inte ligger något och spökar